رئیس پژوهشکده شورای نگهبان:

گروه ۷ طلایه‌دار نقض هر تعهد بین‌المللی است

کدخدایی در واکنش به موضع گیری گروه ۷ علیه ایران گفت:️ اتهامات بی‌اساس این گروه نسبت به ایران، رویکرد همیشگی کشورهای قدرت‌طلبی است که با وضع سازوکارهای فاقد اعتبار حقوقی در جامعه بین‌الملل، طلایه‌دار نقض هر تعهد بین‌المللی می‌باشند.
کد خبر: ۵۹۱۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸ - 23May 2023

گروه هفت طلایه‌دار نقض هر تعهد بین‌المللی می‌باشندبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «عباسعلی کدخدایی» عضو حقوق‌دانان شورای نگهبان قانون اساسی در واکنش به مواضع گروه هفت علیه جمهوری اسلامی ایران در صفحه توئیتری خود نوشت: ️اتهامات بی‌اساس گروه هفت نسبت به ایران، رویکرد همیشگی کشورهای قدرت‌طلبی است که با وضع سازوکارهای فاقد اعتبار حقوقی در جامعه بین‌الملل، طلایه‌دار نقض هر تعهد بین‌المللی می‌باشند. آیا آنها تا به حال به آنچه موعظه می‌کنند خود عمل کرده‌اند؟‌

به گزارش دفاع‌پرس، وزیران خارجه هفت کشور صنعتی، موسوم به گروه هفت (جی۷) که در سه روز اخیر در ژاپن گرد هم آمده بودند، در بیانیه پایانی این نشست در روز سه‌شنبه ۲۹ فروردین، تأکید کردند که ایران «هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد».

این گروه از تهران خواست به تعهدات خود در زمینه پیمان عدم انتشار هسته‌ای عمل کند.

آمریکا، کانادا، ژاپن، آلمان، فرانسه، ایتالیا و بریتانیا، ایران را فراخواندند تا برای کاهش تنش، تفاهمی را که ماه گذشته در سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تهران به‌دست آمد، به‌صورت کامل و بی‌قیدوشرط اجرا کند.

اشاره وزیران خارجه گروه هفت به تعهدی است که مقامات ارشد جمهوری اسلامی به آقای گروسی دادند تا درباره جزئیات مبهم باقی‌مانده مربوط به فعالیت‌های گذشته در برنامه هسته‌ای ایران، با آژانس همکاری کند.

بیانیه پایانی نشست گروه هفت در همین حال بر راهکار دیپلماتیک در قبال برنامه اتمی ایران تأکید کرد.

این هفت کشور صنعتی همچنین از جمهوری اسلامی خواستند تا تجهیز نظامی روسیه را که درگیر جنگ در اوکراین است، متوقف کند.

پیش از این،‌ ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه بخش‌هایی از بیانیه نهایی اجلاس سران گروه هفت در هیروشیما - ژاپن - که حاوی اتهامات بی پایه و ساختگی علیه جمهوری اسلامی ایران است را بشدت محکوم کرد.

کنعانی تاکید کرد: متأسفانه برخی کشورها چه بصورت منفرد و چه در قالب گروه بندی های محدود مانند گروه هفت، در مقام مدعی با اتخاذ رویکردهای یکجانبه، چندجانبه گرایی را به چالش می کشند. لذا این گروه بار دیگر با صدور یک بیانیه یکجانبه و غیرمسئولانه، در صدد تحمیل رویکردهای غیرعادلانه و غیرمنصفانه خود بر دیگران است.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار