آینده خواندنی است/ در جشن امضای «خاتون و قوماندان» عنوان شد؛

نگاه رهبر انقلاب به خانواده شهدا پدرانه است/ روایتی بی‌بدیل از زندگی شهدای مهاجر افغان

نویسنده کتاب «خاتون و قوماندان» در جشن امضای این اثر به تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر این کتاب اشاره کرد و گفت: ایشان به خانواده شهدا نگاه پدرانه دارند.
کد خبر: ۵۹۰۲۷۸
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹ - 20May 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مستقر در محل برگزاری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ آیین جشن امضای کتاب «خاتون و قوماندان» (روایت زندگی ام‌‌البنین حسینی همسر شهید علیرضا توسلی(ابوحامد) فرمانده لشکر فاطمیون) با حضور سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب،‌ سردار علی مقواساز، معاون فرهنگی، هنری سازمان بسیج مستضعفان، سردار مهدی خویشاوندی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه امام رضا (ع)، سردار عبدالرضا آزادی، رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج، ام البنین حسینی روای و مریم قربان‌زاده، نویسنده کتاب برگزار شد. 
 
در ابتدای این آیین نغمه مستشارنظامی، شاعر سرودهای آئینی، شعر سروده‌شده خود درباره شهید ابوحامد، فرمانده لشکر فاطمیون را قرائت و به همسر شهید و خانواده‌های مدافع حرم حاضر در کوشک کتاب نمایشگاه تقدیم کرد. 
 
مستشارنظامی گفت: زمانی‌که کتاب «خاتون و قوماندان» را خواندم در بستر بیماری بودم و وقتی صبر زینب‌وار همسر شهید ابوحامد، خانم ‌ام‌البنین را در کتاب خواندم، ایشان را تحسین کردم. امروز باعث افتخار است که شعرم را در محضر سردار قاآنی و همسر شهید ابوحامد می‌خوانم.
 
در ادامه جشن امضای این کتاب، همسر شهید ابوحامد، ام‌البنین حسینی ضمن خوشامدگویی به سردار قاآنی گفت: این اتفاق مبارک را به همه دغدغه‌مندان عرصه جهاد و قلم تبریک می‌گویم. ان‌شاء‌الله این اتفاقات میمون و مبارک را پاسدار و پاسبان باشیم. امام خمینی (ره) در سال ۱۳۴۲ فرمودند: «سربازان ما در گهواره‌اند» و امروز افتخار می‌کنم که بعد از چهل سال مهاجرت و سختی‌های آن، من و زنان شبیه به من، پشتیبان همسرانمان و همرزمان سردار سلیمانی‌ها در دفاع از حرم حضرت زینب (ع) در معرکه جنگ سوریه بودیم.
 
وی در ادامه افزود: همان‌طور که حضرت آقا فرمودند؛ این کتاب ثبت اتفاقات بی‌بدیل مهاجران افغانستان است. این کتاب که خانم قربان‌زاده در سه سال پر فراز و نشیب آن را نوشته است، گوشه‌ای از زندگی سیزده ساله من با همسرم است. فکر نمی‌کردیم که کتاب تا این حد مورد توجه حضرت ‌آقا قرار بگیرد و این به خاطر خلوص خود شهدای مظلوم مدافع حرم و لشکر فاطمیون است. همسرم ابوحامد با اندک همراهانش از اولین افرادی بودند که عازم سوریه شدند و با کوهی از طعنه‌ها روبه‌رو شد، اما با نیت و خلوص او و فاطمیون و نظر ویژه بانو حضرت زینب (س) این اتفاق مبارک رقم خورد. به فرموده حضرت آقا باید کتاب‌های شهدا را بخوانیم و در زندگی خود الگو بگیریم. 
 
در ادامه این نشست، قربانزاده، نویسنده کتاب، با خوشامدگویی به سردار قاآنی گفت: در کنار امضا کتاب‌هایم می‌نویسم راوی حکایت‌ها، کوتاه کن حکایت، رستم را باری بگو حکایت تهمینه. «خاتون و قوماندان» حکایت تهمینه است؛ حکایت زنی که می‌خواهد اصالت، اعتقادات و ریشه‌اش باقی بماند. نکته تقریظ رهبری  بر این کتاب بردن نام کوچک خانم‌ام البنین حسینی همسر شهید ابوحامد است. فقط یک پدر فرزندانش را به نام صدا می‌زند و ایشان به فرزندان و همسران خانواده شهدا نگاهی پدرانه دارند و این به لحاظ مکتبی برای ما یک درس است.
 
 وی در ادامه گفت: حضرت آقا در تقریظ کتاب نوشته‌اند که این کتاب اثری است که می‌توان به آن اعتماد و اطمینان کرد و باید بگویم که قرار است در آینده «خاتون و قوماندان» را به‌صورت کتاب صوتی، فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی تولید شود.
 
قربان‌زاده در پایان سخنان خود گفت: جهاد در مکتب ما خانوادگی است و «خاتون و قوماندان» یک جهاد خانوادگی است. در خانواده ما نیز در عرصه جهاد و ادبیات پایداری، جهاد خانوادگی صورت می‌گیرد و با کمک همسرم در حال نگارش فیلمنامه هستیم و در این مسیر از تمام نویسندگان، هنرمندان و فرهیختگان افغانستان کمک می‌خواهیم. امیدوارم خداوند ما را در تر‌ویج فرهنگ و ادبیات پایداری و روایت زنان قهرمان و صبور این مسیر کمک کند تا بتوانیم به وظیفه خود بیش از پیش عمل کنیم. در نهایت امیدوارم ادبیات پایداری نه فقط در ایران و افغانستان که در همه دنیا بدرخشد.
 
در جشن امضای «خاتون و قوماندان» فیلمی از تقریظ رهبری بر این کتاب نمایش داده شد. در پایان جشن امضا این کتاب پوستر این جشن به امضای سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سردار علی مقواساز، معاون فرهنگی و هنری سازمان بسیج مستضعفین، سردار مهدی خویشاوندی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه امام رضا (ع)، سردار عبدالرضا آزادی، رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج، ‌ام‌البنین حسینی روای و مریم قربان‌زاده نویسنده کتاب رسید.
 
سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز به‌کار کرده و تا ۳۰ اردیبهشت‌ ۱۴۰۲ در مصلای امام خمینی (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.
 
انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار