امیرعبداللهیان در گفتگوی زنده تلویزیونی:

آمریکای لاتین برای ایران یک ظرفیت بسیار مهم است

امیرعبداللهیان در گفتگوی زنده تلویزیونی با اشاره به دستاورد‌های سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین، سیاست خارجه متوازن و دیپلماسی اقتصادی را از اولویت‌های دولت سیزدهم عنوان کرد.
کد خبر: ۵۹۶۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۷ - 14June 2023

آمریکای لاتین برای ایران یک ظرفیت بسیار مهم استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‎پرس، حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با اشاره به دستاورد‌های سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین، اظهار داشت: یکی از توجهات دولت سیزدهم به موضوع سیاست خارجه متوازن و اولویت دیپلماسی اقتصادی اختصاص یافته لذا در این چارچوب در مذاکرات و دیدار‌های رئیس جمهور و وزرای همراه در ونزوئلا ۲۶ سند به امضا رسید که تمرکز اصلی این اسناد حول مباحث اقتصادی، تجاری، فناوری و علمی بود

وی ادامه داد: طبعاً ونزوئلا در بازه فعالیت تجاری ایران در منطقه آمریکای لاتین و حوزه کارائیب است. ما از یک جمعیت ۶۰۰ میلیونی نفری و بازاری با این وسعت صحبت می‌کنیم.

وزیر امور خارجه افزود: آمریکای لاتین و کشور‌های دوست ما در آمریکای لاتین از طریق ایران به بازار‌های غرب آسیا ارتباط قوی را پیدا می‌کنند. ما امروز در رابطه با ونزوئلا می‌توانیم در سایه قرارداد جامع همکاری‌های ۲۰ ساله دو کشور از یک همکاری متوازن صحبت کنیم، یعنی همکاری در حوزه‌های اقتصادی و تجاری.

وی بیان کرد: در حوزه انرژی ونزوئلا از بنیانگذاران اوپک است و ذخایر نفت و گاز مهمی را در منطقه آمریکای لاتین در اختیار دارد. در ادامه سفر آقای رئیس جمهور امروز در نیکاراگوئه تا ساعاتی دیگر تعدادی از اسنادی که تمرکز بر همکاری در حوزه علم و فناوری و همچنین توافقی که میان دو کشور مبنی بر اینکه بتوانیم همکاری‌های گسترده‌تری را رقم بزنیم، به امضا خواهد رسید.

امیرعبداللهیان گفت: در ادامه سفر نیز رئیس جمهور و هیئت همراه در کوبا ضمن دیدار‌هایی که انجام می‌شود، از پروژه مشترک واکسن‌هایی که سالهاست بین انستیتو پاستور و کوبا در حال انجام است، بازدید‌هایی را انجام خواهند داد. معتقدیم آمریکای لاتین همچنان بازار بِکر و ظرفیت بسیار مهم برای ایران است لذا امیدوارم دستاورد‌های سفر آقای رئیس جمهور به نفع مردم این سه کشور و همچنین مردم عزیز کشورمان باشد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار