ترمیم رابطه ایران و عربستان؛ از بازی‌های فوتبال تا حضور در نمایشگاه کتاب تهران

تیره و تار شدن روابط شاید در کسری از روز قابل تحقق باشد، ولی ترمیم آن ظرایف و مراحلی دارد که دو کشور ایران و عربستان در حال طی کردن آن هستند تا در همه ساحت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و... به نقطه عادی برسند.
کد خبر: ۵۸۸۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۵ - 13May 2023

ترمیم رابطه ایران و عربستان؛ از بازی‌های فوتبال تا حضور در نمایشگاه کتاب تهرانبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، ترمیم رابطه بین ایران و عربستان یکی از مهمترین اخبار ماه‌های اخیر است. دو کشوری که بیش از ۷ سال باهم در قطع کامل ارتباطات بودند، به یکباره پس از طی کردن پنج دوره مذاکرات فشرده، تصمیم به تجدید روابط و بازگشایی مراکز دیپلماتیک گرفتند.

اما در سیاست خارجه و مخصوصا در زمان ترمیم روابط دو کشور، یک لایه نرم‌تر و غیررسمی‌تری از روابط گنجانده می‌شود که دیپلمات‌ها به آن دیپلماسی عمومی می‌گویند و یکی از رایج‌ترین ابزار‌های دیپلماسی عمومی در عصر حاضر «فوتبال» است.

فوتبال زبان مشترک همه مردم دنیاست و با هر رنگ و نژاد و زبانی، فوتبال همیشه حامل پیام‌های دوستی، دشمنی و حتی جنگ بوده است.

فوتبال ایران و عربستان به دلیل روابط سیاسی در سال‌های گذشته قطع شده بود و حتی مصاف تیم‌های عربستانی و ایرانی در بخش باشگاهی در کشور بی طرف برگزار می‌شد.

اما به تازگی فدراسیون فوتبال عربستان از مهدی تاج برای حضور در عربستان و تماشای بازی رفت «الهلال – اوراواردز» دعوت کرد و در روز‌های اخیر هم خبر رسیده که در روز‌های آتی تیم‌های ملی فوتبال نوجوانان ایران و عربستان دو بازی دوستانه در امارات انجام خواهند داد. بازی اول با نتیجه مساوی بدون گل پایان یافت و بازی دوم هم امروز انجام خواهد شد.

ذیل قطع رابطه ایران و عربستان، رابطه ایران و امارات هم که بنوعی همپیمان عربستان است، دچار اختلال جدی شده بود و از این جهت انجام این بازی در دوبی حائز اهمیت است.

علاوه بر این خبر دیدار دوستانه شهریورماه ایران و عربستان نیز در این چارچوب قابل تفسیر است و انتشار این خبر نیز در چارچوب دیپلماسی عمومی می‌گنجد و بستر ترمیم و تقویت هرچه بشتر روابط را مهیا می‌کند.

این دیپلماسی عمومی، اما به فوتبال محدود نمی‌شود و فرهنگ نیز میدان این همکاری دیپلماتیک است.

مسئولان برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از حضور عربستان سعودی در کنار ناشرانی از کشور‌های روسیه، ترکیه، قطر، بحرین، کشور‌های اروپایی و آفریقایی در این نمایشگاه خبر داده اند که نشان دهنده برنامه ریزی دو کشور برای عادی سازی روابط بین دو کشوری است که علی‌رغم اشتراکات عمیق فرهنگی و وجود مزیت همسایگی، سال‌ها به دلایل متعدد رابطه‌ای تیره و تار را باهم تجربه کردند.

نمایشگاه کتاب

تیره و تار شدن روابط شاید در کسری از روز قابل تحقق باشد، ولی ترمیم آن ظرایف و مراحلی دارد که دو کشور در حال طی کردن آن هستند تا در همه ساحت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و... به نقطه عادی برسند.

منبع: برنا

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار