قائم مقام بنیاد هدایت:

مساجد ظرفیت‌های عظیم تمدنی دارند

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامی، با بیان این که تعداد قابل توجهی از مساجد در کشور، علاوه بر اقامه نماز جماعت و برپایی جلسات قرآنی و مراسم دینی و آیینی، در زمینه‌های برقراری پیوند‌های اجتماعی، گره گشایی، هسته مقاومت، محرومیت‌زدایی، آموزش و دیگر خدمات فرهنگی فعال هستند، داشتن نگاه تمدنی به این ظرفیت عظیم را ضروری دانست.
کد خبر: ۵۹۶۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵ - 14June 2023

مساجد ظرفیت‌های عظیم تمدنی دارندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین «رضا غلامی» قائم مقام بنیاد هدایت در گفت‌وگویی اظهار داشت: مساجد ظرفیت‌های زیادی دارند که نادیده گرفته می‌شوند؛ فرصت مغتنم تابستان و ضرورت کار تربیتی نوجوانان، هسته‌های مقاومتی که در فرمایش رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید می‌شود و مرکزیتی که در مواسات و همدلی برای مسجد عنوان کرده‌اند، نمونه‌ای از ظرفیت‌های مساجد است.

قائم‌مقام بنیاد هدایت در عین حال برخی از مسائل و اشکالات به مساجد را وارد دانست و نبود امام جماعت توانمند در برخی از مساجد کشور را از این جنس اشکال‌ها خواند و در توضیح آن گفت: مسجد خانه خدا و محل اجتماع مومنین است و از این سنگر باید اداره امور مردم محقق شود. مسجد یک ظرفیت عظیم تمدنی دارد و در نگاه حضرت امام خمینی (ره) به عنوان مرکز اداره امور معرفی شده است و این حضور و نقش آفرینی مردم موانع و مشکلاتی دارد که باید برطرف شود؛ از جمله اموری که باید مورد توجه قرار گیرد، این باور است که مسجد مهم‌ترین سنگر تمدنی ما در مدیریت و جامعه پردازی خرد محلی بوده و دستگاه‌های فرهنگی، سیاستگذاران و کارگزاران، باید خدمات و حمایت‌های خود را برای احیای کارکرد‌های مساجد بکار گیرند.

وی اضافه کرد: هویت بخشی به محله و کارکرد مساجد در مردمی سازی، تامین امام محله مورد نیاز، آموزش و توانمندسازی ائمه جماعات، روایت درست از ظرفیت‌های بزرگ مساجدی که فعالیت موثر دارند، تدوین نهایی سندملی مسجد و تعیین نقش و وظیفه هر یک از دستگاه‌های مرتبط با مسجد، ظرفیت‌سازی برای حضورموثر نوجوانان و جوانان و همچنین بانوان برای نقش‌آفرینی در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی با جهت‌گیری تمدنی، مسائل مهمی هستند که حضور و مشارکت همه نهاد‌ها و فعالان دغدغه‌مند را می‌طلبد.

حجت‌الاسلام رضا غلامی با بیان آن که بخشی از این کمبود، ناشی از ساخت مساجد جدید است، اظهار کرد: بنیاد هدایت برای ترسیم و ارائه الگوی مطلوبی از مسجد و کارکرد‌های آن، سومین نمایشگاه «مسجد جامعه پرداز» را در مسجد مقدس جمکران برپا کرد. نمایشگاه با این نگاه در جوار مسجد جمکران ایجاد شد که یک «دوکوهه» برای موضوع مسجد دایر شود. در این نمایشگاه دغدغه‌مندان و فعالان عرصه مسجد و امامت گردهم آمده و فرصت مغتنمی برای گفتگو، طرح دغدغه‌ها و طراحی‌ها با نگاه تمدنی به سنگر توحید برای حرکت در مسیر جامعه پردازی نوین اسلامی ایجاد می‌شود.

قائم‌مقام بنیاد هدایت بار دیگر بر کارکرد‌های موثر مساجد نسبت به مجموعه‌های موازی تاکید کرد و گفت: متاسفانه در مواجهه با مساجد، بیشتر نگاه‌های آسیب‌شناسانه و چالشی مطرح می‌شوند، اما فرصت‌هایی در مساجد هست که ظرفیت حرکت‌های تحولی را دارند، اما نگاه سلبی به آن‌ها از نگاه ایجابی پررنگ‌تر است؛ اتفاقی که منجر به افزایش ناامیدی درباره مساجد می‌شود، درحالی که مساجد با تمام خرده‌گیری‌هایی که درباره آن‌ها مطرح است، کارکرد بیشتری نسبت به مجموعه‌های موازی ایجاد شده دارد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار