در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی: توافق ایران و عربستان در حل مسائل منطقه تاثیر مثبتی خواهد داشت

خرازی با بیان اینکه توافق ایران و عربستان در حل مسائل منطقه تاثیر مثبتی خواهد داشت، گفت: آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها از دوستی کشور‌های منطقه نگران بوده و به دنبال اختلاف انداختن بین کشور‌های همسایه در منطقه هستند.
کد خبر: ۵۸۵۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۳ - 03May 2023

توافق ایران و عربستان در حل مسائل منطقه تاثیر مثبتی خواهد داشت«کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، درباره توافق ایران و عربستان، اظهار داشت: توافق خوبی است و ان‌شاءالله در آینده روابط دو کشور توسعه پیدا کند.

وی با بیان اینکه توافق ایران و عربستان در حل مسائل منطقه تاثیر مثبت خواهد داشت، ادامه داد: گفت‌وگوی ایران و عربستان می‌تواند در پیدا کردن راه حل برای خاتمه جنگ عربستان و یمن و برقراری امنیت در منطقه موثر باشد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی درباره نگرانی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها پیرامون ازسرگیری روابط ایران و عربستان خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها از دوستی کشور‌های منطقه نگران بوده و  به دنبال اختلاف انداختن بین کشور‌های همسایه در منطقه هستند.

به گزارش دفاع‌پرس، روابط دیپلماتیک ایران و عربستان روز دوشنبه ۱۵ اسفند سال ۱۴۰۱ پس از هفت سال با پادرمیانی «وانگ‌یی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست از سر گرفته شد.

چین به عنوان یک ابرقدرت جدید توانست یکی از تنش‌های مهم منطقه‌ای را در پکن مدیریت کند و خود ضامن توافق سیاسی حل اختلافات ایران و عربستان شد.

در واقع توجه این کشور به خاورمیانه، محاسبات کشور‌های منطقه درباره ابرقدرتی را تغییر داد و روابط ایران و عربستان را هم متحول ساخت.

با توجه به وجود پرونده‌ها و مسائل تاریخی متعدد بین ایران و عربستان سعودی ابتدا مسئولان کشور عراق مقدمات گفتگو و توافق بین تهران و ریاض را فراهم کردند و سپس چین به واسطه روابط مطلوب با هر دو طرف و جایگاه بین المللی قابل توجه، از وزن بالای خود برای به ثمر نشستن این روند دیپلماتیک استفاده کرد.

انتهای پیام/271

نظر شما
پربیننده ها