فتح خرمشهر، فتح خون/ در آیین دهمین سالروز تأسیس خبرگزاری دفاع مقدس مطرح شد؛

سردار شکارچی: «خبرگزاری دفاع مقدس» پرچم‌دار حفظ و نشر فرهنگ دفاع مقدس/ آزاد‌سازی خرمشهر نگین حماسه‌های دفاع مقدس است

معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح با تأکید بر اینکه روند پیشرفت خبرگزاری دفاع مقدس از ابتدای تأسیس تاکنون رو به رشد بوده است، گفت: این خبرگزاری امروز پرچم‌دار ترویج فرهنگ دوران دفاع مقدس است.
کد خبر: ۵۹۰۸۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸ - 23May 2023

سردار شکارچی: «خبرگزاری دفاع مقدس» پرچم‌دار حفظ و نشر فرهنگ دفاع مقدس/ آزاد‌سازی خرمشهر نگین حماسه‌های دفاع مقدس استبه گزارش خبرنگار دفاعی‌ امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ پاسدار «ابوالفضل شکارچی» معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح صبح امروز (سه‌شنبه) در مراسم گرامی‌داشت دهمین سالروز تأسیس خبرگزاری دفاع مقدس که با حضور جمعی از مدیران و مسئولان ستاد کل نیروی مسلح و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شد، با بیان اینکه خبرگزاری دفاع مقدس از بدو تأسیس تاکنون روندی رو به رشدی داشته است، اظهار داشت: راه‌اندازی خبرگزاری دفاع مقدس اقدام ارزشمندی بود که توسط برادر عزیزم سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس صورت گرفت که الحمدلله از ابتدای تأسیس این خبرگزاری تاکنون شاهد پیشرفت آن در عرصه رسانه‌ای کشور هستیم و این اقدام ارزشمند جای تقدیر و تشکر دارد.

خبرگزاری دفاع مقدس پرچم‌دار حفظ و نشر فرهنگ دفاع مقدس است

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با اشاره به اینکه حرکت خبرگزاری دفاع مقدس استمرار راه رزمندگان هشت سال دفاع مقدس است، افزود: امروز این خبرگزاری پرچم‌دار حفظ و نشر فرهنگ دفاع مقدس است.

معاون فرهنگی‌ و تبلیغات دفاعی ستاد کل‌ نیروهای مسلح در ادامه با اشاره به سالروز آزاد‌سازی خرمشهر، این فتح‌الفتوح را نگین حماسه‌‌های دوران دفاع مقدس برشمرد و گفت: ۵۷۸ روز خرمشهر در اشغال عراق بود؛ لذا آزادسازی این شهر نگین حماسه‌های دفاع مقدس از جهات گوناگون است. عملیات بیت‌المقدس به لحاظ وسعت منطقه عملیاتی، راه‌های مواصلاتی خرمشهر و قرار گرفتن در منطقه‌ای راهبردی و وجود مرز مشترک ‌با عراق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. 

حمایت بین‌المللی از رژیم بعثی عراق 

سردار شکارچی با بیان اینکه وقتی خرمشهر اشغال شد، ما با حسرت به این ‌شهر نگاه می‌کردیم، عنوان کرد: ارتش بعثی عراق بخش ‌کوچکی از هجوم ‌همه‌جانبه دشمن علیه ما بود؛ زیرا ۳۹ کشور جهان، عراق را در حمله به ایران ‌پشتیبانی ‌می‌کردند که در این رابطه می‌توان به استفاده ارتش عراق از توپ‌های دقیق اتریشی و هواپيماهای فرانسوی اشاره کرد که البته این‌ها نمونه‌های کوچکی از این کمک‌ها بود؛ اما در مقابل، ما برای داشتن یک ‌دوربین دو‌چشمی و یا حتی دوربین دید در شب مشکل داشتیم.

وی با تأکید بر اینکه رژیم بعثی عراق به واسطه حمایت‌های همه‌جانبه حتی از پلاک خودروی نظامی ‌ما هم مطلع می‌شد، اظهار داشت: زمانی که ما به لحاظ در اختیار داشتن تسلیحات نظامی در اوج غربت و ‌ضعف بودیم، دشمن از نظر داشتن انواع مهمات و تجهیزات نظامی در اوج قدرت قرار داشت.

معاون فرهنگی‌ و تبلیغات دفاعی ستاد کل‌ نیروهای مسلح یادآور شد: علی‌رغم همه پشتیبانی‌های بین‌المللی که از عراق می‌شد، حصر آبادان شکسته شد و بعد از آن شهر بستان در عملیات طریق‌القدس آزاد شد؛ سپس به تنگه چذابه رسیدیم ‌و بعد هم عملیات فتح‌المبین صورت گرفت؛ عملیاتی که مقدمه عملیات بیت‌‌المقدس شد و  چند روز بعد از آن، ‌آزادسازی خرمشهر با موفقیت به سرانجام رسید.

رمز آزادسازی خرمشهر 

سردار شکارچی با اشاره به اینکه در طول دوران دفاع مقدس امدادهای غیبی بارها به مدد رزمندگان کشورمان آمد، بیان کرد: روزی صدام به تمسخر گفت که «اگر‌ ایران ‌خرمشهر را بگیرد، کلید بصره را به ایرانی‌ها خواهم‌ ‌داد»؛ چون برآورد و معادلات مادی آن‌ها امکان موفقیت ما را ناممکن می‌دانست.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال زمانی که در عملیات بیت‌المقدس به جاده اهواز - خرمشهر رسیدیم بر روی این‌ جاده خاکریزی به ارتفاع سه متر قرار داشت که بسیجی‌ها پشت آن سنگر گرفته بودند؛ در چنین شرایطی مقابل ما تعداد زیادی تانک‌ ‌و نفربر آرایش گرفته بودند که در کوتاه‌ترین زمان پاتک‌ سنگینی را شروع ‌کردند؛ به نحوی ‌که خاکریز یادشده به واسطه حجم آتش سنگین تانک‌ها، از بین رفت و حتی کار به جایی رسید که تعداد موشک‌های آر‌پی‌جی که ما در اختیار داشتیم، کمتر از تعداد تانک‌های دشمن بود و حتی اگر هر موشک‌ آر‌پی‌جی به هر یک از تانک‌ها اصابت و آن‌ها را منهدم می‌کرد، باز هم تانک‌های بسیاری باقی می‌ماندند.

معاون ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه با تمجید از اقدامات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در حوزه ترویج و تبیین فرهنگ دفاع مقدس اظهار داشت: متأسفانه نتوانستیم دفاع مقدس را آن‌طور که باید در قالب‌های مختلف مانند فیلم و داستان به نسل‌های امروزی منتقل کنیم، اگر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از روز اول همانند امروز فعالیت می‌کرد، انتقال مفاهیم دفاع مقدس وضعیت بهتری می‌داشت.

سردار شکارچی در ادامه با بیان خاطره‌ای از دوران دفاع مقدس گفت: در پادگان ۲۱ حمزه آن زمان (سازمان بسیج مستضعفین فعلی) مسئولان ذی‌ربط قصد داشتند که عده‌ای نوجوان را به جبهه اعزام کنند؛ به همین منظور آن‌هایی را که به لحاظ توانایی و جسمی در وضعیت بهتری بودند، انتخاب کردند تا با اتوبوس‌ها به جبهه بفرستند؛ آن‌هایی که مورد پذیرش قرار نگرفتند، برای اینکه مسئولان را مجاب کنند، جلوی چرخ‌های اتوبوس‌ها می‌خوابیدند و می‌گفتند یا باید از روی ما رد شوید و یا اینکه ما را هم به جبهه بفرستید.

عملکرد درخشان جبهه مقاومت مرهون انتقال فرهنگ دفاع مقدس است

وی با بیان اینکه هنوز به چرایی این‌گونه اقدامات بسیجی‌ها نپرداخته‌ایم، افزود: فرهنگ دفاع مقدس توپ، موشک و تانک نبود، بلکه این‌ها ابزار بودند. بسیاری از ناهنجاری‌های جامعه امروز به دلیل این است که فرهنگ یادشده را به نسل‌های جدید منتقل نکردیم؛ در صورتی که دفاع مقدس، گنجینه‌ای بی‌نظیر است که به واسطه انتقال گوشه‌هایی از آن به برخی مردم منطقه، نتایج درخشان آن را در جبهه مقاومت ملاحظه می‌کنیم.

معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیرو‌های مسلح ادامه داد: پس وقتی فرهنگ دفاع مقدس منتقل می‌شود، نسل‌ها مقاوم می‌شوند؛ همانند آنچه امروز در سوریه، لبنان، فلسطین و یمن ملاحظه می‌کنیم. ما آن زمان که در فقر و ناداری قرار داشتیم، به واسطه درس‌هایی که از دفاع مقدس آموختیم، امروز در ساخت تجهیزات دفاعی صاحب فناوری‌هایی مانند موشک‌های دقیق و دوربرد شدیم و یا ناو ما موفق می‌شود که دور زمین گردش کند؛ در واقع این قبیل موفقیت‌ها را باید محصول دفاع مقدس دانست.

سردار شکارچی با اشاره به اینکه هر کجا به خوبی از تجربه دفاع مقدس استفاده کردیم، موفق بودیم، گفت: در حوزه تربیت نسل جوان به‌ویژه در آموزش و پرورش چون به درستی نتوانستیم از فرهنگ دفاع مقدس استفاده کنیم، محصول خوبی را نمی‌بینیم؛ این در حالی است که معلمان در خط اول جبهه‌ها کلاس درس تشکیل می‌دادند و با وجود اینکه ده‌ها گلوله هم به اطراف آن‌ها اصابت می‌کرد، اما حاضر نبودند که بخش تربیتی دانش‌آموز را تعطیل کنند و بدین ترتیب دانش‌آموز جهاد را به شکل عملی تجربه می‌کرد.

تجربیات دفاع مقدس پایان‌ناپذیر است

وی با مثبت ارزیابی کردن اعزام کاروان‌های راهیان نور، تصریح کرد: آنجایی که از گنجینه دفاع مقدس به درستی استفاده کردیم، موفق بودیم؛ اما در عرصه‌هایی که استفاده نکردیم، دشمن کار خود را به پیش برد. تجربیات دفاع مقدس همیشه قابل استفاده است و پایانی برای آن وجود ندارد.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با بیان اینکه فرهنگ دفاع مقدس از زمان صدر اسلام و جنگ بدر به ما ارث رسیده است، اظهار داشت: اینکه نوجوان ۱۳ ساله‌ای کنار سنگر قبر می‌کند و داخل آن می‌رود و در آنجا به خواندن نماز شب و راز و نیاز با پروردگار می‌پردازد، نشان‌دهنده آن است که دفاع مقدس انسان‌ساز بوده است.

سردار شکارچی ادامه داد: دشمن با شناسایی این‌گونه نقاط قوت ما سعی در تحریف و از بین بردن آن‌ها دارد؛ لذا برای هر یک از این مؤلفه‌ها نقشه راه و برنامه ترسیم کرده و بر اساس آن جلو آمده است؛ این هم موضوعی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی با درک به‌موقع آن، از سال‌ها قبل خطر تهاجم فرهنگی را گوشزد کردند.

وی تأکید کرد: دشمن با درک نقاط قوت ما راهبرد خود را در برابر مردم کشورمان از جنگ نظامی به تهاجم فرهنگی تغییر داد و به واسطه آن، تمامی سرمایه‌گذاری‌های نظامی خود را به حوزه فرهنگی منتقل کرد و بر اساس تجربه‌های جدیدی که به دست آورد، راهکار‌های تازه‌ای را برای خود انتخاب کرد؛ پس برای اینکه بتواند در این راهبرد جدید خود موفق شود، تصمیم گرفت آن اعمالی را که نوجوان ۱۳ ساله در دفاع مقدس انجام می‌داد، از او بگیرد و لذا برای تحقق راهبرد جدید خود، ورودی همه‌جانبه پیدا کرد.

برخی مسئولان، تهاجم فرهنگی دشمن را باور ندارند

معاون ستاد کل نیروهای مسلح گفت: متأسفانه بعضی از مسئولان باور ندارند که در معرکه نبرد فرهنگی با دشمن قرار داریم؛ برای اینکه در چنین جنگی خون‌ریزی وجود ندارد و آنچه مورد تهاجم قرار می‌گیرد، روح و روان افراد است؛ بر این اساس، اگر روزی آرایش جنگی ما در برابر ارتش بعثی عراق قرار داشت، امروز با تغییر راهبرد دشمن، فرزند در سنگری مقابل خانواده خود و حتی نظام جمهوری اسلامی قرار گرفته است؛ البته هر چند موفقیت دشمن در جنگ ترکیبی کم بوده، ولی این جنگ خطرناک و جدی است؛ زیرا در صورت غفلت ما سرمایه اجتماعی نظام را از بین می‌برد؛ سرمایه‌ای که آزادسازی خرمشهر را آفرید.

سردار شکارچی بیان کرد: امروز دشمن بر این نکته اذعان دارد که هجوم نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران کارگر نیست؛ لذا برای پیروزی خود از سلاح «رسانه» استفاده می‌کند؛ چون رسانه می‌تواند سنگر مقابل دشمن را به سنگر در برابر خانواده و نظام تبدیل کند.

وی در ادامه عنوان کرد: خبرگزاری دفاع مقدس به گنجینه دفاع مقدس که می‌توان آن را گنجینه‌ای زلال و تمام‌نشدنی دانست، وصل است؛ به همین علت نباید به فکر رقابت با سایر رسانه‌ها باشد؛ چون رسالت شما در حوزه دفاع مقدس است و شما مسئول انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل ‌های جدید هستید؛ در واقع این مهم‌ترین مسئولیت خبرگزاری است و سایر کارکرد‌های خبرگزاری، ذیل این مسئولیت قرار می‌گیرد.

«خبرگزاری دفاع مقدس» خبرگزاری راهبردی نیروهای مسلح است

سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح افزود: پرچم نشر فرهنگ دفاع مقدس در دستان خبرنگاران خبرگزاری دفاع مقدس قرار دارد و البته این یک هدف‌گذاری و نقشه بلندمدت هم می‌خواهد. مجموعه نیرو‌های مسلح در سطح راهبردی، یک خبرگزاری به نام دفاع مقدس دارند، اما نباید نگاه رقابتی با دیگر خبرگزاری‌ها داشته باشید؛ زیرا رسالت این خبرگزاری رسالتی ویژه است.

سردار شکارچی همچنین با بیان اینکه خبرگزاری دفاع مقدس از هوشمندی خوبی برخوردار است، تأکید کرد: سعی کنید با جنگ روایت‌ها مقابله کنید و روایت خود را تغییر ندهید. تاکنون به برخی خبرگزاری‌ها اعلام کردیم خبری را به دلیل انتشار اشتباه و تبعاتی که دارد، از خروجی خود بردارند، اما تاکنون چنین مسئله‌ای را در رابطه با خبرگزاری دفاع مقدس نداشته‌ایم؛ به‌عنوان مثال ۱۰ روز تلاش می‌کردیم تا نحوه شهادت شهید «فخری‌زاده» را سامان دهیم، اما در جنگ روایت‌ها به گونه دیگری روایت می‌شد؛ بدین‌صورت که برخی رسانه‌های داخلی، خبر را از رسانه‌های خارجی به‌ویژه صهیونیستی کپی‌برداری کرده و سپس آن را به نام خود بازنشر می‌دادند.

معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح خطاب به کارکنان خبرگزاری دفاع مقدس خاطرنشان کرد: شما خزانه‌دار دفاع مقدس در رسانه هستید که باید از آن به حد عالی استفاده کنید؛ البته بیگانگان و دشمنان دل خوشی از شما ندارند و جایی که بر آن تمرکز می‌کنند و مورد هجوم قرارش می‌دهند، همین خبرگزاری است.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار