حلقه دوستان ایران در جهان قوی‌تر شد

پیام روشنی که رسانه‌های غربی و آمریکای لاتین از سفر ۵ روزه حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی به ۳ کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا برداشت کردند، این بود: «حلقه دوستان ایران در جهان قوی‌تر شد».
کد خبر: ۵۹۸۱۱۱
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰ - 20June 2023

حلقه دوستان ایران در جهان قوی‌تر شدبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، شاید این پیام را منتقدان داخلی و حتی مردم عادی در ایران نشنوند و چنین برداشتی از این سفر را «شعاری» و «اغراق آمیز» تلقی کنند. البته، به چنین نگاهی نمی‌توان چندان خرده گرفت، زیرا از یکسو، متاسفانه به زبان اسپانیولی که زبان رسمی همه کشور‌های آمریکای لاتین بجز برزیل پرتغالی زبان است و یکی از پنج زبان رسمی سازمان ملل متحد به شمار می‌رود، در ایران و رسانه‌های آن توجه چندانی نمی‌شود و در نتیجه، بسیاری از مطالب مربوط به این منطقه و کشور‌های آن در رسانه‌های بین‌المللی، بازتاب چندانی در رسانه‌های داخل ایران ندارد و از سوی دیگر، برخی تحلیلگران و اصحاب رسانه و سیاست در ایران به طور سنتی اصرار دارند به دیگران بقبولانند، چون آمریکای لاتین دور است و آن‌ها را نمی‌شناسیم، نمی‌توانیم با آن‌ها کار کنیم.

این عده نه حاضرند به تحولات فزاینده بین المللی و تغییرات روزافزون صحنه قدرت در یک جهان در حال نو شدن توجه کنند و نه، می‌خواهند بپذیرند بسیاری از غذا‌ها و میوه‌های گرمسیری که هر روز نوش جان می‌کنند، ازهمان امریکای لاتین می‌آید. از موز و نارگیل گرفته تا گوشت گوساله، برنج، شکر، گندم، ذرت، کاکائو و بسیاری از محصولاتی که بطور مستقیم یا غیرمستقیم به مصرف ایرانی‌ها می‌رسد.

منظور از غیرمستقیم، استفاده از گوشت‌های یخ زده برزیلی در انواع فرآورده‌های فست فودی و یا تولید انواع خوراک دام با واردات غلات از امریکای لاتین است. در مورد شکر هم که نیازی به گفتن نیست. مگر می‌توان انواع شیرینی را بدون شکر، قهوه و کاکائو تولید کرد؟! مگر تولیدات داخلی ما در حوزه کالا‌های اساسی چه اندازه است؟! اصلا، آیا توزیع کالا‌های اساسی ارزان بدون واردات آن از امریکای لاتین میسر است؟!

ما حتی از قبل از انقلاب از این منطقه واردات داشته ایم و پس از انقلاب و ایجاد سیستم کوپنی، واردات کالا‌های اساسی از امریکای لاتین بیشتر هم شده است. با این حال، رسانه‌های ایرانی دوست دارند فقط از فوتبال و ورزش آنجا برای ما بگویند و سیاستمداران هم اعم از اصلاح طلب، اعتدالی و اصولگرا، بسته به گرایش دولت مستقر، تصاویری سیاه و سفید از آن منطقه برای مردم منعکس می‌سازند.

اما اگر کسانی مایل هستند ارزیابی دیگر دولت‌ها و کشور‌ها و به ویژه رسانه‌های مهم بین‌المللی را از این سفر بدانند و دیدگاه‌های دولت‌ها و مردم خود کشور‌های امریکای لاتین را در باره ایران بشنوند، پیشنهاد می‌کنم حتما زبان اسپانیولی را یاد بگیرند. توصیه‌ای که البته، بیش از مردم، برای سیاستمداران و دولتمردان ما لازم و ضروری است.

خوشبختانه، سفر اخیر رییس جمهوری اسلامی ایران از همان زمان اعلام آن تا امروز که به پایان رسیده، از سوی رسانه‌های بین المللی و منطقه امریکای لاتین با دقت رصد شده و بازتاب فراوانی داشته است و حتی، افرادی نظیر «جان کربی» سخنگوی کاخ سفید و رسانه‌هایی همچون «صدای امریکا» را وادار به واکنش و تحلیل و تفسیر آن کرده است.

«جان کربی» در جمع خبرنگاران با وجود آنکه تلاش کرده است در مورد جزییات و برنامه‌های سفر آیت الله رییسی به سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوا و کوبا سخنی بر زبان نیاورد، اما به صراحت گفته است: دولت جو بایدن نگران «رفتار‌های بی ثبات کننده» ایران است و به اقدامات خود برای کاهش و تعدیل چنین رفتار‌هایی ادامه خواهد داد.

«صدای امریکا» هم در گزارشی به زبان اسپانیولی نوشته است که رییس جمهوری ایران در جریان سفر به کوبا بیشتر بر مسایل تجاری و اقتصادی متمرکز شد تا موضوعات سیاسی.

صدای آمریکا نوشت: «بر خلاف دیدار رییسی از ونزوئلا و نیکاراگوا، اظهاراتی که از او و طرف‌های کوبایی در جریان این سفر منتشر شده، بیش از انتقاد از رفتار امریکا، بر امضای توافقات همکاری و توسعه تجارت با این کشور جزیره‌ای دریای کارائیب متمرکز بوده است.».

اما در حالی که واشنگتن و رسانه هایش تلاش می‌کنند پیام‌ها و دستاورد‌های سیاسی نخستین سفر آیت الله رییسی به آمریکای لاتین را نادیده بگیرند، بسیاری از رسانه‌های منطقه و جهان از جمله «خبرگزاری افه» اسپانیا - که قوی‌ترین خبرگزاری جهان در حوزه امریکای لاتین است -، شبکه خبری «یورونیوز»، شبکه ماهواره‌ای «تله سور» و بسیاری از رسانه‌های معتبری که تحولات این منطقه از جهان را رصد و تحلیل می‌کنند، در جمع بندی سفر رییس جمهوری اسلامی ایران نوشته اند که تحریم‌های امریکا علیه کشور‌های دیگر از جمله ایران، ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه نتیجه عکس داده و حالا، این کشور‌های مخالف سیاست‌های امپریالیستی ایالات متحده امریکا، در حال تقویت مناسبات خود و تمرکز بر توافقات تجاری برای به زیرکشیدن سلطه دلار در اقتصاد جهان هستند.

خبرگزاری افه در این باره نوشته است: «بسیار فراتر از توافقات متعدد همکاری‌های مشترک و نمایش مکرر دوستی طرفین در برابر عموم، سفر آیت الله رییسی به مخالفان این سه کشور امریکای لاتین به ویژه ایالات متحده امریکا هشدار داد که دولت‌های چپگرای این منطقه روی یک متحد قوی حساب می‌کنند؛ متحدی که آماده دفاع از منافع آن‌ها در هر صحنه و شرایطی است.»

یورونیوز هم در شبکه اسپانیولی خود گزارش داد: ابراهیم رییسی رییس جمهوری ایران در حالی روز جمعه در هاوانا به سفر خود به سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوا و کوبا پایان داد که در آن، بستن صفوف سیاسی در برابر ایالات متحده امریکا به عنوان دشمن مشترک بر توافقات اقتصادی و تجاری بدست آمده برتری داشت.

یورونیوز افزود: این سفر که تهران آن را استراتژیک و راهبردی توصیف کرده و در کشور‌های میزبان هم تبلیغات گسترده‌ای در باره آن انجام شده بود، تلاش کرد مناسبات این کشور‌ها را که همگی از تحریم‌های واشنگتن رنج می‌برند، تقویت کند.

رسانه‌ها نوشته‌اند: یکی از ثمرات سفر حجت‌الاسلام رئیسی، همراهی آمریکای لاتین با این ایده تهران بود که به عنوان یکی از مقدمات استقرار نظم جدید بین المللی در جهان، باید راه‌های جایگزینی را برای استفاده از دلار آمریکا در مبادلات تجاری و بازرگانی بیابند.
به عقیده شماری از رسانه‌های مطرح اروپایی، اظهارات ضد آمریکایی حجت‌الاسلام رییسی در جریان این سفر، قوت قلبی به رهبران آمریکای لاتین بود تا از فرصت استفاده کرده و با سینه‌ای ستبر به همگان اعلام کنند که به رغم توطئه‌ها و حملات دشمنان، آن‌ها به لطف حمایت متحدان خویش همچنان به مقاومت در برابر امپریالیسم ادامه می‌دهند.

در همین راستا، «میگل دیاز کانل» رییس جمهوری کوبا هنگام دیدار رئیس جمهور اسلامی ایران از هاوانا گفت: «ونزوئلا، نیکاراگوئه، کوبا و ایران کشور‌هایی هستند که قهرمانانه در برابر تحریم ها، تهدیدها، محاصره‌ها و دخالت‌های امپریالیسم یانکی مقاومت کرده اند.»

اما، این سفر فقط پیام‌های سیاسی نداشته بلکه دستاورد‌های اقتصادی مهمی هم برای ایران به همراه داشته؛ موضوعی که از نگاه تیزبین رسانه‌های بین المللی و منطقه نیز دور نمانده است.

انعقاد ۲۵ سند همکاری در ونزوئلا در حوزه‌های مختلف بویژه صنعت نفت، پتروشیمی، معادن و حمل و نقل و توافق سران دو کشور برای ارتقای حجم مبادلات سالانه از سه میلیارد دلار در حال حاضر به ۲۰ میلیارد دلار در آینده نزدیک، امضای سند همکاری‌های جامع در کوبا و توافقاتی در باره همکاری‌های مشترک در حوزه فناوری ارتباطات، مسایل گمرکی، موضوعات قضایی، برق، بیوتکنولوژی و معدن و همچنین، توافق بر سر تعمیق روابط با نیکاراگوا در «موضوعات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی» به ویژه در حوزه دانش و فناوری از جمله محور‌هایی است که به عنوان نتایج اقتصادی نخستین سفر آیت الله رییسی به امریکای لاتین برشمرده می‌شود.

استقبال رییس جمهور کوبا از دعوت رئیسی برای سفر به تهران، پذیرایی گرم ونزوئلا از رییس جمهوی اسلامی ایران و خوشامدگویی همه مقام‌های نیکاراگوئه به او در میدان آزادی ماناگوا از دیگر نشانه‌هایی تفسیر شده است که ایران در آمریکای لاتین، محبوبیت و نفوذ فراوان و روزافزونی دارد و کشور‌های این منطقه نیز به دوستی با ایران افتخار می‌کنند.

اگر این‌ها دستاوردی مهم و نشانه قدرت و جایگاه ایران، انقلاب اسلامی آن و پیشبرد آرمان‌های این انقلاب در جهان نیست، پس چیست؟! آیا نباید این دوستی‌ها و دستاورد‌ها را پاس بداریم و برای تقویت آن بکوشیم؟!

منبع: سایت الف

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار