معرفی مدافعان شهر سوسنگرد/2

تکنسین هواپیمایی هما، مدافع سوسنگرد شد

شغل شهید حسن لطفی تکنسین هواپیمایی هما بود که با شروع جنگ تحمیلی کار خود را رها و برای دفاع از میهن اسلامی‌مان به ستاد جنگ‌های نامنظم در اهواز اعزام و در جبهه سوسنگرد مشغول به خدمت شد.
کد خبر: ۵۸۶۵۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸ - 18November 2015

تکنسین هواپیمایی هما، مدافع سوسنگرد شد

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع پرس، بعد از شکست نخستین تلاش دشمن در اوایل مهرماه جهت اشغال سوسنگرد، بعد از سقوط خرمشهر در اواسط آبان، دشمن بار دیگر برای تصرف شهر اقدام و آن را محاصره نمود. در شرایطی که مدافعان شهر آخرین مقاومتها را انجام میدادند، 2 گردان زرهی از ارتش با همراهی نیروهای سپاه، بسیج و ستاد جنگهای نامنظم دکتر چمران، در امتداد جاده سوسنگرد-حمیدیه دست به حمله زده و ضمن شکستن خط محاصره، عراقی ها را از داخل شهر عقب راندند.

به مناسبت سالروز آزادسازی سوسنگرد، زندگینامه چند حماسه آفرین جبهههای سوسنگرد را از نظر بگذرانید.

شهید مسعود منفرد نیاکی

در سال 1331 در دانشکده افسری استخدام گردید و در انقلاب شکوهمند اسلامی همچون بدنه مومن و خدمتگزار ارتش به دریای بیکران ملت پیوست. به پاس وفاداری و خدمات ارزشمند خود در تاریخ 1359/7/1 به سمت فرمانده لشکر 88 زرهی زاهدان و از تاریخ 60/1/30 به سمت فرمانده لشکر 92 زرهی اهواز منصوب شد. در عملیاتهای بزرگ طریق القدس، فتح المبین، بیت المقدس، والفجر مقدماتی، والفجر یک و رمضان در یگانهای عملیاتی به خدمت عاشقانه پرداخت.

وی در سال 1360 طی حکمی از سوی امیر سپهبد شهید صیاد شیرازی به جانشینی فرماندهی نیروی زمینی ارتش در جنوب منصوب گردید. دی ماه سال 1363 در حالی که در بازنشستگی به سر میبرد با دستور رییس جمهور وقت حضرت آیت الله خامنهای به خدمت اعاده شد.

شهید منفرد نیاکی در تاریخ 1364/5/6 به عنوان ناظر آموزش در رزمایش لشکر 58 تکاور ذوالفقار که در شرایط واقعی جنگ اجرا گردید، شرکت نمود و تقدیر بر آن بود که پس از 33 سال خدمت در میدان آموزش و تمرین نظامی به درجه رفیع شهادت نائل گردد.

شهید علیرضا ماهینی

علیرضا ماهینی ضمن تحصیل به انجام فعالیتهای سیاسی و نیز فعالیتهای چریکی و تشکیلاتی میپرداخت. ایشان در آستانهی انقلاب با شرکت در مبارزات، پخش اعلامیههای امام و ایجاد ارتباط تنگاتنگ با روحانیت انقلابی، همراهی خود را با امام و انقلاب اسلامی مردم ایران نشان داد.

با آغاز جنگ تحمیلی به جبهههای نبرد شتافت و به علت رشادتها و شجاعتهایش، توسط شهید چمران به فرماندهی گردان در ستاد جنگهای نامنظم انتخاب شد. پس از شهادت دکتر چمران، فرماندهی بخش از این نیروها را پذیرفت و در این عرصه رشادتهای وی به حدی بود که به عنوان مالک اشتر معروف شده بود.

ماهینی قهرمان عرصههای شجاعت، فتوت و اخلاق بود. همواره جنبه اعتدال را رعایت میکرد. هنگامی که تنور جنگ داغ بود، پستها و مناصب زیادی به وی پیشنهاد شد، اما چون مسئله جنگ را همانند امامش در رأس امور میدانست، از تمامی مناصب پیشنهادی کریمانه گذشت.

شهید ماهینی در تنگه چزابه با تمام نفرات در برابر سیل بنیان برافکن نیروهای گارد ریاست جمهوری عراق، مردانه و تا پای جان ایستاد و همانند مولایش امام حسین (ع) شهد شهادت را نوشید.

شهید سید احمد مقدم پور

مقدم پور با جمعی از تیپ 55 هوابرد شیراز در ابتدای دوران دفاع مقدس به جبهههای جنوب شتافت و خود را به شهید چمران معرفی نمود. پس از مدتی از سوی شهید چمران به فرماندهی محور جلالیه و سپس جبهه طراح منصوب گردید.

او در این مناطق فداکاریهای زیادی را از خود نشان داد تا اینکه پس از شهادت شهید رستمی به همراه شهید چمران در مورخه 31 خرداد 1360 به منطقه دهلاویه رفته تا به عنوان فرمانده منطقه دهلاویه معرفی شود. اما در این روز به همراه شهید چمران بر اثر اصابت گلوله خمپاره دشمن روح بزرگشان به سوی معبود پر کشیده و عاشورایی گردید.

شهید حسن لطفی

شغل وی تکنسین هواپیمایی هما بود که با شروع جنگ تحمیلی کار خود را رها و برای دفاع از میهن اسلامیمان به ستاد جنگهای نامنظم در اهواز اعزام و در جبهه سوسنگرد مشغول به خدمت شد.

در بسیاری از عملیاتهای نامنظم این گروه بر علیه دشمن متجاوز شرکت نمود و فرماندهی بخشی از نیروهای این ستاد را در عملیاتهای مختلف به عهده داشت. او در یکی از عملیاتها در حالی که بر اثر اصابت تیر به سینهاش مجروح شده بود هدایت نیروهای تحت امر خود را تا اتمام عملیات رها نکرد. آخرین مسئولیت شهید حسن لطفی فرماندهی نیروهای ستاد جنگهای نامنظم در محور مالکیه و چولانه جبهه سوسنگرد بود.

این شهید بزرگوار در مورخه 22 اردیبهشت 1361 در عملیات بیت المقدس به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

 شهید اسحاق عزیزی

در پیروزی انقلاب فعالیت موثری را ایفا نمود بطوری که به هنگام ورود حضرت امام به میهن سرپرستی انتظامات در یک منطقه از تهران را عهده دار شد. در مبارزات عدالت خواهانه مردم بر علیه حکومت ستم شاهی فعالانه مشارکت داشت، تا اینکه جمعه سیاه فرا رسید.

شهید عزیزی میگفت چرا من شهید نشدم؟ شاید سعادت نداشتم. چرا این همه کشته شوند و ما هنوز زنده باشیم. حالا که زندهایم باید مبارزه کنیم.

با پیروزی انقلاب در کمیته مسجد حسینی تهران شروع به خدمت نمود و در دستگیری ضد انقلاب و مزدوران طاغوت فعالانه مشارکت داشت. در درگیری با ضدانقلاب در کردستان حضور پیدا کرد و با شروع جنگ با مسئولیت فرماندهی جمع قابل توجهی از نیروهای مردمی جنوب تهران عازم جبهه سوسنگرد گردید. در عملیات امام مهدی (عج) به عنوان مسئول عملیات نقش اساسی را در پیروزی رزمندگان داشت و سرانجام در 8 فروردین 60 بر اثر ترکش خمپاره در سوسنگرد به شهادت رسید.

روحانی شهید ولی اله تاک

روحانی شهید ولی اله تاک در سال 1337 در شهرضا به دنیا آمد و در سال 1354 عازم قم شد. در مبارزات مردم انقلابی ایران علیه رژیم ستم شاهی شرکت فعال داشت و با شروع جنگ تحمیلی، درس و مدرسه را رها کرد و به همراه دوستان روحانی شهیدش محمدرضا کشاورزیان و سید رجب موسوی راهی جبهههای حق علیه باطل شد تا آنجا که در کلاس سنگر و خاکریز درس جهاد، شهادت و فتح را بیاموزد. ابتدا در جبهه سوسنگرد مشغول جهاد گردید و سپس در عملیات هویزه شرکت نمود. پس از آن به سوسنگرد بازگشت. اخلاص و تلاشهای بیوقفه وی در امر تدارکات و خدمات رسانی به رزمندگان چنان بود که در نزد آنها به «شهردار» ملقب گردید. این شهید در عملیاتهای طریق القدس و فتح المبین شرکت نمود تا اینکه سرانجام در عملیات بیت القمدس در منطقه شلمچه به فیض شهادت نائل آمد.

شهید سید محمد جواد دیده ور

در جریان حرکات توفنده مردمی روزهای انقلاب با شرکت در تظاهرات و راهپیماییها با نهضت امام (ره) همراهی میکرد. وی در 20 مهر ماه 1359 به همراه جمعی از دوستانش عازم جبهه سوسنگرد شد.

او پس از مدتی فرماندهی محور عملیاتی در جبهه سوسنگرد را به عهده گرفت و سرانجام در عملیات امام مهدی (عج) در غرب این شهر مصادف با 26 اسفند 1359 عاشورایی گردید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها