جانشین رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع:

ناوشکن «دنا» به سامانه‌های جدید مجهز می‌شود/ هواناو «پیروزان» در حال تجهیز است

«علیپور» با اشاره به اهتمام وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در زمینه تجهیز ناوشکن دنا به سامانه‌های جدید، گفت: برای ساخت شناور‌های بزرگ‌تر از دنا پروژه‌ای را در دست اقدام داریم که در آینده نزدیک کار ساخت این ناوشکن سنگین آغاز می‌شود.
کد خبر: ۵۹۱۱۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹ - 23May 2023

ناوشکن «دنا» به سامانه‌های جدید تجهیز می‌شود/ هاورکرافت پیروزان در حال ساخت و تجهیز استبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، «منوچهر علیپور» جانشین رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری که با محوریت دستاورد‌های دریایی وزارت دفاع برگزار شد، اظهار داشت: سازمان صنایع دریایی وزرات دفاع بیش از ۳۵ سال است که در حوزه دریایی در زمینه نظامی و غیرنظامی در کشور فعالیت می‌کند و از ایده تا طراحی، تست و تحویل نهایی را در حوزه شناور‌های سطحی، زیرسطحی، تندرو و اثرسطحی انجام می‌دهد.

علیپور ادامه داد: سازمان صنایع دریایی یک سازمان پروژه‌محور است و ساختار آن به نحوی طراحی شده که این پروژه‌ها با بهترین کیفیت در زمان معقول به مشتریان تحویل شود.

جانشین رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با اشاره به ماموریت ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش در سفر به دور دنیا گفت: ناوشکن تمام ایرانی دنا به تازگی از یک ماموریت تاریخی برگشته که این ناوشکن توسط سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع تولید شده و توانست در یک ماموریت حساس و افتخارآفرین برای ایران تاریخ‌سازی کند.

وی با اشاره به ساخت ناوشکن دنا در مدت شش سال عنوان کرد: این ناوشکن حاصل یک میلیون نفر ساعت کار متخصصان دفاعی است. وزارت دفاع رکورددار ساخت ناوشکن در داخل کشور است. ناوشکن دنا از یک بدنه فولادی برخوردار است، تمام بدنه و تجهیزات و تسلیحات این ناوشکن در داخل کشو تولید شده و نماد توان علمی و فنی کشور است.

مشاور وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در صنایع دریایی تصریح کرد: امروز در تولید انواع فولاد‌های دریایی به خودکفایی رسیده‌ایم و عبور دنا از سه اقیانوس آرام، هند و اطلس، نمایش افتخار آفرین برای صنعت کشور است.

علیپور در پاسخ به این سوال که آیا در عرف بین المللی شناور‌هایی مانند ناو دنا را می‌توان ناوشکن نامگذاری کرد، گفت: وجه تمایز دنا با سایر شناور‌ها این است که انواع تجهیزات را در خود جای داده است و این ابتکار جمهوری اسلامی ایران است. به لحاظ سامانه‌های تاکتیکی و عملیاتی مستقل است و نوع تجهیزاتی که روی دنا نصب شده آن را در زمره ناوشکن‌ها قرار می‌دهد، اما از لحاظ ابعادی می‌توان آن را در کلاس ناو‌های محافظ قرار داد.

وی ادامه داد: تمام مراحل تجهیز ناوشکن دنا در حوزه طراحی انجام شده، اما به لحاظ ضرورت زمانی که برای تحویل ناوشکن دنا وجود داشت و این ناوشکن می‌بایست برای ماموریت اعزام می‌شد، این تجهیز بصورت کامل انجام نشد، اما ما برای تجهیز این ناوشکن آماده هستیم و اگر دوباره به ماموریت اعزام نشود، آماده تجهیز آن هستیم و برای این کار باید سه تا شش ماه دنا در اختیار ما قرار بگیرد؛ البته برخی همکاران ما در سازمان صنایع دریایی هم در این ماموریت حضور داشتند و به نیروی دریایی ارتش در این ماموریت کمک کردند.

جانشین رئیس سازمان صنایع دریایی بیان کرد: برای ساخت شناور‌های بزرگ‌تر از دنا پروژه‌ای به تقاضای نیروی دریایی ارتش در دست اقدام داریم که فرآیند طراحی آن به پایان رسیده و در آینده نزدیک کار ساخت این ناوشکن سنگین آغاز می‌شود که در اصل برای حضور در اقیانوس‌ها طراحی شده و به نیروی دریایی ارتش در اجرای ماموریت‌های اقیانوسی که قرار است پایگاه‌هایی را در اقصی نقاط عالم ایجاد کند کمک خواهد کرد.

علیپور اظهار داشت: ما براساس نیاز نیرو‌های مسلح همواره در حال به‌روزرسانی تجهیزات و فناوری‌ها هستیم و دنا با پیشرفته‌ترین تجهیزات و تسلیحات مجهز شده است و در حوزه زیر سیستم‌ها از نرم‌افزار‌های به‌روز استفاده کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه ایران در ساخت شناور‌های تندرو در رده پنجم جهان است، افزود: امروز در ساخت انواع شناور‌ها تندرو به پیشرفت‌های بسیار قابل توجهی رسیده‌ایم و انواع شناور‌های کامپوزیت و آلومینیوم و سبک را تولید و بکار می‌گیریم.

مشاور وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در صنایع دریایی در بخش دیگری از سخنان خود به فناوری ساخت بدنه شناور‌ها در داخل کشور اشاره و عنوان کرد: با دستیابی به فناوری پیشرفته می‌توانیم بدنه‌های یک دست تولید کنیم.

علیپور با اشاره به ساخت ناوشکن دماوند ۲ در کارخانجات صنایع دریایی در شمال کشور گفت: دماوند در آینده بسیار نزدیک به ناوگان شمال ارتش الحاق خواهد شد و در حوزه ساخت زیردریایی فاتح ۲ و ۳ نیز پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و این روند با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی، با به‌روزترین فناوری‌ها درحال تجهیز است.

وی بیان کرد: هاورکرافت (هواناو) پیروزان در حال طی کردن مراحل نهایی ساخت است؛ البته زمانی را برای الحاق نمی‌توانم اعلام کنم، اما پیشرفت بسیاری خوبی داشت و از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است. این هاورکرافت کاملا بومی است و از قدرت تسلیحاتی بسیار بالایی برخوردار بوده و متناسب با نیاز روز نیروی دریایی ارتش طراحی و در حال ساخت است و می‌تواند تا پایان سال تحویل نیروی دریایی داده شود.

جانشین رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با اشاره به ظرفیت کشور در عرصه‌های مختلف دریایی گفت: در ماموریت ناوشکن جمهوری اسلامی ایران دنا به دور دنیا، صنعت سربلند بیرون آمد. البته مدیریت و راهبری کارکنان نیروی دریایی ارتش موجب موفقیت ناوگروه ۳۶۰ شد و این درحالی بود که ما به دلیل تحریم، امکان پشتیبانی از طریق سایر کشور‌ها برای تامین سوخت و نیاز‌های ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش را نداشتیم.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار