در صحن علنی مجلس شورای اسلامی صورت گرفت؛

تقدیر نمایندگان مجلس از دریادلان ناوگروه ٨۶ نیروی دریایی ارتش

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دریادلان ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تقدیر کردند.
کد خبر: ۵۹۲۶۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸ - 29May 2023

نمایندگان مجلس از دریادلان ناوگروه ٨۶ نیروی دریایی ارتش تقدیر کردندبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، پیش از آغاز جلسه علنی امروز دوشنبه (۸ خرداد) مجلس شورای اسلامی، دریادلان ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در صحن مجلس حضور یافتند و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از اعضای این ناوگروه تقدیر کردند.

همچنین امیر شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش در این جلسه حضور یافت و اقدامات عوامل ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش را برای نمایندگان مجلس تشریح کرد.

قالیباف در ابتدای جلسه اظهار داشت: برای اطلاع هموطنان عرض می‌کنم که امروز توفیق داشتیم حدود ۱۵ دقیقه در محضر عزیزان‌مان در ناوگروه ۸۶ نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی با حضور فرماندهی کل نیروی دریایی باشیم تا از کار بزرگ و مهمی که در دریانوردی دور زمین انجام دادند، تقدیر و تشکر کنیم.

براساس این گزارش، ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن تمام ایرانی دنا و ناوبندر مکران پس از ۸ ماه دریانوردی و طی بیش ۶۵ هزار کیلومتر مسیر دریایی که با هدف طی یک دور ۳۶۰ درجه دور کره زمین صورت گرفت، به کشور بازگشت. این ناوگروه پس از اعزام به ماموریت دور کره زمین از مبدأ بندرعباس، در نخستین ایستگاه در بندر بمبئی هند توقف کرد و سپس با عبور از خلیج بنگال و تنگه مالاگا در جاکارتا پایتخت اندونزی پهلو گرفت.

پس از این توقف ناوگروه با ادامه مسیر به سمت دریای جاوه و عبور از تنگه ماکاسار و دریای سلبس، برای نخستین بار در تاریخ دریانوردی نظامی ایران پا به عرصه وسیع و پهناور اقیانوس آرام گذاشت و با عبور از بیشترین عرض اقیانوس آرام و گذر از کنار جزایر میکرونزی و پولینزی به سمت تنگه ماژلان در جنوب قاره آمریکا حرکت کرد و با عبور از این تنگه وارد اقیانوس اطلس جنوبی شد و سپس با حرکت به سمت شمال و عبور از سواحل شیلی، آرژانتین، اروگوئه و برزیل، نهایتا در بندر ریودوژانیروی برزیل پهلوگیری کرد که این پهلوگیری مصادف با یکصدوبیستمین سالگرد برقراری روابط ایران و برزیل بود.

ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش پس از توقف چند روزه در ریودوژانیرو، با عبور از عرض اقیانوس اطلس در شهر کیپ‌تاون آفریقای جنوبی پهلوگیری کرد و در این شهر نیز چند روزی توقف کرد و پس از آن طی یک دریانوردی حدودا ۴۰ روزه، در بندر صلاله عمان پهلوگیری کرد. صلاله آخرین ایستگاه ناوگروه ۸۶ نداجا پیش از رسیدن به ایران بود و دریادلان ایرانی پس از جدا شدن از اسکله صلاله به سمت کشورمان حرکت کردند و نهایتا ظهر چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت‌ وارد آب‌های سرزمینی کشورمان شدند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار