سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری:

لایحه شورا‌های حل اختلاف در ایستگاه شورای نگهبان بازماند

طحان نظیف گفت: لایحه شورای حل اختلاف در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت؛ پیش از این ایراداتی به این لایحه وارد بود که در اصلاحات مجلس شورای اسلامی بسیاری از این ایرادات رفع شده و اگر موارد باقی‌مانده نیز رفع شود می‌تواند مورد تأیید اعضای شورای نگهبان قرار گیرد.
کد خبر: ۵۹۸۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳ - 24June 2023

سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری:به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، «هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز (شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک هفته قوه قضاییه به کارکنان قوه قضاییه اظهار داشت: لایحه موافقت‌نامه بین دولت ایران و دولت کرواسی درباره کمک به همکاری گمرکی تنها ایرادی که در مرحله قبل داشت مرتبط با استفاده از واژگان غیرفارسی بود که با اصلاحات صورت‌گرفته از سوی مجلس این مصوبه خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و مورد تأیید قرار گرفت.

وی گفت: ایرادات شورای نگهبان نسبت به طرح گزارشگران فساد رفع شده است، اما ابهاماتی وجود دارد که باید رفع شود.

طحان نظیف خاطرنشان کرد: لایحه شورای حل اختلاف هم در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت؛ پیش از این نیز شورای نگهبان ایراداتی به این لایحه وارد کرده بود، اما در اصلاحات مجلس شورای اسلامی بسیاری از این ایرادات رفع شده است و اگر موارد باقی‌مانده نیز رفع شود می‌تواند مورد تأیید اعضای شورای نگهبان قرار گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان درخصوص اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، نیز گفت: در مجلس شورای اسلامی اصلاحات گسترده‌ای درخصوص قانون انتخابات انجام شده است، خوشبختانه عمده اشکالات و ایرادات شورای نگهبان نسبت به این طرح رفع شده است که ان‌شالله به مجلس اعاده خواهد شد، امیدواریم مجلس شورای اسلامی هرچه سریع‌تر ایرادات را رفع کند تا انتخابات را با قانون جدید برگزار کنیم.

طحان نظیف درباره بررسی طرح بانکداری جمهوری اسلامی عنوان کرد: همه موارد ایرادات و اشکالات مرتبط با این طرح مرتفع شد؛ اما برخی از مواردی که شورا به آن ایراداتی وارد گرفته بود که مجلس آن را اصلاح نکرده بود. این موضوع به‌منزله این است که نمایندگان قصد اصرار بر مصوبه خود دارند که طبعا بر اساس قانون باید این موارد به مجمع تشخیص مصلحت ارسال شود.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: ایرادات و ابهاماتی بعدی شورای نگهبان در خصوص طرح سفته بازی و سوداگری است که تفصیل آن از در اختیار اصحاب رسانه قرار خواهم داد. 

سخنگوی شورای نگهبان درباره مصوبه مجلس مبنی بر تناسبی شدن انتخابات مجلس در تهران گفت: ما در مرحله قبل نسبت به اصل تناسبی شدن انتخابات مشکلی نداشتیم و نسبت به برخی موارد آن ابهاماتی داشتیم که با اصلاحات صورت گرفته از سوی مجلس تمامی ابهامات و ایرادات ما نسبت به این موضوع مرتفع شد. البته هیأت عالی نظارت مجمع ایرادات نسبتا اساسی به این مصوبه داشت که برخی از این ایرادات برطرف شده اما برخی دیگر از این ایرادات تا آخرین مکاتبه ما با مجمع تشخیص باقی بود. البته ما اطلاعی از آخرین نظر هیئت عالی نظارت در رابطه با تناسبی شدن نداریم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره راهکار‌های افزایش مشارکت مردم در انتخابات، گفت: همه دستگاه‌ها باید به این موضوع توجه کنند. ما هم در شورای نگهبان از ابتدای سال تاکنون چندین جلسه درباره انتخابات برگزار کردیم و اشکالات انتخابات در دوره‌های قبل را بررسی کردیم. دستگاه‌های مختلف باید برای انتخابات پرشور، سالم و رقابتی تمهیدات لازم را فراهم کنند. دسترسی آسان مردم به شعب اخذ رأی و ارتباط خوب سامانه‌های الکترونیکی برای معطل نشدن مردم از جمله مواردی است که زیرساخت‌های آن باید فراهم شود.

طحان نظیف ادامه داد: ایرادات هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی باید از سوی خود آنان اعلام شود، چرا که ما در جلسات آنان حضور نداریم. البته متن مکتوب ایرادات هیئت عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام به این طرح را ارائه خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: مبنای ما درباره استعفا‌های مدیران قانون فعلی انتخابات مجلس است و چه طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به نتیجه برسد و چه نرسد، مبنا همین قانون فعلی است چرا که مهلت پذیرش استعفا از مسئولیت‌های مدیریتی و اجرایی برای داوطلبان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تا ۲۵ خرداد ماه ۱۴۰۲ بود.

طحان نظیف گفت: ما در شورای نگهبان از چند طریق گزارش تخلفات انتخاباتی را دریافت می‌کنیم، یکی از طریق ناظران مردمی است. روش دیگر که از دوره قبل در انتخابات مجلس آغاز شد و مثمرثمر بود، سامانه مردم ناظر است. مردم گزارش‌های متعددی از طریق این سامانه ارسال کردند. در این دوره نیز همین‌گونه خواهد بود و این سامانه قبل از انتخابات فعال خواهد شد و ارتقا هم خواهد یافت. بنا داریم سامانه‌های موجود را توسعه دهیم تا مراجعات حضوری کاهش یابد.

وی تاکید کرد: اینکه مجلس دست به اصلاح قانون انتخابات مجلس مطابق با سیاست‌های کلی انتخابات زد، خوب است و گام‌های مؤثری برداشته شده است. این مصوبه در راستای حقوق مردم و داوطلبان تلاش‌هایی را داشته است.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: در این طرح در جهت احقاق حقوق داوطلبان انتخابات مجلس، مهلت بررسی صلاحیت‌ها منطقی‌تر شده است. درباره جرایم و تخلفات انتخاباتی هم به روزرسانی‌هایی داشته است. ما فکر می‌کنیم که این مصوبه آثار مثبتی در تحقق راهبرد‌های مقام معظم رهبری درباره انتخابات خواهد داشت.

هنوز مصوبه واردات خودرو‌های کارکرده را بررسی نکردیم

طحان نظیف درباره نظر شورای نگهبان درباره لایحه واردات خودرو‌های کارکرده، گفت: این مصوبه عصر روز چهارشنبه هفته پیش از مجلس دریافت شده است و در نوبت بررسی در شورای نگهبان است و هنوز ما بررسی خود را درباره این لایحه آغاز نکردیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره نحوه تعامل دستگاه قضا با شورای نگهبان، تصریح کرد: بخشی از تعامل ما با قوه قضائیه در زمان انتخابات و در رسیدگی به استعلامات قانونی و جرایم انتخاباتی است. در یک سال گذشته هم همکاری ما با دستگاه قضا درباره برخی از مصوبات در حد همکاری‌های کارشناسی بوده است و امیدواریم این همکاری‌ها افزایش یابد. ما با دیوان عدالت اداری هم تعامل بسیار خوبی داریم. یکی از افتخارات قانون اساسی ما آن است که هر شهروندی که درباره مصوبه‌ای نقطه نظری داشته باشد، می‌تواند آن را به دیوان عدالت اداری اعلام کند و دیوان عدالت اداری هم آن موارد را به شورای نگهبان ارائه می‌دهد تا ما بررسی کنیم و این تعاملات بسیار خوبی است.

وی متذکر شد: اخیراً جلسه‌ای با حضور دستگاه‌های مرتبط با انتخابات داشتیم و بر همکاری و هماهنگی برای برگزاری انتخابات سالم، پرشور و رقابتی تاکید کردیم و مقرر شد برای اینکه این هماهنگی‌ها بیشتر شود، این جلسات ادامه داشته باشد. تاکید شد که قانون شفافیت و نظارت بر تأمین مالی فعالیت‌های انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی هم که در سال ۹۸ تصویب شده بود، در انتخابات آینده مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/ 371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار