کارگردان مستند واهگ در گفت‌گو با دفاع‌پرس:

لزوم حفظ جنبه‌های انتقادی مستند در موضوع زن و خانواده/ خودسانسوری داریم

جان‌بزرگی حفظ جنبه‌های انتقادی مستند در موضوع زن و خانواده را مهم دانست و گفت: محدودیت‌هایی که تحت‌عنوان خودسانسوری ایحاد شده است باید کنارگذاشته شود و فیلم را روشن، واضح و بدون هیچ افراط و تفریطی در سانسور تولید کنیم.
کد خبر: ۶۰۲۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۹ - 10July 2023

لزوم حفظ جنبه‌های انتقادی مستند در موضوع زن و خانواده/ خودسانسوری داریم«حدیث جان‌بزرگی»، کارگردان مستند «واهگ» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، به‌بهانه برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا گفت: زن و خانواده برای مستندسازی موضوع جدیدی نیست و در این زمینه کارهای زیادی صورت گرفته است اما اینکه این آثار چقدر پژوهش‌محور و موفق در مستندسازی شده باشند، مهم است و جای حرف دارند.

وی افزود: شخصا فیلم‌های متعددی را در جشنواره‌ها شاهد بوده‌ام که با موضوع زنان و خانواده تولید شده‌اند اما خلا پژوهش داشته و نگاه عمیقی به موضوع نداشته است درحالی که می‌توانسته عمیق‌تر باشد.

کارگردان واهگ به‌تشریح برخی از مشکلات مستندسازان پرداخت و با بیان اینکه در موارد زیادی این امکان برای مستندساز وجود ندارد که وارد لایه‌های خانواده‌ها و زنان شود، ادامه داد: با وجود اینکه معتقدم درباره زن و خانواده کارهای زیادی تولید شده است اما همچنان معتقدم کیفیت از کمیت مهم‌تر است و فکر می‌کنم همچنان خیلی جا دارد کارهای با کیفیت بالا بسازیم چراکه مستند باکیفیت در جشنواره‌های داخلی و خارجی و حتی شبکه‌های تلویزیونی دیده خواهند شد.

جان‌بزرگی تاکید کرد: باوجود اینکه فیلم‌های خوبی در زمینه زنان و خانواده وجود دارند اما به‌نظرم هنوز جای کارهای کیفی خالی دارد؛ مستندهایی که وارد لایه‌های زیرین زندگی زنان شوند تا بتوانیم درباره مسائل مختلف و پیرامون آن صحبت کنیم و فیلم بسازیم.

وی در تشریح شرایط فیلمسازی از زن و خانواده گفت: شخصا در مستندی که قرار بود از موفقیت‌های یک زن صحبت کنم و مستندی برای تلویزیون تولید کنم، همسر او اجازه کار را نداد لذا موارد زیادی از این دست وجود دارد که شرایط را برای فیلمسازی سخت می‌کند. البته این شرایط نسبت به گذشته در کشورمان تسهیل شده است اما همچنان این سختی‌ها وجود دارد.

این مستندساز درباره سانسور در آثار مستند عنوان کرد: محدودیت‌هایی که تحت‌عنوان خودسانسوری ایحاد شده است باید کنارگذاشته شود و فیلم را روشن، واضح و بدون هیچ افراط و تفریطی در سانسور تولید کنیم. البته در مراکزی مثل صداوسیما شاید علاقه‌ بیشتری به‌مثبت بینی وجود داشته باشد و از طرفی فیتیوال‌های خارجی متقاضی مستندهای چالشی هستند. در نهایت فیلمساز اگر به‌لحاظ اقتصادی استقلال عمل داشته باشد باید این فضاها را کنار بگذارد و امیدوارم در داخل کشورمان تکیه و تمرکز بر نگاه‌های مستند نباشد بلکه جنبه‌ی‌های انتقادی نیز موردنظر باشد که‌به‌نظرم از این جهت شاید مشکلاتی وجود دارد.

جان‌بزرگی به فیلترهای فیلمسازی مستند در حوزه زن و خانواده پرداخت و ادامه داد: به‌نظرم حجم فیلترهایی که برای تولید مستند از زن و خانواده وجود دارد، زیاد است. فضای اصلی مستند در تلویزیون و شبکه مستند است که در این فضاها باید فیلترها کمتر شود تا چالش‌های این حوزه مورد نقد و بررسی قرار گیرند.

وی ادامه داد: جشنواره‌ها باتمام ویژگی‌های مثبتی که می‌توانند برای هر فیلم مستند داشته باشد، یک فضای خاص با مخاطب محدود است که ضروری و لازم است اما مستند برای دیده شدن به‌فضاهای نمایشی جدی نیاز دار‌د.

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ حوا به همت بنیاد بین‌المللی گوهرشاد و به دبیری مهدیه سادات محور ۱۶ تا ۲۳ تیر ماه سال جاری در سطح کشور و از ۲۰ تا ۲۳ در تهران برگزار خواهد شد. این رویداد محوریت موضوع زنان و‌ خانواده را در دستور کار خود دارد و با همکاری مراکز و سازمان‌های فرهنگی مختلف فعالیت خود را دنبال می‌کند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار