مسیر دشوار صلح روسیه و اوکراین

جزئیاتی از رایزنی‌های فرستاده چین به پایتخت‌های اروپایی برای میانجیگری صلح میان روسیه و اوکراین منتشر شده است.
کد خبر: ۵۹۲۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰ - 28May 2023

مسیر دشوار صلح روسیه و اوکراینبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال جزئیاتی از روند میانجی‌گری چین در صلح میان روسیه و اوکراین منتشر کرد. این روزنامه طی گزارشی نوشت فرستاده چین برای برقراری صلح بین اوکراین و روسیه تلاش کرده اروپایی‌ها را متقاعد کند که باید خواستار آتش‌بس در اوکراین شوند و مناطق تحت کنترل این کشور توسط مسکو را به عنوان بخش‌هایی از روسیه به رسمیت بشناسند.

این روزنامه به نقل از مقام‌های غربی مطلع از روند مذاکرات «لی هوی» فرستاده ویژه دولت پکن برای برقراری آتش‌بس بین مسکو و کی‌یف در کشور‌های اروپایی نوشت: این مقام چینی مسؤول اجرای برنامه صلح پکن برای اوکراین پیام واضحی داشت؛ متحدان آمریکا در اروپا باید استقلال خود را حفظ کنند و خواستار آتش‌بس سریع شده و مناطقی را که تحت کنترل روسیه درآمده به رسمیت بشناسند. وزارت خارجه چین هنوز به این اظهارات واکنشی نشان نداده است.
وال‌استریت ژورنال همچنین از قول این مقام‌های مطلع نوشت لی هوی که ماه جاری میلادی به کی‌یف، ورشو، برلین، پاریس و بروکسل رفته، به دولت‌های اروپایی تاکید کرده چین را یک جایگزین اقتصادی برای واشنگتن بدانند و افزوده آن‌ها باید به سرعت درگیری بین روسیه و اوکراین را پیش از آنکه گسترش بیشتری یابد، متوقف کنند.

مقام‌های مطلع همچنین با بیان اینکه هنوز خیلی زود است تلاش‌های صلح‌طلبانه پکن را نادیده بگیرند، توانایی پکن را برای ایفای نقش یک میانجی صادق در مذاکرات به دلیل نزدیک بودن روابط این کشور با مسکو زیر سوال برده‌اند. آن‌ها همچنین گفتند مادامی که نیرو‌های روس از اوکراین خارج نشوند، فکر نمی‌کنند دستیابی به صلح امکان‌پذیر باشد.

یکی از دیپلمات‌های اروپایی که با لی هوی صحبت کرده، گفته است: ما تشریح کردیم که متوقف کردن درگیری در اوکراین به نفع جامعه بین‌الملل نیست، مگر آنکه نیرو‌های روس از اوکراین خارج شوند. به گفته این دیپلمات، به لی هوی گفته شد جدا کردن اروپا از آمریکا ممکن نیست و اروپا نمی‌تواند به این ترتیب از اوکراین حمایت کند.

به گفته یکی از مقام‌های مطلع، منفعت اصلی چین این است که مطمئن شود روسیه بازنده این جنگ نیست و مسکو از تسلیحات اتمی استفاده نمی‌کند.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، دیپلمات‌های اروپایی در جریان دیدارشان با لی هوی گفته‌اند تلاش کرده‌اند ۳ پیام کلیدی را منتقل کنند؛ چین باید به اعمال فشار بر روسیه ادامه دهد تا این کشور از تسلیحات اتمی استفاده نکند، پکن به روسیه کمک‌های نظامی ندهد و حمله روسیه به اوکراین را باید محکوم کند.

آن‌ها همچنین از این دیپلمات چینی خواستند از تلاش‌های بین‌المللی برای ایمنی نیروگاه اتمی زاپروژیا حمایت کند که اکنون تحت کنترل روسیه است. لی هوی همچنین در سفرش به اوکراین به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور گفت هیچ نوش‌دارویی برای حل این بحران نیست و تمام طرف‌ها باید اول از خودشان شروع کنند و به ایجاد اعتماد مشترک و شرایطی بپردازند تا این جنگ از طریق گفتگو پایان یابد.

در همین حال وزیر خارجه روسیه در جریان دیدار با فرستاده ویژه چین برای برقراری آتش‌بس بین اوکراین و روسیه گفت «موانع جدی» بر سر راه‌حل صلح‌آمیز در اوکراین وجود دارد.

به گزارش رویترز، سرگئی لاوروف روز جمعه در دیدار با لی‌هوی، نماینده چین در مسکو از موضع متوازن پکن و تمایل این کشور برای ایفای نقشی مثبت قدردانی کرد، اما گفت «موانع جدی» بر سر راه‌حل صلح‌آمیز در اوکراین وجود دارد.
وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «وزیر خارجه روسیه بر تعهد مسکو به نفع راه‌حل سیاسی - دیپلماتیک برای جنگ اوکراین تاکید کرد و به وجود موانع جدی در برابر از سرگیری مذاکرات صلح که اوکراین و حامیان غربی آن هستند، اشاره کرد». در این بیانیه آمده است: «سرگئی لاوروف از چین به خاطر موضع متعادلش در قبال بحران اوکراین و تمایل پکن برای ایفای نقش مثبت در حل و فصل آن قدردانی کرد».

فرستاده چین برای برقراری صلح بین روسیه و اوکراین هم گفت پکن به تقویت مذاکره بین تمام طرف‌های درگیر در بحران اوکراین ادامه می‌دهد و تلاش‌هایی را برای دستیابی به سازشی سیاسی انجام خواهد داد. وی در جریان دیدار و گفتگو با وزیر خارجه روسیه در مسکو ادامه داد: بر اساس دورنمای سند موسوم به «موضع چین درباره سازش سیاسی در بحران اوکراین»، پکن به تقویت همکاری و گفتگو با تمام طرف‌های مورد نظر در این جنگ شامل روسیه ادامه می‌دهد و اقداماتی را در راستای سازش سیاسی در این بحران انجام می‌دهد.

وزارت خارجه چین در پی این دیدار اعلام کرد پکن و مسکو به افزایش همکاری‌های چندجانبه و دوجانبه در حوزه‌های مختلف و تقویت روابط در یک دوره جدید ادامه خواهند داد.

دولت پکن یک طرح ۱۲‌بندی برای صلح در اوکراین ارائه کرده که شامل اعلام یک آتش‌بس است. این پیشنهاد از سوی کشور‌های غربی بشدت مورد انتقاد قرار گرفته و ناتو می‌گوید پکن صلاحیت کامل را برای ایفای نقش میانجی در نبرد اوکراین ندارد.

منبع: وطن امروز

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها