حجت‌الاسلام رئیسی:

هنر بهترین ابزار برای انتقال ارزش‌ها است

رئیس جمهور گفت: هنر قالبی است که در آن مفاهیم عالی را به نسل‌ها منتقل کرد؛ یکی از این قالب‌ها شعر است که آثار پرمضمون می‌تواند در تبین مفاهیم عالی نقش داشته باشد.
کد خبر: ۵۹۵۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۶ - 08June 2023

آغاز سخنرانی رئیس جمهور در جمع اصحاب فرهنگ و هنربه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور عصر امروز (پنج‌شنبه) در سخنانی در جمع اصحاب فرهنگ و هنر در مقبره الشعرا تبریز اظهار کرد: اینجا مقبره الشعرا و مقبره الشهداست و پیوند هنر و ایثار و شهادت خود معنای خاصی برای همگان و نسل‌ها دارد.

وی افزود: هنر قالبی است که می توان با استفاده از آن مفاهیم عالی را به نسل‌های آینده منتقل کرد و یکی از این قالب‌ها شعر است که آثار پرمضمون می‌تواند در تبیین مفاهیم عالی نقش داشته باشد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دلیل تجلیل از مقام شعرای اثرگذار بدان جهت است که قلم آنها جایگاه مداد العلما را دارد و این مداد شهادت، ایثار می‌پرواند و ایستادگی و مقاومت ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه شعر مقاومت که به برکت ایستادگی سرافرازان این خطه سروده شده، بسیار زیبا و دارای مضامین بالاست، گفت: سوگندی که پروردگار متعال در قرآن کریم یاد کرده است، "قسم به قلم" نشان می دهد که هر مستوری خطاب خداوند نیست، مستوری مورد سوگند خداست که در جهت بهترین انسان‌ها قلم‌فرسایی کند.

رئیسی خاطرنشان کرد: اینکه شعر زیباست و زیبایی می‌آفریند، به خاطر زیبایی خود شعر و مضمون آن و حقیقت زیبایی شعر مفهوم بزرگی است و شعر و هنر و فرهنگ هم می‌تواند زیبایی خلق کند و هم خود زیبا باشد و هم جلوههای زیبایی داشته باشد.

وی افزود: هیچ چیزی زیبا نیست مگر اینکه در وصف جمال حق باشد، جلوه زیبایی خاص جمال حضرت حق و آنچه هست نور خدا و جلوه خداست و به همین دلیل است که شعرای بزرگی همچون شهریار و حافظ مهم و مورد احترام هستند و به خاطر تصویر و ترسیم این جلوه و زیبایی حق به این نقطه رسیدند و این زیبایی را هم درک کرده و هم در قلم آفریدند و آن را در بسته‎های قابل انتقال به ذهنها منتقل کردند و وقتی شعر شهریار را می‌خوانیم انگار امروز سروده شده است.

رئیس جمهور ایستادگی تبریزی‌ها در مقابل استبداد را نیز اقدامی برای به تصویر کشاندن جلوه الهی دانسته و گفت: فیلم و سریال و شعرها همه یک نوع تصویرسازی هستند که به نسل جوان و نوجوان نشان می‌دهد که چطور یک زن و مرد در مقابل استبداد ایستادند و اینکه مکانی مثل مقبره الشعرا توسعه یابد؛ بسیار کار زیبایی است که این توسعه هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است چرا که ما نیاز به سرمایهگذاری در عرصه فرهنگی داریم تا جوانانمان و نسلهای آینده با این افتخارات آشنا شوند.

ادبیات ترکی و فارسی را جدا از هم نمی‌دانیم

وی با بیان اینکه ما ادبیات ترکی و فارسی را جدا از هم نمی‌دانیم، تصریح کرد: هنرمندان و شعرای تبریزی پیشنهاد خوبی در خصوص تشکیل بنیاد ادبیات ترکی ایرانی دادند که قابل توجه و پیگیری است چرا که اشعار ترکی و فارسی همه جلوه اسلام و دینمداری است.

رئیسی خاطرنشان کرد: نقش زنان و دختران در ادبیات فاخر بسیار مهم است و تاثیر آنها در تولید ادبیات فاخر در دفاع مقدس بسیار زیاد بود که باید این نقش و جایگاه را نشان دهیم چون مادران شهدا و خواهران شهدا و هنرمندان و آن امدادگران زن همه کارهای بزرگی کردند و شهدای زیادی در دفاع مقدس از زنان داریم که برای دفاع از ارزشهای اسلامی ایستاده‌اند و اینکه خانمی فقط بخاطر حجاب در آلمان به شهادت می رسد، باید اینها و اقتدار چنین زنانی را به تصویر کشید.

تکمیل مقبره الشعرا را شخصا پیگیر هستم

رئیس جمهور در خصوص تکمیل مقبره الشعرا نیز گفت: شخصا پیگیر این موضوع بوده ام و الحمدالله جذب اعتبار هم خوب بود و وزیر ارشاد نیز دقیق پیگیر خواهد شد، سال گذشته مقبره الشعرا از نظر عمرانی تکمیل نبود ولی الان وضعیت بهتری یافته و امیدوارم در سفر بعدی این پروژه کامل شود.

رئیسی تأکید کرد: حمایت مادی، معنوی و حقوقی از اهل فرهنگ و شعر ادب جزو برنامه های دولت است که البته تا کنون نیز اینگونه بوده و از این به بعد هم خواهد بود چون ما به هنرمندان افتخار می کنیم که زیبایی می آفریند و ما هم حمایت های خود را از این قشر خواهیم کرد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار