سردار صفوی:

مهاجمین آینده را در آن طرف مرزها تعقیب و نابود می کنیم/روایت رمزگشایی از بیسیم «راکال» فرانسوی

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: دشمن را در جنگ تحمیلی چنان گوش مالی دادیم که مهاجمین آینده بدانند اگر به ما حمله کنند آن طرف مرزها تعقیب شان می کنیم و آنها را نابود خواهیم کرد.
کد خبر: ۵۹۴۵۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰ - 24November 2015

مهاجمین آینده را در آن طرف مرزها تعقیب و نابود می کنیم/روایت رمزگشایی از بیسیم «راکال» فرانسوی

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در دوره دانش افزایی اساتید درس علوم و معارف دفاع مقدس در تشریح عملیات فتح فاو بیان داشت: در زمان عملیات والفجر هشت که منجر به فتح فاو شد، سازمان رزم سپاه به این گونه بود که فرماندهی کل محسن رضایی، بنده فرمانده نیروی زمینی، حسین علایی فرمانده نیروی دریایی و موسی رفان فرمانده نیروی هوایی، بود.

وی تأکید کرد: عملیات فاو محصول عملیات بدر و خیبر بود چون دو مرتبه طی این عملیات ها تا دجله و فرات پیش روی کردیم اما به دلیل ضعف هایی که داشتیم نتوانستیم در مناطق آزاد شده بمانیم؛ به همین خاطر مجبور شدیم به عقب باز گردیم.

سردار صفوی درباره خصوصیات دیگر عملیات ادامه داد: هم زمان با عملیات در فاو، نیروی زمینی ارتش از شمال شلمچه تا ایستگاه حسینیه به مقصد نزدیک شدن به بصره و قرارگاه نجف سپاه هم در جزیره ام الرصاص حد فاصل شلمچه تا خرمشهر عملیات هایی را با هدف فریب دشمن، انجام دادند.

وی اضافه کرد: غافلگیری استراتژیک دشمن، حامیان منطقه ای، قدرت های فرا منطقه ای و منافقین، از جمله خصوصیت های دیگر این عملیات محسوب می شود.

فرمانده سابق کل سپاه با اشاره به اینکه این عملیات بنا به گفته فرمانده وقت ارتش پاکستان در تاریخ عملیات های نظامی، چنان بی سابقه بود که 57 کشور اسلامی چنین عملیاتی نداشتند، اظهار داشت: آزمایش خاک زمین برای عبور زرهی از منطقه، رصد منطقه با احداث دکل های بیست متری و دوربین هایی با برد 15 کیلومتر، بخشی از فعالیت هایی بود که قبل از آغاز عملیات انجام دادیم.

وی با بیان اینکه 15روز اول عملیات دستور، فقط انهدام بود، افزود: برای انجام این عملیات قوی ترین حفاظت اطلاعاتی را داشتیم حتی مردم آبادان و کارکنان دولتی این شهر را از سکنه خارج کردیم تا عملیات لو نرود.

سردار صفوی در ادامه بیان داشت: یک جاسوس با بی سیم ماهواره ای در اهواز دستگیر کردیم که بوسیله آن اطلاعاتی را به عراق ارسال می کرد؛ این فرد وقتی دستگیر شد و قرار بود اعدام شود با التماس از ما درخواست کرد اعدامش نکنیم ما هم به این شرط که هر آنچه ما عنوان می کنیم را به عراقی ها منتقل کند، از اعدامش صرف نظر می کنیم؛ بدین وسیله او را ترغیب کردیم تا اخبار فریب را برای عراقی ها ارسال کند.

وی افزود:  بیسیمی که عراقی ها استفاده می کردند، «راکال» فرانسوی رمز گذاری شده بود اما این بیسیم را در یکی از دانشگاهای کشور رمز گشایی کردیم و بوسیله آن مکالمات عراقی ها را شنود می کردیم البته به غیر از بیسیم، تلفن های بصره را هم ما در حال شنود داشتیم.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در ادامه به نحوه احداث خاکریز در فاو نیز اشاره کرد و گفت: ساختمان های فاو را خراب کردیم و نخاله های آنرا به خط مقدم بردیم چون خاک منطقه فاو، پودری بود به همین خاطر در صورت احداث خاکریز با این نوع خاک، با اصابت گلوله تانک، خاکریز از هم می پاشد.  

وی با بیان اینکه سه تا چهار ماه احداث پل بعثت بر روی اروند رود به طول انجامید، اظهار داشت: عراقی ها از روز دوم یا سوم عملیات سه برابر مصاحت آزاد شده بمب ریختند؛ علاوه بر این در سه روز اول 17هزار مجروح شیمیایی را نیز به دلیل شدت بمباران های شیمیایی، مجبور شدیم از منطقه تخلیه کنیم.

بر اساس گزارش دفاع پرس، فرمانده وقت نیروی زمینی سپاه با اشاره به اینکه بیش از40 فروند هواپیما در این عملیات منهدم شد، گفت: اسفند ماه همان سال آیت الله محلاتی که به همراه تعدادی از مسئولان به قصد دیدار با رزمندگان عملیات آزاد سازی فاو در حال عزیمت به منطقه بودند، هواپیمای غیر نظامی حامل این عزیزان توسط هواپیماهای عراقی که از «العماره» پرواز کرده بودند ساقط می شود و تمامی سرنشینان این هواپیما به شهادت می رسند؛ خبر حضور شهید محلاتی در این هواپیما را هم یک جاسوس در فرودگاه مهرآباد به عراق خبر داده بود.

وی در خصوص علت سقوط فاو در روزهای پایانی جنگ هم بیان داشت: استراتژی ما در سال آخر جنگ این شد که از جنوب به شمال غرب برویم و این هم تصمیمی بود که توسط فرمانده سیاسی جنگ اتخاذ شد لذا عمده قوای سپاه که در جنوب بود به شمال غرب اعزام شدند.

سردار صفوی ادامه داد: در کنار این موضوع باید گفت که یگان های سپاه در آن مقطع زمانی هم کار پدافندی و هم کار آفندی انجام می دادند؛ به عنوان مثال لشکر 41 ثارالله(ع) یک گردان در خط پدافندی فاو، یک گردان در خط پدافندی شلمچه داشت و بقیه نیروهای خود را به شمال غرب فرستاده بود.

وی اضافه کرد: ما در زمان سقوط فاو 15 گردان در این شهر داشتیم اما عراقی ها با بیش از 15 لشکر حمله خود را آغاز کردند که در ارایه این اطلاعات آمریکایی ها هم کمک بسیاری به عراقی ها کردند بنابراین همان گونه که ما در فتح فاو آنها را غافلگیر کردیم آنها هم در باز پس گیری این شهر ما را غافلگیر کردند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در بخش دیگری از سخنان خود درباره احتمال بروز مشکلات مجدد از سوی عراق به دلیل ضعف ژئوپلتیک این کشور برای ما، تصریح کرد: ضعف ژئوپلتیک عراق مبنی بر محدودیت در دست یابی به آب های آزاد هم چنان وجود دارد اما در شرایط فعلی دولت و پارلمان عراق با ما دوست هستند علاوه بر این نفوذ ما در این کشور هم بالا است.

وی تأکید کرد: البته در یک صورت امکان بروز مشکل وجود دارد و آن هم زمانی است که آمریکا حکومت شیعه را در عراق ساقط کند یا شخصی هم چون «ایاد علاوی» که فردی مسلمان اما لاییک است را بر مسند قدرت بنشاند.

فرمانده سابق کل سپاه در ادامه به موضوع وحدت فرماندهی بین سپاه و ارتش هم بیان داشت: برای وحدت فرماندهی بین ارتش و سپاه در زمان جنگ احتمالی، می توان قرارگاه مشترکی را تأسیس کرد یا انجام مأموریت ها را بین آنها تقسیم کرد؛ کاری که اکنون صورت گرفته مانند واگذاری مسئولیت حراست از خلیج فارس به سپاه و دریای عمان به ارتش و اعطای مسئولیت پدافند هوایی کشور به ارتش را می توان در همین راستا تفسیر کرد.

وی همچنین درباره پذیرش قطعنامه 598 هم عنوان کرد: اگر چه پذیرش قطعنامه سخت بود ولی عقب نشینی در عملیات های بدر و خیبر سخت تر از پذیرش قطعنامه بود.

سردار صفوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در جنگ دو دسته یعنی نظامی ها و سیاسیون تأثیر گذار بودند، تصریح کرد: نیروهای سیاسی، در رأس آنها هاشمی رفسنجانی و رئیس ستادش هم میر حسین موسوی بود؛ علاوه بر این مسئول تبلیغات جنگ هم سید محمد خاتمی، مسئول لجستیک جنگ بهزاد نبوی و حسن روحانی (رئیس جمهوری فعلی) نیز مسئول پدافند هوایی کشور بود؛ البته حضور این افراد هم در مسئله جنگ به درخواست هاشمی صورت گرفت چون معتقد به تشکیل ستاد جنگ توسط دولت بود.     

به گزارش دفاع پرس، وی درباره ابعاد مختلف جنگ بویژه شرایط سال های پایانی جنگ هم گفت: یک حقیقت دیگر جنگ این بود که وضعیت اقتصادی ما هم به «ته دیگ» خورده بود به نحوی که درآمد ارزی ما به دلیل افزایش تولید چهار برابری نفت از سوی عربستان و کاهش قیمت نفت به زیر 10 دلار باعث شد تا در سال 65 هفت میلیارد شده بود از سوی دیگر حضور رزمندگان نیز در سال های پایانی جنگ کاهش یافته بود.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا سپس با اشاره به اینکه از نظر سیاسی هم قدرت های بزرگ یعنی شوروی سابق و آمریکا نیز نمی خواستند هیچ کدام از طرفین درگیر در جنگ پیروز شوند، عنوان کرد: چون امام توانستند 2 میلیون نفر را در برابر شرق و غرب بسیج کند، توانستیم دشمن را در جنگ تحمیلی چنان گوش مالی بدهیم که مهاجمین آینده بدانند چنانچه به ما حمله کنند، آن طرف مرزها تعقیب شان می کنیم و آنها را نابود خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه دفاع مقدس در تاریخ جنگ های ایران بی نظیر است، یاد آور شد: سپاه در زمان عملیات ثامن الائمه(ع) 15 گردان داشت اما در پایان جنگ تحمیلی سپاه دارای سه نیروی هوایی، دریایی و زمینی شد؛ یعنی در پایان دفاع مقدس یک ارتش بنام سپاه تشکیل شد؛ در صورتی که ساختن یک ارتش 30 سال تا 40 سال طول می کشد و این در حالی است که فقط در عملیات کربلای پنج تعداد 423 فرمانده شهید دادیم.

سردار صفوی با بیان اینکه ابعاد مختلف جنگ هنوز ناشناخته مانده است، درباره ادغام سپاه ارتش هم اضافه کرد: هاشمی رفسنجانی پس از اتمام جنگ تحمیلی و بعد از ادغام جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی و کمیته، شهربانی و ژاندارمری با یکدیگر، شش ماهی را برای ادغام سپاه و ارتش زمان صرف کرد و این مأموریت را هم به عبد الله نوری داده بود اما فرمانده معظم کل قوا با این ادغام به شدت مخالف کردند و این هم شدنی نیست چون دو نوع تفکر، دو نوع فرهنگ، تجهیزات و سازمان وجود دارد.

نظر شما
پربیننده ها