سیدافقهی:

ایران از آشتی بین ترکیه و سوریه نفع می‌برد

کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر اینکه آشتی بین ترکیه وسوریه منافع ایران را نیز در منطقه تامین می‌کند، گفت: مهمترین هدف نشست اخیر مسکو که با حضور معاونان وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه برگزار شد، رفع موانع برای رسیدن به یک طرح صلح و آشتی بین دمشق و آنکارا بود.
کد خبر: ۵۸۱۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲ - 08April 2023

ایران از آشتی بین ترکیه و سوریه نفع می‌بردبه گزارش  گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «سید هادی سیدافقهی» در گفت‌وگویی با اشاره به برگزاری نشست چهار جانبه مسکو با حضور معاونین وزاری خارجه جمهوری اسلامی ایران، روسیه، ترکیه و سوریه اظهار داشت: از آنجا که ایران برای مبارزه در سوریه حضور این کشور حضور مستشاری دارد و هم سطح مبادلات تجاری کشورمان با ترکیه نیز در سطح بالایی است، هرگونه بهبود در روابط دمشق و آنکارا، منافع ایران را نیز تامین خواهد کرد.

سیدافقهی با بیان اینکه مهمترین هدف، رفع موانع، بررسی و رایزنی چهار کشور برای رسیدن به یک طرح صلح و آشتی بین ترکیه و سوریه است، افزود: پس از وقوع زلزله ویرانگر اخیر در کشور‌های ترکیه و سوریه، مسئولان دو کشور ترکیه وسوریه نیز تمایل یافته اند که در موضع‌گیری‌های خود تجدیدنظر کنند.

این کارشناس مسائل منطقه یادآور شد: البته باید گفته که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای انتخابات پیش روی این کشور به این مصالحه نیاز دارد، زیرا نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که پس از زلزله اخیر، محبوبیت او کاهش یافته و ائتلاف ضد اردوغان نیز با جدیت وارد عرصه مبارزات انتخاباتی شده اند.

وی در ادامه با اشاره به پیچیدگی‌های از سرگیری روابط آنکارا - دمشق، حضور ترکیه در بخشی از خاک ترکیه را متذکر شد و گفت: علاوه بر تجاوز صورت گرفته از سوی ترکیه به خاک سوریه، هنوز تروریست‌های تحت حمایت این کشور نیز در شمال غرب سوریه حضور دارند، یعنی هم ترکیه در خاک سوریه است و هم بسیاری از تروریست‌ها در آن کشور در ارتباط با ترکیه هستند.

سیدافقهی ادامه داد: بر این اساس سوریه اعلام کرده است که اگر ترکیه قصد مصالحه و رفع مشکل بین دو کشور را دارد، باید در عمل حُسن نیت خود را نشان دهد و ثابت کند که واقعاً می‌خواهد یک بستر امید بخش‌تری برای ایجاد این مصالحه فراهم کند.

این کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: به نظر می‌رسد در میز مذاکره چهارجانبه، سوریه دست برتر را دارد، چون ترکیه متجاوز شناخته می‌شود.

کشور‌های عربی به دنبال ترمیم روابط خود با سوریه هستند

وی با یادآوری اینکه شرایط در مورد سوریه در سال‌های اخیر نسبت به سال‌های نخست بروز تنش در این کشور و تحرکات تروریست‌ها بسیار متفاوت شده است، گفت: اکنون به لحاظ سیاسی و منطقه‌ای بسیاری از کشور‌های عربی روابط خود با سوریه را ترمیم می‌کنند و به دنبال بازگشایی سفارتخانه‌های خود در این کشور هستند.

سیدافقهی اظهار داشت: برای نمونه عربستان که زمانی از حامیان اصلی تروریست‌ها و تجزیه طلبان در سوریه بود، اکنون تغییر سیاست‌های خود را تغییر داده و قرار است وزیر خارجه این کشور به زودی به دمشق سفر کند.

این کارشناس مسائل منطقه این نکته را هم گفت که به جز قطر بیشتر کشور‌ها آمادگی دارند تا سوریه را به اتحادیه عرب برگردانند، چون یکی از موسسان این اتحادیه، سوریه بوده است.

در سال نخست بروز بحران در سوریه (۲۰۱۱ میلادی) اتحادیه عرب با اخراج سوریه به عنوان یکی از شش کشور بنیانگذار این اتحادیه در سال ۱۹۴۵ و سپردن کرسی آن به گروه‌های تروریستی برای مدت کوتاهی، سابقه و چهره نفرت انگیزی از این اتحادیه ترسیم کرد و حمایت از تروریست‌ها در عراق و نیز تجاوز نظامی گسترده به یمن هم در تخریب چهره این اتحادیه موثر بود.

با این حال به تازگی منابع خبری گزارش داده اند که وزیر خارجه عربستان قرار است به زودی عازم دمشق شود تا دعوت نامه شرکت بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای سی و دومین نشست سران کشور‌های عربی که قرار است ۲۹ اردیبهشت - ۱۹ مه - در ریاض برگزار شود، تقدیم وی کند.

نفع روسیه از بازگشت ثبات به سوریه چیست؟

سیدافقهی درباره چرایی حضور فعالانه روسیه برای آشتی بین ترکیه و سوریه اظهار داشت: با وجود عضویت ترکیه در ناتو، اما مصالحه آنکارا و دمشق و ایفای نقش مثبت مسکو در این زمینه، منافع بلندمدت روسیه تامین خواهد شد.

این کارشناس مسائل منطقه یادآور شد: اکنون روسیه در سوریه حضور دارند و اگر اوضاع این کشور آرامتر شود، روسیه تمرکز بیشتری روی موضوع جنگ اوکراین خواهد شد و در عین حال شرکای خود را در غرب آسیا تقویت می‌کند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار