تحلیلگر مسائل ترکیه در گفت‌وگو با دفاع پرس:

ترکیه با چراغ سبز ناتو جنگنده سوخو 24 روسیه را سرنگون کرد/ سومین هشدار غرب به روس‌ها

رضا عابدی گناباد گفت: سرنگونی جنگنده بمب افکن سوخو 24 روسیه توسط ترکیه بدون شک بدون چراغ سبز آمریکایی‌ها و ناتو نبوده‌است، دولت ترکیه یک دولت منطقه‌ای و روسیه یک دولت فرامنطقه‌ای است،عملا ترکیه نمی‌تواند با روسیه رقابت کند.
کد خبر: ۵۹۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵ - 25November 2015

ترکیه با چراغ سبز ناتو جنگنده سوخو 24 روسیه را سرنگون کرد/ سومین هشدار غرب به روس‌ها

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، سرنگونی جنگنده بمب افکن سوخو 24 روسیه که توسط دو فروند اف16 ترکیه دیروز (سه شنبه) سوم آذر در خروجی رسانهها قرار گرفت؛ وزارت دفاع روسیه ساعتی پس از انتشار این خبر در رسانهها طی بیانیهای اعلام کرد که جنگنده سرنگون شده متعلق به این کشور بوده و به هیچ عنوان حریم هوایی ترکیه را نقض نکرده بود.

این درحالی است که مقامات ترکیه نیز اعلام کردند که دو فروند جنگنده اف16 نیروی هوایی این کشور پس از اخطارهای مکرر به یک جنگنده روسی در مورد نقض حریم هوایی ترکیه، به سوی آن شلیک کرده و آن را سرنگون کردهاند.

در همین رابطه رضا عابدی گناباد، تحلیلگر مسائل ترکیه در گفتوگو با خبرنگار بینالملل دفاع پرس اظهار داشت: دولت اردوغان بعد از اینکه در انتخابات پارلمانی اکثریت آراء را به دست آورد، اعتماد به نفساش در داخل ترکیه و حتی منطقه افزایش یافت؛ دولت ترکیه بوسیله انفجارهای تروریستی داعش در این کشور توانست خطر داعش را بزرگ نشان دهد تا حساسیت مردم ترکیه در بازگشت به سیاست گذشته را تثبیت و اکثریت آراء را به دست آورد تا در همان فضای گذشته به مسیر خود ادامه دهد.

تحلیلگر مسائل ترکیه در ادامه گفت: سرنگونی جنگنده بمب افکن سوخو 24 روسیه توسط ترکیه بدون شک بدون چراغ سبز آمریکاییها و ناتو نبودهاست، دولت ترکیه یک دولت منطقهای و روسیه یک دولت فرامنطقهای است، عملا ترکیه نمیتواند با روسیه رقابت کند، با توجه به صحبتهای اخیر اباما، جان کری و قبول کردن تهدید ترکیه از سوی جنگندههای روسی توسط ناتو، این نظریه را اثبات میکند که چراغ سبزهایی از این کشورها به ترکیه داده شده است.

وی تصریح کرد: روسها بعد از اینکه به صورت عملیاتی وارد بحران سوریه شدند، به نظر میرسد غربیها، آمریکاییها و محور عربی- ترکی به این نتیجه رسیدهاند که باید با این کشور برخورد قاطعانهای داشته باشند و به آن هشدار دهند که در صورت تداوم روند فعلی در سوریه ضرر خواهند کرد.

تحلیلگر مسائل ترکیه با اشاره به دلیل غربیها، آمریکاییها و محور عربی - ترکی مبنی بر اینکه روسها علاوه بر داعش و جبهه النصرة، معارضان به اصطلاح میانه رو از نظر آمریکاییها را نیز مورد هدف قرار میدهند، گفت: اولین هشدار به روسیه سقوط هواپیمای مسافربری این کشور در صحرای سینا بود؛ اگر به موج رسانهای که بعد از این حادثه شروع شد توجه کنیم، متوجه میشویم که خیلی در ابعاد بمبی که در هواپیما کار گذاشته شده بود، بحث نشد! به نظر میرسد این بمب گذاری در هواپیما کار سرویسهای امنیتی غرب بوده است.

عابدی در ادامه افزود: هشدار دوم به روسیه اینبار در فضای ورزشی صورت گرفت؛ بحث دوپینگ ورزشکاران روسیه مطرح شد که ورزشکاران روسی در رشته دومیدانی دوپینگ کردهاند و باید از دور رقابتها محروم شوند.

تحلیلگر مسائل ترکیه خاطر نشان کرد: سرنگونی جنگنده بمب افکن سوخو 24 نیز هشدار سوم است؛ بدینگونه که یک قدرت منطقهای با حمایت قدرتهای فرامنطقهای توانستهاست به یک کشور قدرتمند فرامنطقهای ضربه بزند که هدفش تضعیف اعتبار روسیه در منطقه است.

وی با اشاره به سفر پوتین به ایران و دیدار تاثیر گذار وی با رهبر معظم انقلاب اسلامی که بازتاب وسیعی در جهان داشت، گفت: دیدار پوتین با مقام معظم رهبر انقلاب اسلامی ایران در سرنگونی این جنگنده نیز بی تاثیر نیست.

عابدی در پایان خاطر نشان کرد: بعضی از شبکههای خبری ترکی و عربی به محض اینکه جنگنده روسی سقوط کرد، با دروبینهای خود در نقطه سفر مرزی حضور داشتند تا از لحظه سقوط جنگنده فیلمبرداری کنند، این خود نشان دهنده این است که رسانههای عربی و ترکی از سرنگونی اطلاع داشتند.
 

نظر شما
پربیننده ها