در نشست خبری مطرح شد؛

فرمانده هوانیروز ارتش: طراحی بالگرد ملی رو به اتمام است/ موشک‌های بومی هوانیروز ظرف ۳ ثانیه اهداف را نابود می‌کند

امیر سرتیپ «قربانی» با بیان اینکه نیازی به واردات بالگرد نداریم، گفت: برنامه‌ای پنج‌ساله درخصوص تولید بالگرد داریم و در آینده نزدیک طراحی بالگرد ملی به پایان می‌رسد.
کد خبر: ۶۰۲۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ - 08July 2023

فرمانده هوانیروز ارتش: رشادت خلبانان هوانیروز موجب شکست دشمن بعثی شدبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر سرتیپ خلبان «یوسف قربانی» فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی صبح امروز (شنبه) در نشست خبری که به‌مناسبت گرامیداشت سالروز بیعت کارکنان هوانیروز ارتش با بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) در ستاد فرماندهی این نیرو برگزار شد، اظهار داشت: بیعت با امام راحل در ۱۹ تیرماه نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی بود.

امیر سرتیپ قربانی ادامه داد: در سال ۱۳۵۸ یک رژه تاریخی نمادین اتفاق افتاد و بیعتی با امام راحل صورت گرفت.

فرمانده هوانیروز ارتش افزود: در اوایل انقلاب، احزاب مختلفی وجود داشتند که می‌خواستند به انقلاب اسلامی ضربه وارد کنند؛ مستشاران آمریکایی هم که در جا‌های مختلفی حضور داشتند، در آن مقطع کشور را ترک کرده بودند.

وی اضافه کرد: در آن مقطع، برخی ندای انحلال ارتش را سر داده بودند و در آن مقطع، موقعیت کشور حساس بود؛ هوانیروز قبل از انقلاب با امام خمینی (ره) ارتباط داشتند و اعلامیه‌های ایشان را به دست مردم می‌رساندند. بدنه و پیکره ارتش با امام راحل در ارتباط بودند و بزرگانی از آن‌ها هم به شهادت رسیدند.

امیر قربانی خاطرنشان کرد: در آن مقطع اصل کار این بود که با امام خمینی (ره) بیعتی انجام شود و امام راحل هم به هوانیروز و ارتش اعتماد داشتند؛ اعتمادی که موجب شد در حوادث اول انقلاب و پیش از دفاع مقدس خوش بدرخشند؛ همچنین هوانیروز در مقابله با غائله‌هایی که پیش از دفاع مقدس رخ داد، ۴۳ شهید را تقدیم انقلاب کرد.

فرمانده هوانیروز ارتش افزود: در آن مقطع توسط شهید فلاحی با امام خمینی (ره) هماهنگی صورت گرفت که بیش از ۵۰ فروند بالگرد رژه هوایی رفتند و امام (ره) هم فرمودند که شما فرزندان ما هستید. جواب امام راحل را خلبانان ما در سه روز نخست دفاع مقدس دادند و سرنوشت جنگ را تغییر دادند.

وی گفت: صدام ملعون دکترین نظامی زیادی داشت، اما حوادث (مقابله نیروهای ایرانی در برابر حمله بعثی‌ها) در بازی جنگ صدام پیش‌بینی نشده بود. در آن سه روز اول دفاع مقدس، با رشادت خلبانان هوانیروز، روزانه صد‌ها تانک دشمن منهدم شدند و این خلبانان بلایی بر سر یگان‌های صدام آوردند که به او به ناچار گارد ریاست جمهوری را وارد غائله کرد.

امیر قربانی یادآور شد: ارتش بالای ۴۸ هزار شهید تقدیم انقلاب کرد. در آن زمان امام راحل درخصوص رشادت‌ نیروهای ارتش در دفاع مقدس فرمودند شما کاری کردید که دل تمام مسلمانان را شاد و دشمنان را مأیوس کردید.

فرمانده هوانیروز ارتش با بیان اینکه دفاع مقدس ما یک اقیانوس است، تأکید کرد: باید به واقعه ۱۹ تیر بیشتر پرداخته شود؛ زیرا واقعه و جریانی تاریخی بوده که امام راحل آن را پایه‌گذاری کردند.

وی اظهار داشت: امسال برنامه‌های بسیار خوبی در این زمینه طرح‌ریزی شده است که روز ۱۹ تیر در قم برگزار می‌شود.

سرتیپ قربانی در ادامه این نشست خبری، در پاسخ به سوالی درباره خریداری بالگرد از سایر کشورها گفت: نیازی به واردات بالگرد نداریم.

فرمانده هوانیروز ارتش ادامه داد: ما یک برنامه پنج ساله درخصوص تولید بالگرد داریم و در آینده نزدیک طراحی بالگرد ملی به پایان می‌رسد و به اندازه کافی بالگرد در کشور داریم.

وی همچنین درباره برگزاری رزمایش مشترک ارتش با سپاه عنوان کرد: در برخی مأموریت‌ها به‌صورت مشترک با سپاه اقدام می‌کنیم.

امیر قربانی درباره تجهیزات بالگرد‌های هوانیروز ارتش تصریح کرد: موشک‌هایی که روی بالگردهای ما نصب شده‌اند، بومی و کاملاً به‌روز هستند.

فرمانده هوانیروز ارتش با تأکید بر اینکه بسیاری از تجهیزات مورد نیاز بر روی بالگرد‌های ما نصب شده است، گفت: تمامی موارد لازم برای بالگرد‌ها پیش‌بینی و بر روی آن‌ها نصب شده است؛ همچنین آموزش استفاده از آن‌ها هم بومی‌سازی شده و این کار بزرگی است.

وی با بیان اینکه هوانیروز ارتش در عملیات‌های مختلف اقدامات مؤثری انجام داده است، عنوان کرد: انقلاب ما نشأت گرفته از عاشوراست و هوانیروز هم به تأسی از قیام عاشورا بیش از ۳۸۰ شهید تقدیم انقلاب کرده است.

سرتیپ قربانی به تحریم‌های مختلف علیه کشورمان اشاره و بیان کرد: ما بیش از میانگین آمار جهانی، آمادگی رزمی داریم و تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرده‌ایم؛ همچنین ۸۰۰ هزار قطعه در هوانیروز ساخته و بر روی بالگرد‌ها نصب شده است و ناوگان عظیم بالگردی ما از بالاترین آمادگی رزمی برخوردار است.

فرمانده هوانیروز ارتش سپس به جنگ‌های دنیا اشاره کرد و با بیان اینکه امروز با جنگ ترکیبی مواجه هستیم، افزود: موارد مورد نیاز جهت مقابله با تهدیدات در هوانیروز پیش‌بینی شده و نیروی زمینی ارتش از غربی‌ترین تا شرقی‌ترین نقطه کشور مأموریت خود را انجام دهد.

وی با بیان اینکه نیرو‌های مسلح آمایش سرزمینی در دفاع از کشور دارند، تصریح کرد: موشک‌های ما می‌تواند در عرض سه ثانیه اهداف را نابود کند و سایر تسلیحات لازم هم بر روی بالگرد‌های ما نصب شده است.

امیر قربانی یادآور شد: امروز پس از چهار سال، منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و دستور فرمانده نیروی زمینی در زمینه سامانه‌های دید در شب محقق و این سامانه‌ها بومی‌سازی و روی بالگردهای ما نصب شده است.

فرمانده هوانیروز ارتش ادامه داد: با بهره‌گیری از این سامانه‌ها ما در شب پرواز داشتیم و در تمرین شبانه، اهداف را منهدم کردیم. روی بالگرد‌های ما تجهیزات بسیار پیشرفته نصب شده و در شرایط مختلف آب و هوایی پرواز داریم.

وی با اشاره به ولایتمداری و توانمندی بالای کارکنان هوانیروز ارتش خاطرنشان کرد: اندیشکده‌های نظامی آمریکایی به فرماندهان نیروی دریایی این کشور هشدار دادند که مراقب باشید تا بالگرد‌های هوانیروز ایران رزمنده‌های خود را روی ناو‌های شما پیاده نکنند.

سرتیپ قربانی تأکید کرد: در جایی که دشمن چشم طمع به کشور دارد، نیرو‌های هوانیروز مشت آهنین به دهان آن‌ها خواهد زد؛ زیرا ما به قدرت بازدارندگی نظامی بالایی رسیده‌ایم.

فرمانده هوانیروز ارتش سپس به اقدامات مردم‌یاری هوانیروز اشاره و عنوان کرد: ما در بلایای طبیعی در بین مردم عزیزمان حضور داشتیم. ارتش فدایی ملت است و ما این را اثبات کردیم؛ در آتش‌سوزی‌ها و وقوع سیل در استان‌های مختلف با بالگرد‌های هوانیروز به یاری مردم عزیزمان شتافتیم.

وی همچنین به اقدامات هوانیروز در جریان حوادث و تصادفات اشاره کرد و اظهار داشت: هوانیروز در مناطق سخت‌گذر و روستا‌های دورافتاده به‌منظور ارائه خدمات درمانی به یاری هموطنان عزیزمان شتافته است.

امیر قربانی درباره جابجایی اعضای پیوندی در کشور بیان کرد: هواپیما‌های هوانیروز توانستند اعضای پیوندی را نیز جابجا کنند و اقدامات بسیاری در این زمینه صورت گرفته است.

فرمانده هوانیروز ارتش درباره تسلیحات این یگان گفت: تسلیحات و تجهیزات ما کاملاً به‌روز و بومی و پاسخگوی نیاز‌های ما هستند.

سرتیپ قربانی درباره برنامه هوانیروز برای برگزاری رزمایش نیز عنوان کرد: امسال یک رزمایش تخصصی در حوزه هوانیروز خواهیم داشت که بسیاری از توانمندی‌های خود را در آن به نمایش می‌گذاریم.

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار