به گزارش گروه اخبار داخلی دفاعپرس، «سپهر خلجی» رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در همایش جهاد تبیین (رویکرد تحولی و هنرمندانه به تبیین دستاوردها و اقتدار دفاعی) که به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی در سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع برگزار شد، گفت: روابط عمومی حلقه وصل ارگانها با افکار عمومی است؛ روابط عمومی باید پیام و مخاطب را به خوبی بشناسد و با برنامه ریزی درست، فعالیتها و اتفاقات را با افکار عمومی در میان بگذارد.
خلجی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در حوزه تبیین و روشنگری افزود: جهاد تبیین یکی از مهمترین وظایف روابط عمومی است و فعالان این حوزه رزمندگان این جبهه هستند که باید در این عرصه با شجاعت و جسارت خط شکنی کنند و ماموریت اصلی خود را که تبیین، اعتماد سازی و رفع شبهه است به بهترین نحو انجام دهند.
رئیس شورای اطلاع رسانی دولت تصریح کرد: در دورهای قرار داریم که در حوزه ارتباطات از آن به عنوان دوره «انسان-رسانه» یاد میشود؛ که به این معناست که یک فرد با یک تلفن همراه میتواند یک جریان رسانه را ایجاد کند؛ در این دورهی رسانهای برخلاف دورههای قبل که سازمانهای رسانه ای، محور روایت سازی بودند، فرد جایگزین رسانههای بزرگ میشود و سرعت روایت سازی افزایش پیدا میکند. رسانهها در دنیای امروز باعث تغییر نگرش جامعه هدف، دستکاری ذهنی مخاطبین، اختلال و خطا در دستگاه محاسباتی مردم و مسئولین میشود که هدف دشمن از این اقدامات مشروعیتزدایی از نظام و نهادهای وابسته به نظام، اعتبارزدایی از تصمیمات و تدابیر و در نهایت ناامیدسازی است.
وی اظهار داشت: یکی از تاکتیکهای رسانهای دشمن استفاده از بمباران خبری است؛ که در نتیجه استفاده از این تاکتیک حجم اخبار منفی افزایش پیدا میکند و باعث ایجاد تبعاتی همچون خارج شدن تعادل روان اجتماعی از تعادل، کاهش توان سیستم ایمنی افکار عمومی و در نهایت کاهش تابآوری اجتماعی میگردد که در این شرایط هر حادثهای در جامعه میتواند یک اثر تشدید کنندگی ایجاد کند و باعث بحرانی شدن مسائل کوچک در کشور شود.
خلجی با بیان اینکه امروز آرایش رسانهای دشمن یک حالت آفندی پیدا کرده است، افزود: امروز دشمن به جای هزینه برای ایجاد جنگ سخت در زمینه جنگ نرم با ابزار رسانه هزینه میکند و آنها با این ابزار میخواهند بر روی ذهن افکار عمومی تاثیر بگذارد و با این حربه نه تنها به نقاط ضعف بلکه نقاط مثبت ما را هم مورد تهاجم قرار میدهد تا بتوانند آن را در ذهن مخاطب به یک نقطه منفی تبدیل کند.
وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در معرض یک جنگ ترکیبی گسترده و پیچیده قرار دارد که یکی از محورهای مهم آن نبرد رسانهای با هدف مدیریت ادراک عمومی است افزود: از این جنگ میتوان به عنوان یک نبرد نامرئی و چند لایه که دارای سناریوهای زیادی است یاد کرد که ویژگی خطرناک آن احساس نکردن این جنگ در جامعه هدف است و در این کارزار اعتقادات، نگرش ها، باورها و احساسات مورد هدف قرار میگیرد.
خلجی بابیان اینکه رفع شبهات در کمترین زمان ممکن، از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: نباید اجازه دهیم که شبهات ماندگار شود و هم چنین در کنار آن نیز باید بتوانیم جریان تزریق امید به جامعه را با انتشار اخبار مثبت رقم بزنیم که یکی از وزارتخانههایی که این کار را به خوبی انجام داده است وزارت دفاع بوده و توانسته است هم در زمینه دفاعی و نظامی و هم در زمینه کمک به سایر بخشهای کشور به ویژه بخش فضایی اقدامات شایان ذکری را انجام دهد.
انتهای پیام/ 2414