طرح مشترک قطر و مصر برای کمک‌رسانی به مردم سودان

رئیس جمهور مصر و امیر قطر در یک گفت‌وگوی تلفنی بر سر یک طرح مشترک برای امدادرسانی به مردم سودان توافق کردند.
کد خبر: ۵۹۳۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ - 03June 2023

طرح مشترک قطر و مصر برای کمک‌رسانی به مردم سودانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از اسپوتنیک، «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر و «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر به صورت تلفنی در خصوص آخرین تحولات منطقه به ویژه اوضاع سودان بحث و تبادل نظر کردند.

دو طرف در این تماس تلفنی در خصوص تقویت روابط دو جانبه میان قطر و مصر در زمینه‌های مختلف در کنار بررسی اوضاع منطقه و جهان، رایزنی کردند.

السیسی و امیر قطر بر ضرورت متوقف کردن درگیری‌های مسلحانه در سودان و بهبود اوضاع انسانی در این کشور در کنار تسهیل روند ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم سودان و دور نگه داشتن غیرنظامیان از میادین درگیری، تاکید کردند.

دو طرف بر سر یک طرح مشترک برای حمایت و امدادرسانی به مردم سودان با هدف کاهش پیامد‌های جنگ و بحران کنونی بر مردم این کشور به ویژه آوارگان، توافق کردند.

بر اساس این طرح مشترک، کمک‌ها و خدمات بشردوستانه از طرف نهاد‌های ذی ربط در مصر و قطر به مردم سودان ارائه می‌شود.

آتش‌بس‌های پی در پی در سودان باعث خاموش شدن شعله درگیری‌های مسلحانه در این کشور میان نیرو‌های ارتش و شبه نظامیان پشتیبانی سریع نشده است.

به تازگی نیز شورای امنیت سازمان ملل درباره سودان یک بیانیه صادر و در آن تاکید کرده است: ما به شدت تمام حملات به غیرنظامیان و کارکنان سازمان ملل و غارت کمک‌های انسان دوستانه در سودان را محکوم می‌کنیم.

شورای امنیت سازمان ملل همچنین در بیانیه خود، مأموریت فوق العاده سازمان ملل در سودان را برای ۶ ماه دیگر تمدید کرد.

بیانیه شورای امنیت سازمان ملل درباره سودان همزمان با آن منتشر شد که عربستان و آمریکا نگرانی شدید خود را از نقض‌های آشکار آتش بس و اعلامیه جده از سوی ارتش و نیرو‌های واکنش سریع سودان ابراز کردند.

عربستان و آمریکا از طرفین درگیری سودان خواستند که به طور جدی به آتش بس پایبند باشند و از تلاش‌های بشردوستانه که به نیاز‌های مردم سودان پاسخ می‌دهد، حمایت کنند.

اخیراً نیز اتحادیه پزشکان سودان اعلام کرده است که در نتیجه تبادل شدید آتش بین نیرو‌های ارتش و واکنش سریع در منطقه مایو در جنوب خارطوم، ۱۷ نفر کشته و ۱۰۶ نفر زخمی شدند.

این اتحادیه غیر دولتی سودانی در بیانیه‌ای اعلام کرد که منطقه مایو روز چهارشنبه شاهد گلوله باران خشونت‌آمیز و خونین بود که ۱۷ کشته و بیش از ۱۰۶ زخمی بر جای گذاشت و جراحت ۳۶ مورد از زخمی‌ها شدید بود.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار