یادداشت/ اکبر صفرزاده

شبکه‌های فروش هرمی و توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول بیست سال گذشته می‌توانست از ظرفیت‌های عظیم فروش شبکه‌های هرمی برای رشد و توسعه فروش کتاب و فرهنگ کتاب خوانی به بهترین شکل ممکن استفاده کند اما متاسفانه این کار را نکرد.
کد خبر: ۵۹۲۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۵۱ - 29May 2023

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ اکبر صفرزاده، شبکه‌های فروش هرمی چیزی در حدود بیست و پنج سال پیش برای اولین‌بار با گلد کوئیست به مردم ایران معرفی شد.

در ابتدای ورود گلدکوئیست به ایران استقبال چندانی از آن نشد اما به تدریج در بین برخی از مردم جا باز کرد و آنهایی که دنبال سودهای باد آورده بودند به آن روی آوردند و این پدیده چنان همه گیر شد که مسئولان را مجبور به واکنش و تصویب قوانین بازدارنده علیه آن کرد.

درپی غیر قانونی اعلام شدن گلدکوئیست عده‌ای بر آن شدند که از ساختار فروش هرمی برای محصولات داخلی استفاده کنند؛ برخی سراغ محصولات شوینده داخلی رفتند و برخی سراغ مواد غذایی و برخی سراغ لوازم لوکس مورد استفاده در منزل. برخی از این شبکه‌های فروش هرمی که از نهادهای زیربط مجوز گرفته‌اند همچنان فعال هستند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول بیست سال گذشته می‌توانست از ظرفیت‌های عظیم فروش شبکه‌های هرمی برای رشد و توسعه فروش کتاب و فرهنگ کتاب خوانی به بهترین شکل ممکن استفاده کند اما متاسفانه این کار را نکرد.

راه‌اندازی قانونی شبکه‌های فروش هرمی برای کتاب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حمایت تبلیغاتی همه جانبه صدا و سیما و نهادهایی مانند شهرداری و بیلبورد زدن برای این کار در سطح کشور به شکلی که اکثریت مردم را درگیر خرید و فروش کتاب کند می‌تواند بزرگترین اقدام جمهوری اسلامی ایران برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی باشد.

در حال حاضر تیراژ کتاب در ایران در برخی موارد به پانصد جلد می رسد که این واقعا شرم آور است. خرید کتاب در بین بسیاری از اقشار جامعه ایران هیچ مفهومی ندارد و بسیاری از مردم شاید سالی یک بار هم کتاب خریداری نکنند و حتی بدتر از آن شاید سالی یک بار هم وارد کتاب فروشی نشوند. برخی از شهرهای ایران فاقد کتاب فروشی هستند.

خداوند در اولین کلام خود به پیامبر اسلام (ص) دستور خواندن داده است؛ اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ / بخوان به نام پروردگارت كه جهان را آفريد. آغاز بعثت پیامبر اسلام با دستورعلم‌آموزی و فراگیری علم همراه بوده است؛ یاد بگیر! بخوان! آغاز وحى همراه با یک حرکت علمى بوده است.

پس از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی و با این همه تاکیدی که در درباره خواندن و علم آموزی در قرآن وجود دارد انتظار این بود که تعداد کتابخانه ایران چهار برابر تعداد موجود باشد و در تمام شهرهای ایران به اندازه کافی کتابفروشی وجود داشته باشد اما نیست.

در طول چهل سال گذشته وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی می توانست با سرمشق قرار دادن دستور قرآن طوری عمل کند که نویسنده های این مملکت در زمره ثروتمندترین مردمان این دیار باشند اما اینگونه نیست و متاسفانه بسیاری از نویسندگان کشورمان در بدترین شرایط اقتصادی به سر می‌برند.

در انگلیس خانم جی. کی. رولینگ با نوشتن رمان هری پاتر توانست در زمره پانزده زن ثروتمند انگلستان قرار بگیرد اما در ایران کدام نویسنده توانسته با اتکاء به کتابش ثروتمند شود و در زمره پانزده ثروتمند ایران قرار بگیرد؟!

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار