یادداشت/ رحیم محمدی

موفقیت ناوگروه ۸۶؛ تحقق «ما می‌توانیم»

ناوگروه ۸۶ ارتش جمهوری اسلامی ایران که پس از طی کردن ۵۱ هزار کیلومتر و مسیر ۳۶۰ درجه‌ای زمین یک ماه آینده به وطن باز می‌گردد، تحقق «ما می‌توانیم» را به جهانیان اثبات می‌کند.
کد خبر: ۵۸۱۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۹ - 08April 2023

تحقق «ما می‌توانیم» توسط ناوگروه ۸۶گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- رحیم محمدی؛ هفته گذشته بود که خبری منتشر شد مبنی بر اینکه ناو گروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسیر بازگشت از برزیل، در بندر «کیپ‌تاون» آفریقای جنوبی پهلو گرفت و مورد استقبال سفیر کشورمان و نماینده نیروی دریایی و مقامات آفریقایی قرار گفت.

این حضور از آن جهت اهمیت دارد که برای اولین بار نیروی دریایی ارتش توانسته در تاریخ دریانوردی خود مسیر بسیار طولانی کشورمان تا برزیل را آن هم با استفاده از دو شناور تمام‌ایرانی ناوشکن «دنا» و ناو لجستیک «مکران» طی کند.

مسیری که برای این دریانوردی انتخاب شد، عبور از اقیانوس هند، آرام و اطلس است و این یعنی طولانی‌ترین مسیر دریانوردی نظامی جمهوری اسلامی ایران با طی کردن ۵۱ هزار کیلومتر.

ناوگروه یادشده که مهر سال گذشته حرکت خود را آغاز کرد در اولین توقف خود، در بندر بمبئی هندوستان لنگر انداخت و پس از آن حرکت خود را با طی مسیر از نزدیکی سواحل استرالیا و اندونزی به سمت بندر «ریودوژانیرو» برزیل ادامه داد.

مسیر ۳۶۰ درجه‌ای که ناوگروه ۸۶ برای خود انتخاب کرده، مسیری است که تاکنون در تاریخ دریانوردی نظامی ایران سابقه نداشته و این برای اولین بار است که چنین مسیری انتخاب و طی می‌شود؛ برای همین منظور حرکت یادشده را می‌توان رکوردی برای تاریخ دریانوردی کشورمان دانست.

ناوگروه یادشده پس از آن که در اسفند سال گذشته موفق شد علی‌رغم تهدید‌های ایالات متحده آمریکا علیه دولت برزیل جهت ممانعت از لنگر انداختن ناو‌های جنگی ایران در «ریودوژانیرو»، در بندر مورد اشاره پهلو بگیرد، حرکت خود را به سمت بندر «کیپ‌تاون» آفریقای جنوبی ادامه داد تا پس از گذشت پنج ماه از شروع دریانوردی که با مأموریت صلح و ارتقای امنیت مسیر‌های تجاری دریایی آغاز کرده است اکنون به انتهای سفر خود نزدیک شود؛ چرا که بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا یک ماه آینده ناو‌گروه ۸۶ به وطن بازمی‌گردد؛ ناوگروهی که شعار «ما می‌توانیم» را تحقق بخشید و توانایی ایرانیان در حوزه دریانوردی را به جهانیان ثابت کرد؛ زیرا معدود کشور‌هایی هستند که توانسته‌اند چنین مسافتی را طی کنند.

این اقدام، چون بدون کمک اطلاعاتی و لجستیکی سایر کشور‌ها و با استفاده از دو شناور ساخت ایران در حال انجام است، برای دیگر کشور‌ها این پیام را دارد که چنانچه دشمنان، ایران را مورد تحریم‌های همه‌جانبه هم قرار دهند، باز هم نمی‌توانند حرکت رو به جلوی کشورمان را متوقف کنند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار