به گزارش گروه بینالملل دفاعپرس، همزمان با روز قدس، نشست تخصصی با موضوع «نقش رسانههای نظام سلطه در سانسور روز جهانی قدس» با حضور چهار نفر از کارشناسان حوزه رسانه و موضوع فلسطین بههمت فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
در این جلسه، مهدی شکیبایی رئیس فرهنگسرای رسانه، مهدی عزیزی مدیر مسئول مؤسسه رسانهای نگاه نو و هادی میرزاابوطالب مدیرعامل مؤسسه رسانهای المحور حضور داشتند و ابعاد مختلف موضوع سانسور رسانهای روز جهانی قدس را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
در ابتدای این جلسه، مهدی شکیبایی درباره نقش رسانهها درباره بازتاب روز جهانی قدس گفت: امسال ۴۴ مین سالگرد روز جهانی قدس را پشتسر میگذاریم. همانطور که میدانید روز جهانی قدس با تدبیر امام خمینی (ره) نامگذاری شد تا آرمان قدس بین همه آزادیخواهان دنیا نهادینه شود. طی این سالها، بازنمایی روز جهانی قدس را به دو دوره تاریخی میتوانیم تقسیم کنیم؛ یک دوره، اتفاقات و رویدادها کاملاً بایکوت و سانسور میشد، اما در دوره دوم با جریان گرفتن مقوله مقاومت در منطقه بهویژه طی دهههای اخیر، مراسم روز جهانی قدس در رسانهها بازتاب پیدا کرد و بسیار بیشتر دیده شد.
عزیزی در بخش دیگری از این جلسه گفت: این واقعیت وجود دارد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی رسانههای نظام سلطه موضوع سانسور اتفاقات و رویدادهای مرتبط با انقلاب اسلامی را بهشدت تقویت کردند، البته با قدرت گرفتن جبهه مقاومت، معادلات تغییر کرد. باید تأکید بکنم که در دنیای امروز، رسانه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، برای مثال، در سال ۲۰۰۸ و در جریان جنگ ۲۲ روزه غزه، یک نکته بسیار پررنگ شد و آن هم تلاش رسانهها برای بیان اتفاقات در این جنگ بود.
وی ادامه داد: رسانههای نظام سلطه از ابتدای پیروزی انقلاب چند سناریو را دنبال کردند؛ یکی تحریف اتفاقات و رویدادها بود و دیگری تخریب و در مراحل بعد انکار و اعتبارزدایی از آنها بود، در حقیقت، همه مناسبتها و رویدادهای سیاسی میدانی که بهنفع محور مقاومت بود، از سوی آنان مورد چنین رفتاری قرار گرفت، در ۴ دهه گذشته، این سناریو همواره تکرار شده است.
او با اشاره به اثرگذاری انقلاب اسلامی بر موضوع قدس گفت: دقت داشته باشید انقلاب اسلامی همواره یکی از نقاط نگرانی برای غربیها بوده است؛ چرا که این انقلاب قرار نبود فقط در تهران باقی بماند و قرار بود به دیگر کشورها نیز برسد. در مورد روز قدس، شاید در ابتدا این نگرانی را نداشتند، اما امروز در شرایطی که این مناسبات تبدیل به یک گفتمان و یک بسته راهبردی برای محور مقاومت میشود، آنها را نگران کرده است. بهنظرم اکنون با شکستن آن انحصار رسانهای به مرحله توازن نزدیک میشویم، این موضوع هم در ادبیاتسازی و هم در انتقال اندیشهها و افکار به مخاطبان دیده میشود.
میرزا ابوطالبی به ارزیابی وضعیت رسانهها در موضوع فلسطین طی دهههای اخیر پرداخت و گفت: بهنظرم باید یک تقسیمبندی دقیقی داشت، چرا که مفهوم رسانه در دورانهای مختلف قبل و بعد از انقلاب متفاوت بوده است، موضوع قدس و فلسطین نیز از این امر مستثنی نیست. میتوان گفت که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی رسانهها تقریباً بازتابی از موضوع فلسطین نداشتند. البته آرمان قدس بین مردم جاری بود و به این موضوع توجه داشتند، اما رسانهها همپای جریان حکومتی طاغوت جریانسازی نمیکردند.
وی تأکید کرد: در جریان پیروزی انقلاب اسلامی نیز اگرچه به موضوع فلسطین دقت شد، اما بهدلیل درگیریهای فراوان آن روزها و اتفاقات متعددی که در کشور رخ میداد توجهات به چند سو میرفت، البته در این بین اتفاقاتی هم بوده که بسیار اثرگذار عمل کرده است؛ برای مثال، سخنرانیهای امام خمینی (ره) درباره فلسطین کارکرد خودش را پیدا میکرد و اثرگذاری رسانهای بسیار فراوانی داشت. از سویی دیگر در چند سال اخیر، جریان رسانهای بسیار متفاوت شد و بهخلاف همه پیشبینیهای نظام سلطه و رسانههای آنها، ضریب نفوذ رسانههای جریان مقاومت بسیار بیشتر شد و موضوع فلسطین رنگوبوی جدیدتر و جدیتری پیدا کرد، تقریباً همه دنیا نسبت به این موضوع آگاه شدند و جریان رسانهای از حاکمیتهای غربی فاصله گرفت.
شکیبایی در بخش دوم صحبتهای خود درباره نقش رسانههای جدید در اعلام مظلومیت قدس شریف گفت: تا اوایل دهه ۸۰ یکی دو خبرگزاری و چند روزنامه داشتیم که اکثراً دولتی بودند، اما رفته رفته طی سالهای بعد احزاب، گروهها و اشخاص کار رسانهای خود را آغاز کردند که خود نشانهای از دموکراتیک بودن کشور ما دارد و اصلاً ایرادی هم ندارد. بنده معتقدم از زمانی که خود مردم وارد رسانهها شدند، گستردگی سخنگویی درباره فلسطین و ضریب نفوذ آن بسیار بیشتر شد که خود نشانه بسیار خوبی بهشمار میرود.
عزیزی در خصوص همین موضوع تأکید کرد: بهنظرم یکی از نقاط قوت رسانههای ما پوشش اتفاقات و رویدادهای بیرونی بهویژه جریان مقاومت است.
انتهای پیام/141