حقوق بشر آمریکایی/ یادداشت

حقوق بشر به سبک «عمو سام»

ایالات متحده آمریکا به عنوان رهبر و نماد این تمدن کلکسیون غنی از اقدامات ضد بشری و جنایات را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.
کد خبر: ۵۹۹۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۷ - 28June 2023

حقوق بشر به سبک «عمو سام»گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس_ پوریا کریم‌پور؛ حقوق بشر یا در اصطلاح لاتین «Human rights» واژه‌ای حاصل تراوشات فکری اندیشمندان مکتب حقوق طبیعی است، در واقع چهار عنصر حق حیات، آزادی، مالکیت و برابری شالوده اصلی تفکر این مکتب حقوقی است که در اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیون‌های مربوط به آن تدوین شده است و آثار بسزایی در تعیین مناسبات دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی داشته است.

«توماس هابز» فیلسوف شهیر انگلیسی، «جان لاک» واضع لیبرالیزم و «توماس پین» از اندیشمندان و دانش‌پژوهان مدرنیته همگی بر این باروند که فرد به لحاظ سبقه تاریخی مقدم بر جامعه بوده و بنابراین نسبت به جامعه ارجح است، چنین نگاه‌هایی پایه و اساس نظریاتی را شکل داد که بسیار مورد پسند عامه مردم و همسو با نفس انسان بود.

بیان نظریاتی همسو با ذائقه مردم همواره در رویه اندیشمندان غربی از آغاز رنسانس تا به امروز نقش پررنگی داشته است که البته شاید برخی از آن به پوپولیسم یاد کنند، مفهوم فردگرایی مدرن، فرد را واقعی‌تر و بنیادی‌تر و مقدم‌تر بر جامعه بشری و ساختار‌های آن تعریف می‌کند.

شاید به استثنای حکومت فراعنه مصر، هیچ تمدن بشری به اندازه تمدن مدرن غربی برای انسان اصالت قائل نشده باشد، تا جایی که برخی از اومانسیم تعبیر انسان-خدایی کرده‌اند، همین اوصاف مطالبه و انتظارات را از کارنامه تمدن مدرن و دولت‌های غربی افزایش می‌دهد.

تمدنی که در یک مصداق در جنگ جهانی دوم بالغ بر ۷۰ الی ۸۵ میلیون نفر را کشته است و امروز ایالات متحده آمریکا به عنوان رهبر و نماد این تمدن کلکسیون غنی از اقدامات ضد بشری و جنایات را در کارنامه خود به ثبت رسانده است، از حمله اتمی به دو شهر هیروشیما و ناکازاکی تا جنگ‌افروزی در ویتنام، عراق، افغانستان، سوریه، یمن، لبنان و ...، فقط بخشی از جنایات ضد بشری آمریکاست.

شاهکارهای حقوق بشری واشنگتن نه تنها به حوزه جنایات جنگی و تروریسم دولتی محصور نمی‌شود، بلکه در حوزه فرهنگ و اخلاق ید طولایی دارد، ترویج رذیلانه‌ترین افعال بشری اعم از ازدواج انسان با حیوان و ازوداج با اشیاء یا ازدواج با همجنس یکی از محورهای اساسی فعالیت‌هایی فرهنگی-سیاسی ایالات متحده است.

موضوعاتی که کرامت، شرافت و حیثیت انسانی را زیر سوال می‌برد و بشریت را مسیر زوال و نابودی سوق می‌دهد. جالب این است که تا کنون همه کشورهای اروپایی ازدواج همجنسبازان را به رسمیت شناخته‌اند و آن را تبدیل به قانون الزام‌آور کرده‌اند. پیش‌بنی‌ها حکایت از این دارد که تا سال 2050 بیش از دو سوم کشورهای جهان قانون به رسمیت شناختن ازدواج همجنس‌بازان را در مجالس قانونگذاری خود به تصویب برسانند.

از این سو ضرورت دارد که دستگاه‌های ذیربط مانند وزارت امور خارجه، ستاد حقوق بشر قوه قضاییه سازمان‌های مردم نهاد بین‌المللی همگی و یکپارچه در مخالفت و با این رویه ضد بشری اقدامات موثری داشته باشند تا پیش‌بینی‌ها فاجعه‌بار مراکز تحقیقاتی غربی محقق نشود.

تروریسم اقتصادی دولت آمریکا در تحریم داروهای خاص برای بیماران تالاسمی و کودکان ایرانی یکی از شقوق شاهکارهای حقوق بشری امریکاست که با هیچ مکتب و مسلک اخلاقی در دنیا سازگار نیست، تقریباً هر کشوری که مواضعی مستقل از واشنگتن اتخاذ کرده باشد در لیست تحریمی وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار می‌گیرد و مردمش در تنگنای اقتصادی به زندگی روزمره خود ادامه می‌دهند.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها