یادداشت/ عصمت دهقانی

غدیر؛ فریاد «أشهَدُ أَنّ عَلیاً ولی‌َّالله»» تا ابد تاریخ است

غدیر فریاد «أشهَدُ أَنّ عَلیاً ولی‌َّالله»» تا ابد تاریخ است؛ چرا که امت بدون امام، کشتی بی‌ناخدای است که در تلاطم امواجی طوفانی، هر لحظه احتمال غرق شدنش وجود دارد.
کد خبر: ۶۰۱۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۷ - 08July 2023

غدیر؛ فریاد«أشهَدُ أَنّ عَلیاً ولی‌َّالله»» تا ابد تاریخ است

گروه استان‌های دفاع‌پرس- عصمت دهقانی؛  ماه ذی الحجه به خود می‌بالد که در نهمین روزش سید و سالار آزادگان جهان امام حسین(ع)، عازم سفری  می‌شود که برکات و انوار این سفر سراسر معنوی، حماسی، جهادی و ... در سراسر جهان نور افشانی می کند و حادثه عاشورایی رقم می‌خورد که لحظه به لحظه آن تابلویی بی‌بدیل از گذشت و فداکاری و ایثار است. در دهمین روزش ابراهیم خلیل الله در پی فرمانی الهی  اسماعیل جانش را به قربانگاه نفس می‌برد و حالا ذی الحجه به هجدهمین ایستگاه خود رسیده است. کلام زیبایی« يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ»؛  بر قلب نازنین پیامبر رحمت  فرود  می آید تا با زبانی که «ما ینطق عن الهوی ان هو الایوحی» در پی ابلاغ دستوری الهی برای نشان دادن ادامه مسیری روشن برای رسیدن به مقصدی آرمانی باشد.

مسئله، مسئله تداوم  راهی روشن است برای روشنگری بشریت، ایراد خطبه غدیریه در این روز، منشور جاوید مکتب اسلام را بیان فرماید و برای شکستن بت‌های  نفسانی، برای عبور از خود پرستی و رسیدن به خداپرستی، برای زدودن رنگ و بوی تعصب و نژاد پرستی و فرو ریختن دیوارهای تبعیض، راهی خدایی ترسیم کند.

ماجرای غدیر برنامه‌ای الهی و بلند مدت برای ابهام زدایی از اذهان  بشریت در افق‌های آینده تاریخ است. غدیر تداوم رسالت در آینه امامت است.غدیر  فریاد « «أشهَدُ أَنّ عَلیاً ولی‌َّالله»» تا ابد تاریخ است چرا که امت بدون امام، کشتی بی‌ناخدای است که در تلاطم امواجی طوفانی، هر لحظه احتمال غرق شدنش وجود دارد.

برای هیچ انسان آزاده ای پذیرفته نیست، حضرت محمد مصطفی (ص) پیامبر  خاتم الانبیاء، حاصل بیست و سه سال زحمت شبانه روزی اش را به مردمانی واگذار کند که در ساده ترین مسئله دچار انواع اختلاف نظرها  می‌شوند، مردمی که هنوز وجودشان از تفکرات جاهلی پاک نشده است.

در گذر تاریخ مگر نه اینکه هر پادشاه و حاکمی در واپسین سال‌ها و روزهای عمرش عزیزترین عزیزانش و معتمدترین شخص را به عنوان ولی و جانشین انتخاب و مقدمات جانشینی اش را فراهم  نکرده است، اما  این بار خاتم الرسل، پادشاه  بی‌مثال عالم، نه به  میل و انگیزه شخصی خود بلکه به امر خدا و پس از نازل شدن پیام وحی شایسته ترین فرد امتش را که می‌تواند تفسیر آیه اکمال دین باشد را به عنوان جانشین انتخاب می کند.

 آری امام علی(ع) منتخب خداست و پیامبر(ص) ابلاغ‌گر پیام الهی نسبت به امامت اوست. بنابراین غدیر روز تداوم رسالت در ولایت علی(ع) است از همین رو بزرگداشت عیدغدیر، کاشتن بذر ولایت در کویرستان جان‌های طالب حقیقت است، نشان دادن  چراغ به گرفتاران  چاه‌های ظلمانی است این روز، روز امید آفرینی در دل‌هاست و عید میثاق اهالی شهر ایمان و معرفت است

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها