عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

فقر، خشونت اجتماعی را گسترش می‌دهد

پورازغدی گفت: فقر خشونت اجتماعی را گسترش و قدرت اعتدال عقلی را می‌گیرد و دین و ایمان را به خطر می‌اندازد.
کد خبر: ۵۷۹۱۷۵
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳ - 16March 2023

فقر خشونت اجتماعی را گسترش می‌دهدبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «حسن رحیم پورازغدی» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در آئین پایانی بیست و چهارمین دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان تأمین اجتماعی، اظهار داشت: فقر ۹۵ درصد مردم را به سمت کفر سوق می‌دهد و کمر دین را می‌شکند، فرد فقیر در جامعه تحقیر می‌شود، فقر خشونت اجتماعی را گسترش می‌دهد و قدرت اعتدال عقلی را می‌گیرد و دین و ایمان را به خطر می‌اندازد لذا باید با فقر در جامعه مبارزه کرد و حمایت از فقیر به معنای مبارزه با فقر است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرمایش امام رضا (ع) درخصوص مسؤولیت حکومت، مردم بویژه ثروتمندان در قبال خانواده‌های محروم و آسیب دیده اشاره و بیان کرد: ایشان فرمودند که من هر امکاناتی که به دستم بیاید تا وظیفه ام را در برابر مردم انجام ندهم، آرامش ندارم، اگر مسؤولیت‌ها، حکومت و قدرت در کشورمان آب و نانی نداشت، سر آن هیچ وقت دعوایی نمی‌شد، اگر قرار بود این مسؤولیت‌ها فقط نوکری مردم باشد و حقوق فرد از حقوق مردم پایین‌تر شود سر حکومت و قدرت دعوایی صورت نمی‌گرفت، بنا به فرمایش امام رضا (ع)، انسان مالک هیچ چیز در این دنیا نیست و در خصوص ذره‌ای از امکانات و اموال خود و چگونگی خرج آن باید در محضر خداوند پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰ آیه در قرآن کریم به صراحت به مقوله تأمین اجتماعی اشاره دارد، گفت: خداوند در قرآن کریم دو خط قرمز برای خدمتگزاری به مردم قرار داده است، نخست آنکه خدمتگزاری به محرومین باید با کمال تواضع و ادب و احترام باشد و کمک به محرومین باید در حدی باشد که فرد بتواند یک زندگی محترمانه را برای خود بوجود آورد.

رحیم پور ازغدی اظهار کرد: فقیر گدا نیست، بلکه فردی است که نمی‌تواند نیاز‌های اولیه اش را تأمین کند، یا تلاشش ثمری ندارد یا توانایی کار کردن ندارد، فرد مسکین نیز فقیر زمین خورده کامل است و قادر به تأمین کوچک‌ترین نیاز‌های اولیه زندگی خود نیست، پیامبر اسلام (ص) لعنت می‌فرستد به شهری که فقیری یا کودک یتیمی در آن فریاد می‌کشد و کسی به آن توجهی نمی‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: قرآن کریم می‌فرماید که باید افراد ناتوان، فقیر و مسکین توسط ثروتمندان، اطرافیان یا وابستگانشان و در درجه اول از سوی حکومت مورد حمایت قرار گیرند، سازمان تأمین اجتماعی و همه مردم باید در حد توانشان به این افراد کمک کنند.

وی گفت: امام رضا (ع) می‌فرمایند که انسان مالک هیچ چیز در این دنیا نیست و هیچ سرمایه خصوصی ندارد، همه چیز مجازی و عاریه است، خداوند انسان را با این اموال امتحان می‌کند، وقتی انسان متعلق به خداست، پس اموالش هم مربوط به خداست و باید آن طور که پروردگارش فرموده است، آن را هزینه کند.

رحیم پور ازغدی اظهار کرد: امام رضا (ع) درخصوص تأمین اجتماعی نیز فرموده اند، اینکه بیمه داشته باشیم به معنای داشتن توکل مطلق نیست، توکل زمانی است که حتی موقعی که می‌دانی هزینه تا آخر عمرت را داری، مستقل و مطمئن نیستی، توکل یعنی لقمه‌ای که در دهان گذاشتی، آن را مستقل از خدا ندانی و ادامه حیات و رزق و روزی خود را به طور مطلق دست پروردگار بدانی.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: امام رضا (ع) مضطرب کردن مردم را گناهی بزرگ و آرامش دادن به مردم را عبادت می‌دانند، اگر کارکنان سازمان تأمین اجتماعی لبخند را به لبان خانواده‌های گرفتاری که اشک از چشمانش جاری است، بیاورند، جهاد و کاری مقدس را انجام داده اند.

وی در ادامه همچنین افزود: شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) باید به مثابه اتاق شیشه‌ای برای آحاد جامعه و کاملاً شفاف باشد.

رحیم پور ازغدی افزود: باید مشخص باشد که شستا چقدر درآمد دارد، از چه راهی بدست آورده است و در کجا و چقدر و چرا مصرف می‌کند، اگر زیان‌ده نیز هست باید کاملاً شفاف باشد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار