آینده خواندنی است/ معاون اجرایی انتشارات روایت فتح:

قطع ارتباط کتاب دفاع مقدس با کودک و نوجوان/ اولویت ناشران باید همراه کردن نسل آینده باشد

مهدیه زکی‌زاده گفت: باید اولویت ناشران و در مجموع فضای فرهنگی کشور را همراه کردن نسل آینده باشد چرا که دغدغه اصلی هر کشوری نسل آینده است.
کد خبر: ۵۸۹۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۴:۲۷ - 15May 2023

قطع ارتباط کتاب دفاع مقدس با کودک و نوجوان/ اولیت ناشران باید همراه کردن نسل آینده باشدبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس مستقر در محل برگزاری سی‌ و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ انتشاراتی «روایت فتح» مجموعه‌ای است که با دستان مبارک و اندیشه شهید اهل قلم سید مرتضی آوینی راه اندازه شد و در ادامه مسیر خود به حوزه چاپ و نشر کتب پایداری ورود کرد.

اغراق نیست اگر بگوییم برخی مجموعه کتب این انتشاراتی به عنوان پیشگام عرصه خاطره نویسی شناخته می‌شود و گویی نام انتشارات روایت فتح با نام این مجموعه‌هاست که هویت می‌یابد. مجموعه کتاب‌های «نیمه پنهان ماه» روایت زندگی فرماندهان شهید از زبان همسران‌شان، یا «اینک شوکران» مجموعه‌ای که زندگی شهدای جانباز را از زبان همسرانشان روایت می‌کند هنوز به عنوان یکی از اثرگذارترین و پراستقبال‌ترین کتاب‌های حوزه ادبیات شناخته می‌شوند و آن‌ها که اهل تورق کتاب‌های این حوزه هستند از نام این آثار و نویسندگان آن به نیکی یاد می‌کنند.

هر سال غرفه روایت فتح در نمایشگاه کتاب تهران با رونمایی از عناوین جدید، مراسم جشن امضا و عرضه محصولات خود حضور پیدا می‌کند که امسال در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در راهروی اصلی نبش راهروی ۱۳ هم با نمایش ۲۰۰ عنوان کتاب میزبان علاقه‌مندان کتاب است.

«مهدیه زکی‌زاده» معاون اجرایی انتشارات روایت فتح در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس با اشاره به رشد کمی و کیفی آثار حوزه ادبیات پایداری در طول سال‌های گذشته اظهار داشت: به عقیده من آثار خیلی بهتر شده‌اند و یک روند صعودی چه در قدرت نویسندگی و چه سوژه داشته‌ایم. حس رقابتی که بین نویسندگان به وجود آمده باعث شده تا نویسندگان کار‌های قوی‌تری را ارائه کنند.

معاون اجرایی انتشارات روایت فتح با اشاره به بزرگترین خلا در حوزه کتاب‌های پایداری و مجموعا تولید کتاب را کمبود کاغذ عنوان کرد: خلا در حوزه نشر یعنی کاغذ و اگر ذهن ناشر از دغدغه تهیه کاغذ خالی شود می‌توان به افزایش تولیدات امیدوار بود.

زکی‌زاده در خصوص مخاطبان کتب ادبیات پایداری توضیح داد: سنین مختلف مخاطب این نوع کتاب‌ها هستند، نوجوان به دنبال الگو و یا شناخت جوان گذشته به سراغ کتاب‌های ما می‌آید و سنین بالاتر به دنبال نوستالوژی و خاطرات خود هستند. مسن‌تر‌ها و کسانی که تجربه حضور در دفاع مقدس را دارند به دنبال دوستان و فضای گمشده آن‌ها سال که حال و هوای جنگ و دفاع مقدس را زنده می‌کند. بدون شک آن دوران نه تنها برای رزمنده‌ها و خانواده شهدا بلکه برای همه دوران خاصی بود.

وی اولویت ناشران و در مجموع فضای فرهنگی کشور را همراه کردن نسل آینده دانست و افزود: باید دغدغه اصلی هر کشوری نسل آینده باشد. اگر قرار است الگو ارائه شود باید به زبانی باشد که نوجوان بپذیرد، چه از زبان تصویر چه از زبان نوشتن باید استفاده شود، شاید نباید صرفا کار را به صوت کتاب ارائه دهیم، هرکس در جای خود اقدام ثمربخش را انجام دهد، من در انتشارات کار کتاب ارائه می‌دهم، فیلمساز و انیمیشن ساز می‌تواند از روی محتوا کار ارائه دهد و بقیه نیز به همین صورت فعالیت کنند.

معاون اجرایی انتشارات روایت فتح در خصوص درباره بیشترین مخاطبین کتاب‌های این انتشارات توضیح داد: نمی‌توانم بگویم کتاب‌های ما عمومیت دارد چرا که مخاطب انتشارات روایت خاص هستند، اما می‌توانم بگویم بیشترین مخاطب ما یعنی بالای ۷۰ درصد خانم‌های جوان هستند. برای اهمیت به جذب مخاطب ما روی طرح جلد‌ها کار کردیم و سلیقه مخاطبین را مد نظر قرار دادیم که بازخورد‌های خوبی هم گرفتیم. حتی تماشای کتاب‌ها باعث می‌شود از ما توضیح بخواهند و همین مخاطب را جذب کتاب می‌کند و اشتیاقش را برای خرید کتاب قلقلک می‌دهد. در همین طیف خانم‌های جوان زندگینامه داستانی شهدا را ترجیح می‌دهند به خصوص اگر تحولی در داستان زندگی شهید رخ داده باشد برایشان جالب است.

وی در پایان با گلایه از تولیدات ادبیات پایداری در حوزه کودک و نوجوان بیان کرد: ارتباط کتاب دفاع مقدس و کودک و نوجوان کاملا قطع شدست و به خاطر فضای تخصصی کار کودک کمتر ناشران این حوزه به آن ورود می‌کنند. متاسفانه کتاب‌هایی که کار می‌شود اصلا تخصصی نیست و باید با نگاه تخصصی و ویژه کار درست تولید شود.

سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) تهران و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir در حال برگزاری است.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار