عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

بازگشت به اسناد تاریخی تمدن اسلامی موجب تقویت روحیه خودباوری می‌شود

«رحیم‌پور ازغدی» گفت: مراکز علمی ریشه در جهان اسلام و ایران داشته است که از قرن چهاردهم به بعد در اروپا راه‌اندازی شد و در واقع بیداری علمی در جامعه غربی پس از ترجمه آثار اسلامی و ایرانی آغاز شد؛ بر همین اساس بازگشت به این اسناد تاریخی تمدن اسلامی و انتقال آن به دانشجویان، سبب می‌شود تا قلب معنوی و فرهنگی نسل جوان بتپد و آسیب بزرگ فرهنگی برگرفته از عدم خودباوری، رفع شود.
کد خبر: ۵۸۳۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲ - 16April 2023

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، «حسن رحیم‌پور ازغدی» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز در نشستی با دانشجویان سبزوار با موضوع «آسیب‌شناسی فرهنگی و سیاسی جامعه اسلامی» که در فرهنگسرای امام رضا (ع) این شهر برگزار شد، اظهار داشت: ناباوری و موضوع «ما نمی‌توانیم»، آسیب بزرگ فرهنگی کشور است که به صورت تدریجی در سطح نخبگان و توده مردم شکل گرفته است و با رفع این چالش، عواقب بد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن نیز برطرف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: عدم خودباوری از بزرگترین آفاتی است که در ۲ قرن گذشته در اندیشه ملت‌های مسلمان کاشته شده است. غربی‌ها این باور را در ذهن ملت ما کاشته‌اند که ایرانی و حتی مسلمانان قدرت تمدن‌سازی و تولید علم ندارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با وجود اینکه طی دهه‌های گذشته پیشرفت‌های زیادی در کشور رخ داده است و جمهوری اسلامی باور «ما می‌توانیم» را تحقق بخشیده است، اما باز هم این آفت فرهنگی در بین شمار زیادی از نخبگان و تحصیل‌کردگان به قوت خود باقی است. در واقع این احساس عقده و حقارت ناشی از ناباوری، محصول تحقیر ملت ایران طی قرون گذشته بوده و به آسانی این ریشه از خاک این مرز و بوم خارج نخواهد شد.

رحیم‌پور ازغدی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها تحولات چشمگیری در حوزه‌های مختلف علمی رخ داده است و هم اینک جمهوری اسلامی در حوزه نانوتکنولوژی در ردیف کشورهای برتر جهان قرار دارد، اما همچنان برخی این پیشرفت‌ها را باور نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه پیشرفت علمی غربی‌ها مرهون مسلمانان است، تأکید کرد: مراکز علمی، کتابخانه‌ها و دانشگاه‌ها ریشه در جهان اسلام و ایران داشته است که از قرن چهاردهم به بعد در اروپا راه‌اندازی شد و در واقع بیداری علمی در جامعه غربی پس از ترجمه آثار اسلامی و ایرانی آغاز شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: بازگشت به این اسناد تاریخی تمدن اسلامی و انتقال آن به دانشجویان، سبب می‌شود تا قلب معنوی و فرهنگی نسل جوان بتپد و این آسیب بزرگ فرهنگی برگرفته از عدم خودباوری رفع شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار