آینده خواندنی است/ شاعر و ترانه‌سرا در گفت‌و‌گو با دفاع‌پرس:

زمزمه تحریم نمایشگاه کتاب «بچه بازی سیاسی» است/ جریان تحریم‌کنندگان راه به جایی نمی‌برند

محدثی خراسانی گفت: در این جریان طوفنده و فراگیر انقلاب اسلامی این قبیل اقدامات اعم از موضع‌گیری‌های کوته‌بینانه و اعلام تحریم نمایشگاه کتاب هیچ تأثیری ندارد.
کد خبر: ۵۸۹۵۹۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۹ - 17May 2023

زمزمه تحریم نمایشگاه کتاب «بچه بازی سیاسی» است/ جریان تحریم‌کنندگان راه به جایی نمی‌برند«مصطفی محدثی‌خراسانی» شاعر و ترانه‌سرا در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار داشت: یکی از اتفاقات بسیار مهم فرهنگی کشور برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است که در مجموع یک حرکت بسیار مثبت و جریان‌ساز تلقی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع که نمایشگاه‌های کتاب می‌توانست در برگزاری و اثرگذاری وضعیت بهتری داشته باشد، جای بحث و تأمل دارد، که اگر با صاحب‌نظران مختلف گفت‌وگو صورت بگیرد، قطعاً می‌تواند منجر به بهبود هرچه بیشتر برگزاری نمایشگاه کتاب شود.

این شاعر آیینی کشورمان ادامه داد: بنده به عنوان کسی که در همه دوره‌ها در نمایشگاه کتاب حضور داشته‌ و در مجامع نقد زیادی شرکت کرده‌ام، معتقدم برگزاری سالانه این نمایشگاه نسیم تراوت‌بخشی به فضای فرهنگ کشور می‌وزد و از غبارروبی خوبی از فضای کتاب و کتاب‌خوانی به عمب می‌آورد.

محدثی خراسانی در قیاس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با نمایشگاه کتاب فرانک‌فورت اظهار داشت: در کشور ما به دلیل اهمیت محتوا و نظارتی که به لحاظ تمدنی ایدئولوژیک بر کتاب‌ها داریم، برخی تصور کنند نوعی محدودیت حاکم است، اما این محدودیت در قوانین، فرهنگ، تاریخ و هویت ما نهادینه شده است.

داور جشنواره شعر فجر خاطرنشان کرد: محدوده کنترل آثار مبتنی بر میراث فرهنگی کشور ما است، که البته از نظر بنده این موضوع به منزله هیچ‌گونه محدودیتی نیست، در گستره چنین فضایی که تعریف شده است نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بنظرم شمول قابل قبولی برای ارائه نظریات مختلف و نگرش‌های مختلف محتوایی و فرمی در حوزه چاپ و نشر دارد.

این ترانه‌سرا بیان داشت: متأسفانه جدیداً تحریم مُد شده است که زمزمه‌هایی هم برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به گوش می‌رسد، به اعتقاد من این اقدامات از هیچ‌گونه منطقی برخوردا نیست و «بچه بازی سیاسی» بنظر می‌رسد. افرادی که اینگونه اقدامات انجام می‌دهند، راه به هیچ جایی نبرده‌اند، جزء اینکه موجب سرخوردگی و محرومیت خود تحریم کنندگان شود.

وی افزود: در این جریان طوفنده و فراگیر انقلاب اسلامی این قبیل اقدامات اعم از موضع‌گیری‌های کوته‌بینانه و اعلام تحریم نمایشگاه کتاب هیچ تأثیری ندارد.

محدثی خرسانی با تأیید این موضوع که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بزرگ‌ترین اتفاق فرهنگی کشور به حسا می‌آید، گفت: ما تقریباً هیچ اتفاق فرهنگی دیگری که به مدت ده روز استمرار داشته باشد و این حجم عظیم از بازدیدکنندگان که در یک واقعه فرهنگی حضور پیدا کنند بنظرم وجود نداریم. جدای از این تعداد بسیار زیادی از افرادی که نتوانسته‌اند به صورت حضوری از نمایشگاه کتاب بازدید کنند، از طریق فضای مجازی نیازهای خود را تأمین کرده‌اند.

شاعر آیینی کشورمان بیان کرد: معتقدم نمایشگاه بین‌المللی کتاب در بخش فروش ارزش، جایگاه و تعریف خود را دارد و تخفیف‌های ویژه‌ای که ناشران برای جذب مخاطب قائل می‌شوند در نوع خود می‌تواند، شور و شوق را در نمایشگاه افزایش دهد، این مهم تضادی با بخش نشست‌ها و نقدهایی که در هر نمایشگاه برگزار می‌شود ندارد و نباید این دو را در مقابل یکدیگر دانست.

وی افزود: این دو بخش در کنار یکدیگر می‌تواند دو بال و دو اهرم فضای نمایشگاه باشد، چه به لحاظ معنوی و چه به لحاظ بنیان‌هایی که می‌تواند فرآیند چاپ و نشر را تقویت کند.

محدثی خراسانی اظهار کرد: مشکلات اقتصادی امروز مهم‌ترین موضوعی است که همه ما با ان دست در گریبان هستیم، حوزه نشر هم مستثنای از این مصیبت نیست، علی‌رقم اینکه دولت در حد توان خود حمایت‌هایی از صنف ناشران داشته است.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار