خوارج بدون بصیرت با شعار عدالت به جنگ عدالت رفتند

خوارج با شعار عدالت به جنگ عدالت می‌روند و اینجا داشتن بصیرت معنا پیدا می‌کند، لذا مقام بصیرت یعنی یافتن حق و قدرت انتخاب حق را داشته باشیم، آن وقت توانسته‌ایم به مقام درک، ولی برسیم و اینجا می‌شود نقطه آغازین حرکت در مسیر علی بودن.
کد خبر: ۵۸۴۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰ - 18April 2023

خوارج بدون بصیرت با شعار عدالت به جنگ عدالت رفتندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، برنامه «ساعت بیست و چهار و یک دقیقه» با حضور دکتر علیرضا داودی، کارشناس مسائل رسانه و علوم شناختی به موضوع قدرت شناختی نخبگان و توان شناختی سیره و عمل امیرمؤمنان علی (ع) پرداخته است.

دکتر علیرضا داودی، کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی درباره نخبگان و توان شناختی - امیرمؤمنان علی (ع) به مثابه کامل‌ترین مدل شناخت گفت: یکی از مهم‌ترین قواعد شناختی رسیدن به جایگاه و شاخص‌های در اختیار گرفتن ملاک‌های تشخیص است.

وی افزود: در احوالات امیرالمؤمنین (ع) شاهد هستیم حضرت در یکی از مهم‌ترین فصل‌های آموزشی به جامعه مرتباً از یک مفهومی بیش از سایر مفاهیم بهره می‌گیرند، این مفهوم در شب‌های قدر دارای زاویه دیگری می‌شود، این مفهوم تحت عنوان بصیرت است، بر اساس فرمایش حضرت علی (ع) در این خصوص می‌توان فهمید مسئله درجه اول، داشتن بصیرت است.

داودی افزود: خوارج کسانی هستند که شورش‌طلب و ایجادکننده بحران هستند و در میدان با امام علی (ع) جنگ دارند، ولی مبنای کار، اصل جنگ و ابزار جنگ باطل است چراکه شناخت این‌ها از چگونه علی بودن و علی چگونه است اشتباه است و وقتی اصل شناخت غلط است بحث پیرامون این شناخت، مسیر طی شده، هدف‌گذاری و جنگ‌ها باطل است.

خوارج بدون بصیرت با شعار عدالت به جنگ عدالت می‌روند

کارشناس علوم شناختی با بیان اینکه خوارج با شعار عدالت به جنگ عدالت می‌روند و اینجا داشتن بصیرت معنا پیدا می‌کند، ادامه داد: اساساً بصیرت، اقتدارآفرین است و به جز رسیدن به پیروزی چیزی را نصیب صاحبانش نمی‌کند هر چند صاحبان بصیرت در طول تاریخ مظلوم هم هستند، اما مظلوم مقتدر و پیروز هستند و امام علی (ع) مقتدر مظلوم پیروز بودند.

وی با اشاره به اینکه وقتی صحبت از بصیرت می‌شود باید دانست امام علی (ع)، ملاک تعریف بصیرت است، افزود: حق را ببینیم، قدرت انتخاب کردن حق را هم داشته باشید یعنی مانند مالک اشتر، میثم و عمار مجاهد فی‌سبیل‌الله هستند که در خود گرفتار نیستید.

داودی تصریح کرد: زر، زور و تزویر انسان‌ها را حتی اگر به نام مجاهد فی سبیل الله باشند در خودش گرفتار می‌کند و مقام بصیرت یعنی یافتن حق را ببینیم و قدرت انتخاب حق را هم داشته باشیم، آن وقت توانسته‌ایم به مقام درک، ولی برسیم و اینجا می‌شود نقطه آغازین حرکت در مسیر علی بودن.

وی افزود: آنچه که امام علی (ع) به ما آموخت در مسیر چگونه علی شدن همین حق را دیدن و انتخاب حق است و علی بودن یعنی استمرار بر مجاهد فی سبیل الله و در خود گرفتار نبودن است چراکه خیلی‌ها در مسیر راه مجبور به توقف شدند.

کارشناس ارشد رسانه ضمن تأکید بر این مطلب که «علی مع الحق و الحق مع علی» یعنی آنجا که بحث از عدالت علی می‌شود آنچه که گفته می‌شود حق و کامل است، خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از حق بودن می‌شود بدانیم که حق بودن مطلق است و خیلی در این اطلاق می‌پذیرند با امام علی (ع) شروع کنند، اما اینکه بپذیرند علی‌گونه حرکت کنند و با او بمانند مسئله دیگری است.

وی افزود: خیلی‌ها بصیرت انتخاب علی (ع) را داشتند، اما شجاعت ماندن در مدار بصیرت برای انتخاب نکردن دیگری یا کنار گذاشتن علی (ع) در طول مسیر را نداشتند، چون در خودشان گرفتار شدند و غایت فزت و رب الکعبه، شهادت است.

کارشناس علوم شناختی گفت: در قاعده بصیرت باید دقت شود اگر بصیرت و قدرت شناخت حق و قدرت انتخاب حق حاصل شد پس اینجا اساسا بحث هر نوع جنگ با علی منتفی می‌شود و از مرحله خوارج بودن فارغ می‌شویم.

وی با بیان اینکه منظومه اول قوانین منبعث از وضعیت اقتدار است، افزود: اقتدار یعنی بتوانید حرف و عمل را آنگونه که حق است، انجام دهید و هراسی از آنچه که صف آرایی دشمن در همه جنود جهل در مواجهه با جنود عقل منبعث از حق و بصیرت تلقی می‌شود، راه داده نشود.

داودی با اعلام اینکه جنس اقتدار، چگونگی خرج کردن و بروز دادن صلابت در مواجهه با آنچه که دشمن تلقی می‌شود است، ادامه داد: جنس پیروزی‌های پیامبر (ص) در طول تاریخ لزوما منبعث از نگاه مادی عرف نیست، ظاهرا لشکر عمر سعد بر امام حسین (ع) پیروز شد، اما در تاریخ پیروزی امام مطرح می‌شود.

وی افزود: پیروزی‌ها در طول حیات امام علی (ع) مشهود است بنابراین خیلی از مفاهیم به امتداد پس از شهادت هم مرتبط است و از سویی انواع ترکیبی‌ترین جنگ‌ها در زمان پیامبر (ص) و امام علی (ع) است و مدل مواجهه اهل بیت (ع) با این جنگ‌ها طی ۲۵۰ سال دارای تز، آنتی تز و سنتز است.

امام علی (ع) عالی‌ترین منش و نگرش برای چگونگی مواجهه با جریان دشمن است

کارشناس ارشد رسانه اظهار کرد: امام علی (ع) عالی‌ترین منش، نگرش برای چگونگی زیست سعادت‌مندانه و مواجهه با جریان دشمن است و یکی از مهم‌ترین قواعد نحوه نگاه کامل به چگونگی شناختی که علی از همه مفاهیم و امورات داده است یعنی اگر نگاه به عالم از دریچه نگاه امام علی (ع) باشد علوی، حسینی و زینبی شدن مسیر تکامل برای انسان است.

وی افزود: بعد از حوزه اقتدار، حوزه مظلومیت است یعنی جایی که می‌توان بسیاری از کار‌ها را انجام داد، اما علی است که علی است و البته این مظلومیت قوانین خاص خود را دارد؛ ظاهرا اقتدار و مظلومیت با هم در تضاد هستند، ولی وقتی در کنار هم به سازگاری می‌رسند ایجاد تعادل می‌کنند.

کارشناس علوم شناختی امام علی (ع) را در نهایت پیروز دانست و ادامه داد: جنس پیروزی ایشان جنس مقتدرانه و مبارکی است و نشأت گرفته از رسیدن تمام عناصر به تعادل است که از منظر امام علی (ع) پیروزی و موفقیت می‌شود.

وی افزود: میزان توسل به روش علی بودن یعنی تلاش و نیل برای قرار گرفتن در مسیر علی شدن و اینجا رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند حاج قاسم سلیمانی مجاهدی بود که در میدان نبرد هم حدود شرعی را رعایت می‌کرد.

داودی با اشاره به این مطلب که اقتدار بر مدار مظلومیت مبتنی بر حق انگاری است فرد را پیروز می‌کند، تصریح کرد: در مسیر علی شدن پیروزی یعنی میزان توسل؛ سرّ علی و شب قدر سرّ توسل است و این توسل جنسی است که علی را در برابر خداوند خاضع و خاشع می‌کرد.

وی ضمن تشریح اینکه شناخت علی زمانه یعنی در مسیر درست پاسخ گرفتن از توسل قرار گرفتن افزود: وقتی صحبت از امام علی (ع) می‌شود صحبت از توسل مقتدر مظلومی می‌شود که به دلیل جنس توسل، پیروز است و مسیر علی خود پیروزی و مقام رستگاری است.

کارشناس ارشد رسانه خاطرنشان کرد: امام علی (ع) منبع عالی است و توسل به منابع غیر منبع عالی برای قرار گرفتن در میدان رزم بین جندالله و جندالشیطان فقط جنس توسل به منبع عالی است.

وی افزود: این جمله که در این دوران بین حق و باطل قابلیت تشخیص وجود ندارد خطرناک است و دشمن برای غبارآلود کردن فضا از این عبارت استفاده می‌کند تا مردم، فرد و ملت را به نقطه‌ای برساند که حق را ببیند، ولی قدرت انتخاب حق را نداشته باشند.

این کارشناس علوم شناختی با اشاره به اینکه مسیر علی زمانه مشخص است گفت: بودن در مسیر حق یعنی اقدام شجاعانه و مقتدرانه لذا باید مراقب بود مانند خوارج بر اساس استدلال نادرست حرکت و اهداف باطل را نداشته باشیم.

یادآور می‌شود، برنامه «ساعت بیست و چهار و یک دقیقه» با بررسی تاریخچه علوم‌شناختی و کاربرد‌های آن در حوزه‌های مختلف و شباهت و تفاوت‌هایی که با حوزه‌های علوم روانی دارند، به بررسی شناسه‌ها، شاخص‌ها، تاکتیک‌ها و تکنیک‌های علوم‌شناختی در حوزه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و رسانه در فضای جنگ ترکیبی می‌پردازد. این برنامه دوشنبه‌ها و چهارشنبه‌ها ساعت ۱۶ به مدت ۶۰ دقیقه روی موج اف‌ام ردیف ۱۰۳.۵ مگاهرتز تقدیم مخاطبان فرهیخته رادیو گفتگو می‌شود.

منبع: پایگاه خبری رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار