نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با دفاع‌پرس:

ترسیم منشور سیاست خارجی توسط امام خامنه‌ای/ مذاکره با غرب فایده‌ای برای ملت ایران نداشت/ دستگاه دیپلماسی از موضع قدرت با طالبان مذاکره کند

رحیمی جهان آبادی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی اخیرا مواضع بسیار مهمی درخصوص دیپلماسی فعال کشور اتخاذ کردند و به نوعی منشور سیاست خارجی کشور را به دیپلمات‌ها و سفرای جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کردند.
کد خبر: ۵۹۲۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۸ - 29May 2023

امام خامنه‌ای منشور سیاست خارجی را برای دیپلمات‌های ایرانی ترسیم کرده‌اند/ مذاکره با غرب هیچ فایده‌ای برای ملت ایران نداشت/ دستگاه دیپلماسی از موضع قدرت با طالبان مذاکره کند«جلیل رحیمی جهان آبادی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، با اشاره به ملاک‌های دیپلماسی عزتمندانه در منظومه فکری امام خامنه‌ای، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی اخیرا مواضع بسیار مهمی درخصوص دیپلماسی فعال کشور اتخاذ کردند و به نوعی منشور سیاست خارجی کشور را به دیپلمات‌ها و سفرای جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کردند.

امام خامنه‌ای منشور سیاست خارجی را برای دیپلمات‌های ایرانی ترسیم کرده‌اند

رحیمی جهان آبادی تصریح کرد: اینکه یک دیپلمات در حوزه کاری خود باید برای حمایت از متحدان ایران، تضعیف دشمنان انقلاب اسلامی، شناخت سیاست‌های دشمن و لایه‌های گوناگون سیاست دشمن علیه ایران، الگوی رفتاری مناسب در خارج از کشور و تبیین سیاست‌های ایران برای جامعه جهانی و به طور کلی شش محور اساسی که ایشان ترسیم کردند، موضوعاتی است که منشور رفتاری دیپلمات‌های ایران در خارج از کشور را شکل می‌دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بیانات معظم‌له بر مبنای شناخت دقیق از وقایع جهانی در مناطق مختلف است که در بحث تبیین مواضع ایران، شناخت حوادث مهم جهان و دفاع از متحدان و تضعیف دشمن، نیاز است وزارت امور خارجه دستور‌العمل مرتبط با این فرمایشات را تهیه، تدوین و ابلاغ کند.

وزارت امور خارجه گزارش کار لازم را از دیپلمات‌ها اخذ کند

وی افزود: همچنین وزارت امور خارجه مکلف است گزارش کار لازم را از همه سفرا و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران نسبت به اقدامات خود درخصوص منشور سیاست خارجی که رهبر معظم انقلاب اسلامی ترسیم کرده‌اند، اخذ کند، معتقدم امام خامنه‌ای یکی از مهمترین سخنرانی‌های خود را در حوزه سیاست خارجی کشور داشتند. زیرا تمام وظایف و اهداف دستگاه دیپلماسی کشور را کاملاً شفاف ترسیم کردند.

رحیمی جهان آبادی بیان داشت: ما هم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی قطعاً از این مواضع حمایت قاطع می‌کنیم و اقدامات لازم را انجام خواهیم داد، همچنین نظارت داریم که دستگاه دیپلماسی و دیپلمات‌ها به خوبی وظایفی که بر عهده‌شان گذاشته شده است به خوبی انجام دهند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: معتقدم در حوزه سیاست خارجی امام خامنه‌ای طی این سال‌ها همیشه تلاش کرده‌اند که چارچوب‌ها را مشخص کنند، در گذشته ایشان موضوع «نرمش قهرمانانه» را طرح کردند که ما در این راستا گفت‌و‌گوهایی را با غرب انجام دادیم تا بهانه‌ای برای دنیا و به خصوص غربی‌ها باقی نگذاریم.

مذاکره با غرب هیچ فایده‌ای برای ملت ایران نداشت

وی افزود: گلایه معظم‌له کاملاً صحیح است، زیرا ما از مذاکره و توافق با غربی‌ها هیچ فایده و نفعی نبردیم، گفت‌و‌گو با غرب و رفع نگرانی‌شان بابت صنعت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران که حق مسلم مردم ایران است نه تنها به حل مشکلات ما کمک نکرد، بلکه باعث پسرفت ما شد.

رحیمی جهان آبادی ادامه داد: از دولت این انتظار است که مطالبه معظم‌له را دنبال کنند و از موضع اقتدار عزت با غرب به گفت‌‌و‌گو بنشینند، اگر قرار بر این شد مذاکره‌ای به صورت جدی صورت بگیرد، از روی التماس نباشد.

وی درخصوص پیگیری حقابه جمهوری اسلامی ایران از هیات حاکمه افغانستان بر دیپلماسی عزتمندانه تاکید کرد و گفت: یک نمونه مذاکره عزتمندانه بحث حقابه هیرمند است که ما تقاضا داریم دستگاه دیپلماسی کماکان از موضع قدرت با طالبان مذاکره داشته باشند. حقابه هیرمند حق مسلم مردم ایران است که باید با قدرت و عزت مطالبه شود.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار