رئیس ستاد هفته بازخوانی و افشای حقوق‌بشر آمریکایی:

یادآوری جنایات آمریکا یک اقدام سیاسی نیست

اولین نشست ستاد مرکزی هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی و بزرگداشت شهدای هفتم تیر در سالن اجتماعات شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد.
کد خبر: ۵۸۹۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۷ - 14May 2023

رئیس ستاد هفته بازخوانی و افشای حقوق‌بشر آمریکایی: یادآوری جنایات آمریکا یک اقدام سیاسی نیستبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، اولین نشست ستاد مرکزی هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی و بزرگداشت شهدای هفتم تیر امروز، یکشنبه ۲۴ اردیبهشت، با حضور نمایندگان دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، نمایندگان ارشد دستگاه دیپلماسی در حوزه حقوق بشر و روسای دفاتر استانی این نهاد از طریق ویدئو کنفرانس، در سالن اجتماعات شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام محمدمهدی عرب‌انصاری، معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با اشاره به تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامگذاری ۶ تا ۱۲ تیرماه به نام هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی اظهار داشت: این هفته سرشار از حوادث مختلف در کشور است که شاهد نقض حقوق بشر توسط آمریکای جهانخوار بودیم. حوادثی که در تاریخ انقلاب به عنوان حوادثی تلخ ماندگار شد؛ سوء قصد به رهبر معظم انقلاب، بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت دکتر بهشتی و یارانش، بمباران شیمیایی سردشت، ترور شهید محمد کچویی، شهادت آیت‌الله صدوقی، شلیک به هواپیمای مسافربری ایرباس توسط ناو آمریکایی و شهادت مسافران بی‌گناه از جمله کودکان و زنان.

وی افزود: امیدواریم کسانی که مدعی حمایت از حقوق بشر هستند با صداقت جنایت آمریکا را برای افکار عمومی جهان بازگو کنند. افکار عمومی باید به خوبی ابعاد این مسئله را درک کرده و دولت‌های مدعی دفاع از حقوق بشر باید مورد مطالبه و بازخواست ملت ایران و سایر ملت‌های آزادیخواه جهان قرار بگیرند.

در ادامه این نشست حکم انتصاب کاظم غریب‌آبادی به عنوان ریاست ستاد مرکزی هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی که از سوی حجت الاسلام موسی‌پور نماینده ولی فقیه و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی صادر شده بود، قرائت و سپس به وی اعطاء شد.

ضرورت افشای جنایات آمریکا در حوزه حقوق بشر

غریب‌آبادی رئیس ستاد مرکزی هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکائی و بزرگداشت شهدای هفتم‌تیر نیز در این جلسه ضمن تشکر از حسن اعتماد نماینده ولی فقیه و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، گفت: افشای جنایات آمریکا در حوزه حقوق بشر و حقوق ملت‌ها امر مهمی است و جنایات آمریکا به جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران خلاصه نمی‌شود. آمریکا ناقض حقوق بشر و جنایات گسترده‌ای انجام داده است.

وی افزود: هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی، فرصت مغتنمی برای رونمایی چهره مدعیان دروغین حقوق بشر و تبیین جنایات آمریکا و اروپا علیه ملت ایران و دیگر ملل مظلوم دنیاست و هر کاری که در این حوزه انجام شود باز هم عقب هستیم و باید فعالیت‌های گسترده همراه با نوآوری را با دو هدف کلیدی انجام دهیم.

غریب‌آبادی در تشریح این دو هدف کلیدی گفت: در عرصه داخلی، مردم ما باید بدانند رژیم آمریکا چه جنایاتی در حق آن‌ها انجام داده است. این فارغ از ساختار نظام سیاسی جمهوری اسلامی است، زیرا جنایات آمریکا به طور مستقیم مردم ایران را هدف قرار داده و این باید به طور مداوم از طریق برنامه‌های مختلف و در قالب‌های متنوع یادآوری شود و این هیچ ارتباطی با سیاست‌های کلان و اساسی نظام علیه آمریکا ندارد.

بیان و یادآوری جنایات آمریکا یک اقدام سیاسی نیست

وی یادآور شد: در واقع بیان و یادآوری جنایات آمریکا یک اقدام سیاسی نیست که، چون آمریکا را دشمن می‌دانیم می‌خواهیم یک سری ابزار‌ها را به کار گرفته و اقداماتی انجام دهیم تا پاسخی به اقدامات خصمانه آمریکا بدهیم، بلکه این اقدامی کاملاً مبتنی بر واقعیات، اقدام حقوقی و برای افزایش آگاهی‌های عمومی در داخل و خارج کشور است.

رئیس ستاد مرکزی هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی ادامه داد: هدف کلیدی دوم اقداماتی برای انتقال افزایش آگاهی در داخل به خارج کشور است که این حوزه مهمتر از افزایش آگاهی عمومی در داخل کشور است. غریب‌آبادی اظهار کرد: در حوزه داخل علاوه بر برنامه‌های شکلی و جاری، می‌بایست بر اهداف و موضوعات ویژه‌ای نیز تمرکز کرد. آمریکا دو جنایت اصلی علیه ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی انجام داده که در حوزه‌های «تروریسم» و «تحریم» است که کمتر به آن توجه شده و امسال باید به طور ویژه و برجسته بر روی این دو حوزه کار کرد.

وی بیان کرد: در حوزه تروریسم حدود ۱۷ هزار شهید ترور در کشور داریم و عموم این گروهک‌های تروریستی در اوایل انقلاب با حمایت آمریکا و برخی کشور‌های غربی ایجاد شدند و الان هم در همین کشور‌ها و از جمله آمریکا حضور دارند و همچنان نیز تحت حمایت‌های مختلف قرار دارند.

غریب‌آبادی اظهار کرد: همچنین ترور ناجوانمردانه و جنایتکارانه شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی و همراهان ایشان یک اقدام بزرگ تروریستی بود که می‌توان به آن تروریسم دولتی نام نهاد و این‌ها باید به طور ویژه در برنامه‌های این هفته مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به مسئله تحریم به منزله یکی دیگر از جنایات اصلی آمریکا گفت: اگر در حوزه تروریسم حدود ۱۷ هزار نفر قربانی ترور داریم در حوزه تحریم، یک ملت قربانی جنایات آمریکا هستند و باید بدانیم چگونه این جنایت را به تصویر بکشیم. حقوقدانان بین‌المللی و حتی گزارشگر ویژه تحریم‌های یکجانبه آمریکا که سال گذشته به ایران سفر کرده بود، معتقدند این نوع تحریم‌ها جنایت علیه بشریت است که این عنوان در نظام کیفری بین‌المللی یک جرم بسیار جدی است.

تحریم‌ها حقوق بشر تمام مردم ایران را تحت تأثیر قرار داده

رئیس ستاد مرکزی هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی ابراز کرد: تقریبا برآورد‌ها از تحریم‌ها توسط کارشناسان بین‌المللی نشان می‌دهد که تحریم‌ها حقوق بشر تمام مردم ایران را تحت تأثیر قرار داده که این مسائل باید در برنامه‌های این هفته رنگ و بوی خاصی بگیرد.

وی تصریح کرد: هدف ما در حوزه بین‌الملل باید ایجاد حساسیت در جامعه جهانی و تشویق و ترغیب آن‌ها به اتخاذ موضع در مورد نقض حقوق ملت‌ها توسط آمریکا باشد، زیرا جنایات آمریکا علیه حقوق ملت‌ها در طول تاریخ بشریت بی‌سابقه است.

آمریکا را به طور مستقیم مسئول اقدامات خرابکارانه و تروریستی صهیونیست‌ها می‌دانیم

غریب‌آبادی یادآور شد: در خصوص اقدامات اسرائیل علیه کشور و ملت ایران، آمریکا را به طور مستقیم مسئول اقدامات خرابکارانه و تروریستی صهیونیست‌ها می‌دانیم و اخیرا هم آمریکایی‌ها از اظهارنظر مقامات رژیم صهیونیستی پیرامون ایجاد خرابکاری در ایران اعلام حمایت کردند و این به لحاظ حقوقی به معنای آن است که آمریکا مسئول هر نوع اقدام اسرائیل علیه ایران است.

وی در ادامه با اشاره به جنایات آمریکا در آمریکای لاتین، ویتنام و همچنین علیه بومیان آمریکا گفت: آمریکایی‌ها در افغانستان و عراق بدون مجوز نهاد‌های بین‌المللی وارد شدند و جنایت کردند. همچنین در اثر حملات پهپادی آمریکا حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار انسان بی‌گناه کشته شده‌اند و این جنایات همچنان ادامه دارد.

غریب‌آبادی تأکید کرد: مسئولیت جمهوری اسلامی، مردم و نخبگان کشور در خصوص این افشاگری سنگین است و اگر ایران در این زمینه کنار بکشد، دیگری وارد این میدان نمی‌شود تا مقابل آمریکا و استکبار آمریکا ایستادگی کند و این مباحث را به رخ جامعه بین‌المللی بکشد و جنایات بی‌سابقه این رژیم را علیه ملت‌ها در این قرن مطرح کند.

رئیس ستاد مرکزی هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی در تشریح ظرفیت‌های موجود برای پیشبرد اقدامات گفت: یکی از ظرفیت‌ها وزارت امور خارجه است که متناسب با مأموریت خود برخی اقدامات رسمی را انجام دهد و یک سری اقدامات غیر رسمی را سازماندهی کند. همچنین برخی مجامع فرهنگی بین المللی مانند سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت (ع) و جامعه المصطفی را داریم که می‌توانند در ارتباط با خارج از کشور در این رابطه ایفای نقش کنند.

وی ادامه داد: در داخل کشور مجلس شورای اسلامی ظرفیت بزرگی برای افشای جنایات آمریکا است. در این رابطه در قالب کلیت مجلس با طرح این مباحث در نطق‌های پیش از دستور، مصوبات، بیانیه‌ها و برگزاری برخی جلسات استماع با حضور افراد آگاه در زمینه جنایات آمریکا این مسئله را مطرح کرد. همچنین نمایندگان به طور انفرادی می‌توانند در آن هفته حضور فعالی داشته باشند.

غریب‌آبادی با اشاره به ظرفیت صداوسیما درباره افشای حقوق بشر آمریکایی بیان کرد: رسانه ملی مسئولیت بسیار کلیدی در زمینه ارتقای آگاهی عمومی در زمینه جنایات آمریکا دارد.

وی افزود: فضای مجازی از ظرفیت‌های مهم دیگر در این رابطه است که در داخل و خارج کشور نفوذ و تأثیر دارد و با همکاری نهاد‌های متولی در حوزه فضای‌مجازی برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک دید تا از این ظرفیت در راستای ارتقای آگاهی‌های جامعه استفاده کرد.

غریب‌آبادی در ادامه به نقش مهم سازمان‌های مردم‌نهاد اشاره کرد و گفت: این سازما‌ن‌ها واقعا نقش مؤثری دارند. الان در کشور حدود ۳۵ هزار سازمان مردم‌نهاد وجود دارد که از این تعداد حدود ۴ تا ۵ هزار به طور مستقیم حوزه حقوق بشر در ابعاد مختلف آن مانند حقوق کودکان و زنان و ... فعال هستند که می‌توان برخی از آن‌ها را شناسایی و فعال کرد تا مشخص شود جنایات آمریکا چه تأثیری بر حقوق آن گروه و قشر خاص گذاشته تا این سازمان‌ها نیز مسئولیت خود را ایفا کنند و اتفاقا جنایات آمریکا یکی از موانع ارتقای حقوق اقشار مختلف است.

وی با اشاره به توجه به حوزه حقوقی و قضایی در موضوع افشای حقوق بشر آمریکایی گفت: نباید تنها به افشای جنایات آمریکا بسنده کرد و باید اقدامات حقوقی و قضایی را نیز در دستور کار قرار داد که خوشبختانه اقدامات خوبی هم در این ارتباط مانند شکایات از آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری در زمینه تحریم‌ها صورت گرفته است.

ضرورت پیگیری جنایات آمریکا در محاکم قضایی

غریب‌آبادی با تأکید بر ضرورت پیگیری جنایات آمریکا در محاکم قضایی گفت: در دادگستری تهران یک شعبه ویژه برای رسیدگی به پرونده‌ها علیه آمریکا از سال‌های قبل ایجاد شده و آرای زیادی علیه آمریکا نیز صادر شده است که به طور عمده مربوط به پرونده‌های حقوقی است.

رئیس ستاد مرکزی هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی بیان کرد: اقدام دیگری که می‌توان در آن هفته انجام داد انتشار گزارش رسمی جمهوری اسلامی ایران در مورد وضعیت حقوق بشر در آمریکا است و لذا در کنار برنامه‌های همیشگی در این هفته، باید برنامه‌های موضوعی نیز در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه مقرر شد نمایندگان دستگاه‌های حاضر در جلسه برنامه‌های اجرایی خود را در جلسه آتی ارائه نمایند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار