دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

شهرداری تهران «موزه فلسطین» را تخلیه کرد/ رحمان‌دوست: موزه فلسطین نباید تعطیل شود

عضو پیوسته فرهنگستان هنر اقدام شهرداری تهران در تخلیه موزه هنرهای معاصر فلسطین را سوال‌برانگیز و متحیرکننده دانست و گفت: شهرداری به بهانه استفاده از این ساختمان، مقابل آرمان‌های فلسطین ایستاده و به سوی حمایت از هولوکاست و صهیونیسم حرکت کرده است که امیدواریم اصلاح رویه صورت گیرد.
کد خبر: ۵۹۴۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۳ - 07June 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ ولی منصوریان؛ موزه هنر‌های معاصر فلسطین که به‌عنوان یک مؤسسه وابسته به فرهنگستان هنر، در سال ۱۳۸۴ برای پرداختن هنری به موضوع قدس تأسیس شده بود، صبح امروز (چهارشنبه) توسط  شهرداری تهران و با حکم قضایی تخلیه شد.

«مجتبی رحماندوست» نویسنده، شاعر و عضو پیوسته فرهنگستان هنر به تخلیه این موزه اشاره کرد و اظهار داشت: ساختمان موزه هنر‌های معاصر فلسطین متعلق به شهرداری است که از صبح امروز با حکم قضایی بدون در نظر گرفتن مکان تازه برای آن در حال تخلیه است.

وی با ابراز تأسف از این رخداد ادامه داد: موزه هنر‌های معاصر فلسطین تنها موزه‌ای است در جهان که به‌صورت تخصصی به فلسطین و موضوع مهم آن پرداخته است؛ اما با بی‌توجهی تمام در حال تخلیه و تعطیلی است. در حالی که اکثر نقاط جهان در تلاش‌اند تا هولوکاست را برجسته و به مظلومیت آن و یهودیان بپردازند و موزه‌هایی پر زرق و برق برای آن راه اندخته است، در کشور ما که مردمی با روحیه دفاع از مظلوم به ویژه فلسطین دارد، موزه آن را تعطیل می‌شود.

این هنرمند و شاعر افزود: موزه‎هایی که در جهان به حمایت از صهیونیست‌ها راه‌اندازی شده است با قدرت تمام پابرجا هستند و در بسیاری از مواقع با ارائه تسهیلات قابل توجهی از علاقه‌مندان میزبانی می‌کنند و گاهی هم مخاطبان به‌ویژه دانشجویان را به اجبار برای بازدید از آن‌ها می‌برند. حال، ما در ایران اسلامی که دارای تنها موزه هنر‌های معاصر فسطین در دنیاست به سادگی تن به تعطیلی چنین موزه‌ای می‌دهیم تا نگاه‌های متفاوت و تأمل‌برانگیزی را به سوی خود در ابعاد جهانی جلب کنیم.

شهرداری تهران موزه فلسطین را تخلیه کرد/ رحمان‌دوست:

رحماندوست ادامه داد: در وضعیت سیاسی کنونی ایران و منطقه و رخداد‌های متعددی که برای فلسطین به‌صورت روزانه در حال شکل‌گیری است تخلیه و تعطیلی این موزه سوال‌برانگیز و متحیر کننده است.

وی ادامه داد: شهرداری به بهانه استفاده از این ساختمان، مقابل آرمان‌ها فلسطین ایستاده و به سوی حمایت از هولوکاست و صهیونیسم حرکت کرده است که امیدواریم اصلاح رویه صورت گیرد. 

این شاعر انقلابی ادامه داد: موزه هنر‌های معاصر فلسطین به لحاظ موقعیت مکانی در پایتخت جمهوری اسلامی ایران بسیار استراتژیک بود؛ چرا که از سویی به میدان فلسطین می‌رسید و از سوی دیگر به خیابان مهم فلسطین راه داشت. از طرفی هم به خبرگزاری بین‌المللی قدس بسیار نزدیک بود و همه این‌ها را کنار هم داشت و به آن‌ها کمک می‌کرد تا نمایی درخشان‌تر داشته باشند؛ اما به راحتی این موزه بسته شد و معلوم نیست که در چه زمانی و در چه موقعیت جغرافیایی شهر بار دیگر این موزه راه‌اندازی شود.

وی گفت: با اینکه از مسئولان شهرداری خواستیم تا حداقل پیش از تخلیه این ساختمان، مکانی را برای جایگزینی آن در نظر بگیرند و مانع از خاموشی چراغ این موزه شوند و حداقل تابلوی آن بر سر در ساختمانی موقتاً نصب باشد، اما این همکاری صورت نگرفت. مقصود از این اطلاع‌رسانی این بود که شاید مسئولان مربوطه در جمهوری اسلامی ایران که همواره از حق مظلومین در سراسر جهان به خصوص قدس اشغالی دفاع و حمایت کرده است از چنین رویداد تلخی بی‌خبرند. خواهشمندم از هر سازمان و نهادی که به نوعی در امور چنین رویداد‌هایی دخیل هستند، چاره‌ای بیندیشند و ما را برای حفظ موزه مهمی به عنوان «موزه هنر‌های معاصر فلسطین» یاری کنند.

شهرداری تهران موزه فلسطین را تخلیه کرد/ رحمان‌دوست:

بنابراین گزارش، اندیشه تأسیس موزه‌ای برای نمایش مقاومت مردم فلسطین در سال ۱۳۸۱، همزمان با برگزاری نمایشگاه هنر مقاومت در حمایت از انتفاضه مردم فلسطین در فرهنگستان هنر شکل گرفت. به همین منظور در کنار برگزاری نمایشگاه هنر مقاومت، ۶۵ اثر از آثار هنرمندان برجسته خریداری شد. این آثار متعلق به بهترین نقاشان فلسطینی رانده شده از سرزمین مادری و مقیم در کشور‌های سوریه، لبنان و اردن بود.

موضوع راه‌اندازی موزه هنر‌های معاصر فلسطین، با واگذاری ساختمان اندیشه در خیابان صبای شمالی، نبش خیابان بزرگمهر جانی دوباره گرفت. در سال ۱۳۸۳ شهردار وقت تهران، ساختمان اندیشه را در اختیار فرهنگستان هنر قرار داد. ساختمان اندیشه بنایی قدیمی بود که پس از مرمت، با نام سرای اندیشه و به عنوان مرکزی فرهنگی مورد استفاده قرار می‌گرفت. فرهنگستان هنر، با طراحی و نظارت رئیس وقت، تغییراتی اساسی در ساختمان ایجاد کرد تا بنا برای تغییر کاربری و تبدیل به موزه‌ای دائمی آماده شود.

شهرداری تهران موزه فلسطین را تخلیه کرد/ رحمان‌دوست:

ساختمان موزه مشتمل بر هشت گالری، با مساحتی در حدود ۷۰۰ متر مربع در سه طبقه راه‌اندازی و خبر افتتاح آن همزمان با بازدید رهبر معظم انقلاب اسلامی از دو سالانه پوستر جهان اسلام اعلام شد.

۲۸ فروردین ۱۳۸۵، همزمان با سالروز میلاد پیامبر اکرم (ص) و برگزاری اجلاس بین‌المللی قدس، موزه با حضور سفیران کشور‌های لبنان، اردن، فلسطین و چند کشور اسلامی دیگر به‌طور موقت گشایش یافت.

چهار ماه بعد، در بیست و سومین روز مرداد، موزه هنر‌های معاصر فلسطین با هدف راه‌اندازی بزرگترین عرصه گفت‌وگو، تعامل، تبادل نظر و انتقال تجارب و دستاورد‌های هنرمندان ایران، فلسطین و سایر کشور‌ها اسلامی با محور پیوند‌های فرهنگی، اعتقادی و مشترکات فکری، همزمان با افتتاح نمایشگاه هولوکاست، کار خود را به‌طور رسمی آغاز کرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها