عبد الرحمن راجح در گفت‌و گو با دفاع پرس مطرح کرد؛

معامله عربستان با گروه‌های تندور؛ عدن در مقابل حضرموت/ شکست نامحسوس سعودی‌ها در یمن

کارشناس مسائل یمن گفت: حمله القاعده به نیروهای طرفدار رئیس جمهور مستعفی یمن در حضرموت نوعی معامله سعودی‌ها با گروه‌های تندرو بود که طبق این معامله قرار است حضرموت میان القاعده و داعش تقسیم شود تا این دو گروه عدن را به نفع نیروهای ائتلاف عربی خالی کنند.
کد خبر: ۵۸۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۶ - 24November 2015

معامله عربستان با گروه‌های تندور؛ عدن در مقابل حضرموت/ شکست نامحسوس سعودی‌ها در یمن

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، عربستان با ائتلاف 9 کشور عربی منطقه به جز عمان و با همراهی آمریکا از ششم فروردین سالجاری حملات گستردهای را علیه یمن آغاز کرد تا «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور را به حاکمیت باز گرداند و از قدرت گرفتن انقلابیون یمنی که امنیت شهرهای این کشور را تأمین میکنند، جلوگیری کند. با اینکه بیش از هشت ماه از این تجاوز ظالمانه عربستان به یمن میگذرد، سعودیها در این مدت نتوانستهاند به اهداف اعلامی خود برسند. 

با توجه به اینکه حل بحران یمن راه حل نظامی ندارد لذا قرار بود 23 نوامبر نشستی با نظارت سازمان ملل متحد بین دولت «مستعفی» و جنبش «انصارالله» برگزار شود که به تاخیر افتاد. در همین رابطه عبد الرحمن الراجح، کارشناس مسائل یمن در گفتوگو با خبرنگار بینالملل دفاع پرس، اظهار داشت: سه موعد زمانی برای برگزاری نشست حل بحران یمن در ژنو مشخص شده بود که به خاطر عدم هماهنگی و جدیت سعودیها برای رسیدن به یک گفتوگوی یمنی - یمنی به تعویق افتاد.

** سعودی خواهان صلح در یمن نیستند

کارشناس مسائل یمن با اشاره به اظهارات محمد عبد السلام مبنی بر اینکه هنوز شرایط برای رسیدن به یک راه حل جامع مهیا نیست، چراکه عربستان و سایر متحدان آن خواهان صلح در یمن نیستند، گفت: عبدالسلام به خاطر عدم جدیت سعودیها در خصوص حل سیاسی بحران یمن از ملت این کشور خواست تا به مقاومت و پایداری خود علیه سعودیها را ادامه دهند و در جبهات جنگ حضوری فعال داشته باشند.

الراجح افزود: عربستان از یک هفته پیش برای تصرف استان تعز حملات خود را افزایش داده است و قصد دارد که تعدادی از شهرهای یمن را بگیرد تا اینکه برگه برندهای برای گفتوگوهای احتمالی داشته باشد؛ خوشبختانه این اقدام عربستان تاکنون محقق نشده است و ارتش و کمیتههای مردمی کنترل اوضاع را در تمامی جبهات در دست دارند.

** تاثیر گذاری استراتژی دفاعی ارتش و کمیتههای مردمی یمن

کارشناس مسائل یمن در خصوص وضعیت میدانی ارتش و کمیتههای مردمی یمن تصریح کرد: ارتش و کمیتههای مردمی یمن با قدرت در مقابل تجاوز مزدوران سعودی که قصد تصرف به تعز را دارند، دفاع میکنند؛ ارتش و کمیتههای مردمی چند روز پیش کشتارگاه عظیمی را برای نیروهای اماراتی و عربستانی ایجاد کردند که در آن بیش از 60 نفر از متجاوزان به هلاکت رسیدند و 400 نفر دیگر زخمی شدند، این نشان دهنده تاثیر گذار بودن استراتژی دفاعی ارتش و کمیتههای مردمی یمن است.

وی گفت: سعودیها از 4 ماه پیش برای تصرف مأرب نیز برنامه ریزی کردهاند ولی تاکنون به خاطر مقاومت ارتش و کمیتههای مردمی پیروز نشده و لذا مجبور شدهاند که نیرویهای جدیدی را به فرماندهی ژنرال هاشم احمد به این شهر اعزام کنند.

** شکست نامحسوس سعودیها در یمن

الراجح با بیان اینکه عربستان کشوری پول دار است و در سازمان ملل روابط دارد، گفت: اگر به جنگ عربستان علیه یمن نگاه استراتژیک داشته باشیم، میتوانیم بگوییم که سعودیها در یمن تا به امروز شکست خوردهاند، با توجه به اینکه هشت ماه از زمان تجاوز عربستان به یمن میگذرد ولی سعودیها تاکنون به هیچ کدام از اهداف اعلامی خود نرسیدهاند؛ نیروهای سعودی و مزدوران این کشور در یمن در حالت بدی قرار گرفتهاند، آنها نه تنها هنوز نتوانستهاند از لحاظ نظامی در یمن پیشروی کنند بلکه بخشی از خاک کشورشان را نیز از دست دادهاند. البته سعودیها به کمک دلارهای نفتی و هماهنگی آمریکاییها و غربیها این شکستها را میپوشاند. انصارالله یمن به عنوان قویترین جنبش فعال در یمن حضور دارد، عربستان به هیچ عنوان نمیتواند از راه نظامی یمن را به تصرف خود در آورد.

** معامله هادی با گروههای تندور؛ عدن در مقابل حضرموت

وی در خصوص درگیری نیروهای القاعده با طرفداران عبد ربه منصورهادی در حضرموت نیز خاطر نشان کرد: حمله القاعده به طرفداران عبد ربه منصور هادی سیاسی بودهاست، پشت این حمله عبدربه منصور هادی وعربستان قرار دارد؛ این نیروها هرچند طرفدار عبد ربه منصور هادی هستند ولی هیچگونه تمایلی برای جنگیدن با ارتش و کمیتههای مردمی یمن ندارند لذا عدم ورود آنها به جنگ با ارتش و کمیتههای مردمی یمن باعث اعتراض عربستان و هادی شده است.

الراجح با بیان اینکه تعدادی از شهرهای استان حضرموت در دست القاعده است و تا به امروز هیچگونه  اقدامی از سوی عربستان و عبد ربه منصور هادی در خصوص خروج آنها صورت نگرفته است، تصریح کرد: حمله القاعده به پایگاههای نیروهای طرفدار رئیس جمهور مستعفی یمن در حضرموت نوعی معامله عربستان و منصور هادی با گروههای تندرو است که بر اساس آن حضرموت میان القاعده و داعش تقسیم شده و در مقابل این دو گروه عدن را به نفع نیروهای ائتلاف عربی خالی میکنند.

** عملیات انتحاری داعش در یمن

کارشناس مسائل یمن در ادامه با بیان اینکه تمامی عملیاتهای انتحاری در یمن توسط داعش صورت میگیرد، خاطر نشان کرد: داعش در یمن حضور فعالی دارد، تا جاییکه یکی از رهبران داعش در یمن خواستار هماهنگی و وحدت بین داعش و القاعاده شده است. داعش بیشتر از القاعده در یمن دست به اقدامات تروریستی می زند. حتی گروهکی به نام «انصار الشریعة » در یمن نیز در روزهای اخیر تغییر نام داده و عنوان داعش را برای خود انتخاب کردهاست.

وی گفت: در عدن القاعده قویترین گروه تروریستی است و بر بسیاری از مناطق سیطره یافته و عربستان هیچگونه واکنشی نشان نمیدهد لذا این نشان دهنده همکاری سعودیها با این گروهکهای ترور یستی است.

** داعش صغری و داعش کبری

کارشناس مسائل یمن در پایان با اشاره به اینکه یمنیها معتقد هستند، داعشی در یمن وجود ندارد بلکه داعش همان نظام آلسعود است. ما این گروهک تروریستی را در یمن به دو قسمت تقسیم میکنیم؛ داعش صغری همان پیروان ابوبکر البغدادی است که در سایر کشورها  نیز حضو دارند، دومی هم داعش کبری است، در واقع این نوع داعش، داعش عربستانی است، چون از لحاظ اندیشه دارای تفکر وهابی محض هستند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار