آیت‌الله سبحانی:

طلاب مستعد در تولید اندیشه نقش بسزایی دارند

یکی از مراجع تقلید با تأکید بر ضرورت شناسایی طلاب نخبه، گفت: باید طلاب مستعد را شناسایی و برای آن‌ها برنامه تحصیلی ویژه‌ای طراحی شود چراکه افراد عادی صرفا می‌توانند مطالب را بیان کنند اما آنان که قادر هستند تولید اندیشه کنند، همین طلاب مستعد هستند.
کد خبر: ۵۹۶۲۵۷
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹ - 13June 2023

طلاب مستعد در تولید اندیشه نقش بسزایی دارندبه گزارش دفاع‌پرس از مشهد، آیت‌الله «جعفر سبحانی» از مراجع تقلید در دیدار اعضای کارگروه مدرسه علمیه تابستانی حرم مطهر رضوی ضمن ابراز خرسندی از تدارک طرح دارالعلم و مدرسه تابستانه طلاب منتخب کشور که مرداد ماه در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود، اظهار داشت: در گذشته به واسطه مدارسی که در حرم مطهر حضرت رضا علیه‌السلام فعال بود، این آستان مقدس محل برگزاری بسیاری از درس‌ها و مرکز آمد و شد طلاب بود. حتی شب‌ها در مسجد گوهرشاد درس خارج برپا می‌شد ولی پس از آن دوران، به دلایل مختلف شرایط ایجاب کرد که این مدارس به گونه‌ای دیگر باشد ولی باید تلاش کرد به همان حالت قبلی بازگردد.

وی با اشاره به طرح برگزاری مدرسه تابستانی طلاب در حرم مطهر رضوی، گفت: این اقدامی که قرار است انجام شود، بسیار خوب و ارزشمند است که فعالیت‌های حوزوی در کنار مرقد مطهر امام هشتم (ع) باشد و مردم، علما و مراجع و استادان را در حرم مطهر و در بین خودشان ببینند.

این مرجع تقلید تاکید کرد: این که مدارس علمیه در نقاط دیگر باشد، منافاتی با مرکزیت دروس حوزه در حرم مطهر ندارد، بنابراین باید جلوه حوزه و مدارس علمیه و طلاب اطراف حرم باشد، حتی نباید اجازه داد در اطراف حرم ساختمان‌های مرتفع احداث شود.

آیت‌الله سبحانی در ادامه درباره سابقه مرکزیت دروس حوزه در حرم مطهر رضوی گفت: من حدود سال ۱۳۳۰ یک ماه رمضان را در مدرسه میرزا جعفر بودم و در مدرسه پریزاد و دیگر مدارس حرم رفت و آمد می‌کردم. آن موقع به این دلیل که مرکزیت حوزه در حرم مطهر بود، طلبه‌ها را در اغلب اوقات در مسجد گوهرشاد می‌دیدیم. اکنون در قم هم این مسئله به دلیل اشتباهاتی که صورت گرفته، کمرنگ شده است و مدرسه فیضیه آن مرکزیت علمی سابق را ندارد ولی بنا شده است که همچون سابق برنامه‌ریزی بشود که مرکزیت به فیضیه و حرم مطهر برگردد چراکه حتی از وسط زیان هم بازگشتن، خود یک نفع است.

وی در ادامه با تأکید بر ضرورت شناسایی طلاب مستعد و نخبه عنوان داشت: این برنامه تابستانه علمی بسیار خوب است منتهی باید طلبه‌ها را برای حضور در آن گزینش کرد تا طلاب مستعد و نخبه در آن شرکت کنند.

این مرجع تقلید در خصوص اهمیت شناسایی طلاب نخبه و تدارک برنامه‌های ویژه علمی برای آن‌ها، گفت: در مدارس در میان طلاب، استعدادهای فوق‌العاده فراوانی داریم که اگر حوزه برای آن‌ها برنامه نداشته باشد، دچار خسران می‌شود. من بارها بر این امر تأکید کردم که باید طلاب مستعد و نابغه را شناسایی و برای آن‌ها برنامه تحصیلی ویژه طراحی شود چراکه افراد عادی صرفا می‌توانند مطالب را بیان کنند اما آنان که قادر هستند تولید اندیشه کنند، همین طلاب مستعد هستند.

آیت‌الله سبحانی ادامه داد: محقق اردبیلی وقتی با دو جوان مستعد و کوشا به نام‌های ابومنصور حسن بن زین‌الدین و سید محمد موسوی عاملی که از لبنان به نجف و درس وی آمده بودند، مواجه شد برای آن دو درس و بحث ویژه و شرایط خاص علمی فراهم کرد که همین تدبیر محقق اردبیلی باعث شد در اندک زمانی شیخ حسن کتاب مهم «معالم الاصول» و سید حسن نیز کتاب ارزشمند «مدارک» را بنویسند.

در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام «محسن بذرگری هاشمی» در خصوص برگزاری طرح دارالعلم و مدرسه تابستانی طلاب منتخب کشور که با همکاری حوزه علمیه خراسان و آستان قدس رضوی برگزار می‌شود، ضمن ارائه توضیحاتی، ابراز داشت:  این طرح با تدبیر تولیت آستان قدس رضوی و مدیر حوزه علمیه خراسان شکل گرفته و این هدف را دنبال می‌کند که فعالیت‌ها، دروس حوزه علمیه و آمد و شد درسی و مباحثات علما و طلاب همچون گذشته در حرم مطهر رونق یابد.

وی افزود: با برنامه‌ریزی صورت گرفته بنا هست در این جهت گام‌های موثری برداشته شود که طرح مدرسه تابستانه و اعتکاف علمی طلاب حوزه‌های علمیه در حرم مطهر رضوی از جمله آن است و قرار است، ۳۰۰ تن از اساتید و طلاب منتخب حوزه‌های علمیه سراسر کشور طی دو هفته در سه مدرسه علمی؛ شامل فقه و اصول، کلام و فلسفه و ادبیات و تفسیر حضور یابند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار