در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد:

پیشکسوت جهادگر: مرحوم «حافظ کلاهی» تجسم عینی سنگرسازان بی‌سنگر بود

«سینی‌چی» گفت: در عملیات‌های مختلف قبل از حمله به مواضع دشمن، نیروهای جهادگر بین خطوط اولیه نیروهای خودی و دشمن به صورت شبانه مستقر می‎شدند و اقدام به احداث خاکریز می‌کردند؛ مرحوم حافظ کلاهی جلوتر از سایر رزمندگان برای احداث خاکریز اقدام می‌کرد. یکی از خاکریزهایی که ایشان در احداث آن نقش بسیار پررنگی داشت؛ خاکریز کارخانه نمک در منطقه فاو عراق بود.
کد خبر: ۵۹۶۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹ - 15June 2023

پیشکسوت جهادگر: مرحوم «حافظ کلاهی» تجسم عینی سنگرسازان بی‌سنگر بود«یوسف سینی‌چی» پیشکسوت جهادگر در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد اظهار داشت: از ابتدای تشکیل جهاد سازندگی در استان خراسان و استقرار آن در چهارراه بیسیم مشهد، من در این نهاد انقلابی حضور داشتم. جهاد سازندگی خراسان در تیر ۱۳۵۸؛ فعالیت خودش را آغاز کرد و من از همان ایام با پیشکسوت جهادگر مرحوم «محمد حافظ کلاهی» آشنا شدم. در آن مقطع مرحوم حافظ به‌واسطه تجاربی که از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه راه‌سازی داشت؛ مسئولیت راه‌سازی جهاد سازندگی خراسان به ایشان واگذار شد.

وی درباره خدمات مرحوم حافظ در ابتدای تأسیس جهاد سازندگی در خراسان و پیش از آغاز جنگ تحمیلی افزود: پیش از جنگ؛ مرحوم حافظ کارگاه‌های بزرگی را در زمینه احداث راه برای مناطق محروم درگز و کلات ایجاد کرد. این جهادگر مخلص در آن زمان در مناطق محرومی حضور می‌یافت که تا به حال ماشین یا خودرویی به آنجا نرفته بود.

این پیشکسوت جهادگر با بیان اینکه مرحوم حافظ کلاهی تجارب خود را در زمینه راه‌سازی به سایر جهادگران نیز منتقل می‌کرد، خاطرنشان کرد: من هم مثل سایر جهادگران جهاد سازندگی خراسان از تجارب ایشان بهره‌مند شدم. آن ایام من مدرک فوق دیپلم راه و ساختمان داشتم و با توجه به اینکه به صورت تئوری اطلاعاتی را داشتم اما به شکل عملی همه آن آموخته‌ها را نزد مرحوم حافظ فراگرفتم مثل آموزش نقشه‌برداری، مسیریابی در بستر راه، پل‌سازی، آسفالت و سایر مواردی که به جهاد سازندگی خراسان مرتبط بود.

سینی‌چی درباره نقش مرحوم حافظ در دوران دفاع مقدس گفت: با شروع جنگ تحمیلی مرحوم حافظ کلاهی؛ در ابتدا همانند سایر جهادگران کمک‌های مردمی را به جبهه‌ها منتقل می‌کرد اما از آنجایی که واحدهای مختلف جهاد سازندگی در کل کشور؛ مجهز به ماشین و خودروهای راه‌سازی بودند نیاز به این اداوات برای راه‌سازی و سنگرسازی در جبهه‌ها احساس شد به همین دلیل، آن‌ها را در قالب گردان‌های مهندسی رزمی به جبهه‌ها منتقل کردند. مرحوم حافظ در آن ایام فرماندهی تیپ مهندسی رزمی امام رضا (ع) را عهده‌دار بود و در مناطق عملیاتی شلمچه و فاو حضور فعالی داشت.

وی بیان داشت: در عملیات‌های مختلف قبل از حمله به مواضع دشمن، نیروهای جهادگر بایستی بین خطوط اولیه نیروهای خودی و دشمن به صورت شبانه مستقر می‎شدند و اقدام به احداث خاکریز می‌کردند. مرحوم حافظ کلاهی جلوتر از سایر رزمندگان برای احداث خاکریز اقدام می‌کرد. یکی از خاکریزهایی که ایشان در احداث آن نقش بسیار پررنگی داشت؛ خاکریز کارخانه نمک در منطقه فاو عراق بود.

این پیشکسوت جهادگر در تشریح ابعاد شخصیتی مرحوم حافظ کلاهی ابراز داشت: این جهادگر خراسانی در کارها پشتکار داشت و به لحاظ فنی و مهندسی؛ یک فرد کارآمد و متخصص بود. این جهادگر در دوران دفاع مقدس و پس از آن نسبت حفظ بیت‌المال اهتمام جدی داشت و هیچگاه از وسایل اداری مثل تلفن و خودکار، استفاده شخصی نکرد.

سینی‌چی در پایان گفت: با تأسیس شرکت جهاد نصر مرحوم حافظ مدیرعامل آن شد. این شرکت عمرانی به‌واسطه خدمات پیمانکاری که ارائه می‌کرد؛ پروژه‌های متنوعی را از نهادهای دولتی در شهرهای مختلف کشور می‌پذیرفت. این تنوع جغرافیایی و کاری باعث می‌شد که در جاهایی نظارت‌ها کم‌رنگ شوند اما با این حال؛ شخص مرحوم حافظ به شدت مراقب بود تا کسی از اموال شرکت استفاده نابجا نداشته باشد. اگر کسی در این زمینه تخطی می‌کرد؛ او را مورد تبیه قرار می‌داد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار