یادداشت/ مهدی فرخ‌پور

پیامد‌های نظامی مأموریت ناوگروه ۸۶ ارتش

ناوگروه نداجا به‌عنوان دست بلند و مقتدر نظام با حضور در مایل‌ها دورتر از مرز‌های کشور با شعار «راه ما راه حسین (ع)» است، هرگونه تهدید احتمالی را دفع و صحنه‌های نبرد را متفاوت‌تر از گذشته کرده است.
کد خبر: ۵۹۲۲۱۷
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۷ - 28May 2023

پیامد‌های نظامی و دفاعی مأموریت ارزشمند ناوگروه ۸۶گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- مهدی فرخ‌پور؛ قطعاً قدرت نظامی یکی از ارکان قدرت ملی برای هر کشوری محسوب می‌شود و تنوع سیاست‌های دفاعی و نظامی یکی از رهیافت‌های نوین در مسائل راهبرد‌های نظام بین‌الملل است. در این راستا پدیده نوظهور مأموریت‌های دریانوردی توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، شیوه‌ای نوین از ارائه توان نظامی جهت دستیابی به امنیت پایدار، حفظ منافع ملی با بسط و گسترش عمق راهبردی و افزایش قدرت بازدارندگی و دفع تهدیدات احتمالی است. با توجه به این موضوع در این نوشتار به پیامد‌های دفاعی و نظامی مأموریت دریادلان مجاهد ناوگروه ۸۶ ملقب به ناوگروه ۳۶۰ پرداخته خواهد شد.

در بازی شطرنج رعایت اصول مشخص سبب هدایت در مسیر طراحی شده است؛ بنابراین نقشه و طرح از پیش تعیین شده، تلاش برای تحقق اهداف و چشم‌انداز با رعایت دو اصل توجه به گسترش و تمرکز رقیب با لحاظ کردن زمان و مواضع حساس و نظارت بر قوای حریف، جهت رسیدن به اهداف و برتری است که نمونه عملیاتی آن در مأموریت ناوگروه ۸۶ قابل تعریف و تبیین است.

اعزام ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش به سفر دریانوردی در فضای گسترش تروریسم، تهدید و تحریم به نوعی تغییر رویکرد رهنامه نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در استفاده از قدرت نظامی، دفاعی و افزایش همکاری با کشور‌های دوست و نیز افزایش حوزه نفوذ جهت گسترش محیط عملیاتی و افزایش قدرت چانه‌زنی در میدان دیپلماسی است.

قدرت نظامی از اجزای قدرت ملی است و نقش حیاتی در پیگیری سیاست‌های دولت‌ها ایفا می‌کند. از همین رو یکی از پیامد‌های نظامی و دفاعی حماسه‌آفرینی ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی، بسط و گسترش توان انجام مأموریت دریایی، تأثیرگذاری در موازنه قدرت دریایی و ارتقای رتبه‌بندی در تراز نیرو‌های راهبردی دنیاست.

از دیگر عوامل مهم و تأثیرگذار نظامی و دفاعی دریانوردی ناوگروه ۸۶، استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی مانند استفاده از منابع انسانی هوشمند و باانگیزه در کنار تجهیزات، ادوات و تسلیحات موشکی بومی در سطح بالای علمی و فناوری است.

یقیناً اهمیت و ارمغان اقتدار نظامی تاریخ‌سازان و دریادلان ناوگروه ۸۶ برای حفظ و تولید امنیت دریایی بر کسی پوشیده نیست. وجود ناوگان دریایی آماده و کارآمد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن جوانان آموزش‌دیده در دانشگاه‌های داخل و استفاده از تفکر مدیریت دانش، مهارت‌افزایی و کسب تجارب ارزنده در رزمایش‌ها و تمرین‌های ترکیبی با کشور‌های دریایی قدرتمند دنیا و ساخت تجهیزات پیشرفته در صنایع و کارخانه‌های داخلی کشور، نه‌تنها برای دفع هرگونه تهدید و خطر مؤثر بوده، بلکه یک پشتوانه و حامی ارزشمند برای حوزه‌های غیرنظامی از جمله سیاست خارجی و اقتصادی است.

امروزه با وجود نشانه‌های افول قدرت آمریکا در نظام بین‌الملل، هیچ کشوری پس از جنگ جهانی دوم نتوانسته یک گلوله به سمت پایگاه‌های نظامی آن شلیک کند و مسئولیت آن را بپذیرد، اما با ترور ناجوانمردانه سردار حاج قاسم سلیمانی، یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا از سوی کشورمان موشک‌باران و سبب تحقیر قدرت این کشور در جهان شد. با وجود اینکه رئیس‌جمهور وقت آمریکا، ایران را تهدید به حمله نظامی کرد به دلیل توان بالای نظامی- دفاعی جمهوری اسلامی ایران جرأت این کار را پیدا نکرد و آن اتفاق و حقارت برای آمریکایی‌ها، امروز به شکل دیگر و مایل‌ها دورتر از مرز‌های آبی ایران و در حیاط‌خلوت واشنگتن با حضور مقتدرانه ناوگان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران رخ داد.

در همین راستا مقام‌های آمریکایی با کارشکنی، تهدید و فشار‌های سیاسی به دنبال جلوگیری از سفر دریایی ناوگروه ۸۶ بودند، اما نتوانستند جلوی این دریانوردی نیروی دریایی ارتش را بگیرند و در نهایت فقط نظاره‌گر این حماسه‌سازی بودند؛ شبیه نظاره‌گری رژیم جعلی صهیونیست هنگام عبور ناوگروه ۷۵ از دریای مدیترانه با گذشت ۴۵ هزار کیلومتر و عبور از ۵۵ کشور دنیا.

مطمئناً این پایان داستان دریانوردی و مأموریت‌های نیروی دریایی نخواهد بود، بلکه گام‌های بلند آغازین در اجرایی کردن سند گام دوم انقلاب و عملیاتی کردن رهنامه نظامی دفاعی فرماندهان و کارکنان جهادی این مرز و بوم است.

با توجه به مطالب بیان شده، این نقطه عطف در تاریخ دریانوردی ایران در دو حوزه داخلی و خارجی تأثیرگذار بوده است. در حوزه داخلی با گسترش محیط عملیاتی، تجربه‌اندوزی کارکنان جوان در کنار کارکنان مجرب، اعتمادسازی به دانش و تجهیزات بومی و به‌کارگیری فن‌آوری‌های نوین، سبب تولید امنیت و اقتدار دریایی، شکستن تحریم و استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی و همچنین یک جهاد تبیین با بیان واقعیت‌های توان نظامی کشور به‌ویژه برای جوانان و آینده‌سازان کشور شده و در حوزه خارجی با افزایش قدرت چانه‌زنی سیاسی، دور کردن تهدید‌های نظامی، افزایش ماندگاری در دریا، ارتقای رتبه راهبردی ناوگان دریایی ایران در دنیا، افزایش حوزه نفوذ، ارسال پیام صلح و دوستی به دوستان و نشان دادن اقتدار نظامی به دشمنان؛ سبب حفاظت از منافع تجاری و اقتصادی کشور، ارتقای دیپلماسی دفاعی و بی اثر کردن تهدید‌های خارجی شد.

نخستین هدف برای دولت‌های خردمند و هوشیار، ایجاد امنیت پایدار برای کشور است؛ بر این اساس، حرکت ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران متشکل از ناو رزمی پیشرفته و تمام‌ایرانی «دنا» و ناوبندر محافظ و پشتیبان «مکران» در راستای تحقق اندیشه‌های تدافعی و بازدارندگی فرماندهی معظم کل قوا به‌عنوان یک راهبرد آینده‌نگر است. همان‌طور که در قرآن کریم در سوره انفال آیه ۶۰ خداوند متعال تأکید می‌کند «هر نیرویی که در توان دارید، برای مقابله با دشمنان آماده سازید»، ناوگروه نیروی دریایی ارتش به‌عنوان دست بلند و مقتدر نظام با حضور در مایل‌ها دورتر از مرز‌های کشور با شعار «راه ما راه حسین (ع)» است، هرگونه تهدید احتمالی را دفع و صحنه‌های نبرد را متفاوت‌تر از گذشته کرده است.

نمایش قدرتمند و غرورآفرین ناوگروه ۸۶ در مأموریت جهادی بین اقیانوسی و گذر از نقاط دور دنیا ضمن ایجاد ظرفیت‌های زیاد دیپلماسی و حفاظت از منافع ملی و امیدآفرینی؛ سبب افزایش حوزه نفوذ و گسترش‌بخشی به عمق راهبرد دفاعی و قدرت بازدارندگی در کنار ایجاد روابط پایدار، شفافیت و اعتماد با دیگر قدرت‌های دریایی و ایجاد درک مشترک از منافع شده است.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار