یادداشت/ حجت‌الاسلام بابائی

امام تبلیغ و تبلیغ امام

امام جامعه که اتفاقاً امام تبلیغ هم هستند، از تبلیغ راضی نیستند.
کد خبر: ۶۰۳۶۲۳
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸ - 15July 2023

امام تبلیغ و تبلیغ امامگروه استان‌های دفاع‌پرس ـ حجت‌الاسلام «عباس بابائی» مدیر قرارگاه تربیتی امین؛ حضرت امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر خود فضلا، طلاب و مبلغین حوزه‌های علمیه، تبلیغ دین و اهداف دینی را مهم‌ترین وظیفه حوزه‌ها خواندند.

ایشان با اشاره به لوازم تبلیغ موثر و به‌روز یعنی «شناخت مخاطب، شناخت آرایش حقیقی صحنه تبلیغات جهانی برای داشتن موضع تهاجمی و برخورداری از روحیه جهادی» تاکید کردند.

در این دیدار توفیق شد در جمع هزاران سرباز دلداده‌ی نظام، رهبر فرزانه‌ی انقلاب را زیارت کنم. حاشیه‌هایی کوتاه را بر گفتار بلند ایشان در ادامه می‌خوانید.

۱) زیباترین مدال؛  طلاب «مسئولان قلبی دین» هستند؛ (هشداری دل‌نشین به مسئولان رسمی دین، برای دیدن مسئولان مظلوم دین که بیشترِ بار تبلیغ را با دل و جان و البته با غربت و سختی به دوش می‌کشند.)

۲) الأهم فالأهم؛ تبلیغ اولویت اول حوزه است نه دوم؛ (تذکری جدی به بزرگان و اَعلامی که منبر و تبلیغ را فقط برای کم‌سوادها و کم‌استعدادهای حوزوی کنار گذاشته‌اند!)

۳) راضی نیستم؛ امام جامعه که اتفاقاً امام تبلیغ هم هستند، از تبلیغ راضی نیستند؛ (مقصر نخست، حوزه است.)

۴) منبر، افتخار است؛ بزرگانِ علما، منبر را کسر شأن نمی‌دانستند و با مردم سخن می‌گفتند؛ (‌حتی تصور اینکه مراجع و علمای بزرگ، دهه‌ی محرم منبر بروند، باز هم دل‌انگیز است و شوق‌انگیز.)

۵) تحجر در تبلیغ، ممنوع؛ استفاده از تنوع و راهکارهای نوین در تبلیغ، ضروری است؛ فضای مجازی، کارهای چندرسانه‌ای، هوش‌مصنوعی و...(مصداقی جدید از امام حاضر برای تحجری که امام راحل در «منشور روحانیت» فرمود.)

۶) تبلیغ گام دوم؛ تبلیغ همیشه اولویت داشت، الان بیشتر؛ بخاطر حاکمیت یافتن اسلام. (چند درصد از خطباء برای تبلیغ در تراز نظام اسلامی، احساس تکلیف می‌کنند؟!)

۷) باز هم مردم همه‌کاره‌اند؛ پایه‌ی قوام نظام مردم‌اند و ایمان آنها؛ ایمان با تبلیغ استوار می‌شود؛ (و تبلیغ با حضور در میان مردم و با مردم‌بودن.)

۸) استحاله فرهنگی؛ غفلت از تبلیغ یعنی استحاله‌ی فرهنگی و سیلی خوردن اسلام؛ (استحاله‌ی فرهنگی از تهاجم و شبیخون و ناتوی فرهنگی به مراتب خطرناک‌تر است! چرا هنوز عده‌ای احساس خطر نمی‌کنند؟!)

۹) می‌دانید با که سخن می‌گویید؟! اگر مخاطب را نشناسید، تبلیغ‌تان خنثی می‌شود. (شناخت با ارتباط همه‌جانبه حاصل می‌شود.)

۱۰) پدر، مادر! شما مقصرید! در آشفته‌بازار صداهای گوناگون، صدای انتقال معارف نسلی خانواده‌ها به انزوا رفته ‌است؛ (چقدر خانواده‌ها محتاج‌اند به روضه‌های خانگی!)

۱۱) رفیق بد در جیب جوان! امروز همنشین بد، از هر زمانی به جوان نزدیک‌تر است؛ (باز هم تعریض به مدیران ارشد نظام و متولیان فضای مجازی برای چندمین بار از تریبون رسمی و عمومی)

۱۲) بهترین دفاع، حمله است؛ باید صحنه را شناخت و به مبانی اصلی دشمن حمله کرد. (ای کاش حوزه، درسی ولو مطالعاتی برای دشمن‌شناسی بگذارد!)

۱۳) حیّ علی الجهاد؛ روحیه‌ی جهادی همه‌جا جواب می‌دهد، به‌ویژه در تبلیغ؛ لازمه‌اش وسط میدان‌بودن و ناامیدنشدن است؛ (کنج حجره و مدرسه نشستن و از مردم فاصله‌گرفتن و با آن‌ها نبودن، باعث انجام نشدن تکلیف و بالتبع دوری از خدا خواهد شد.)

۱۴) جوانان را دریابید؛ ابزار ترغیب جوانان را برای عمل‌کردن به دین، فراهم کنید. (بهترین ابزار محبت است و درک‌کردن)

۱۵) مسجد تراز یا خانه‌ی سالمندان؟! مسجد از جاذبه‌های تبلیغ است؛ مشروط به زنده‌بودن و شبانه‌روزی ‌بودن! (حتی تصور این بیانات هم ذهن عده‌ای را خراش می‌دهد!)

۱۶) مهم‌ترین نکته، کانون‌های تبلیغی؛ قم جلودار شود برای تهیه‌ی مواد تبلیغ و تنظیم شیوه‌های اثرگذار تبلیغ و تربیت مبلغ. (بعد از این همه سال، ای‌کاش متولیان حوزه کاری کنند که در سال‌های بعد باعث خرسندی امام جامعه شویم.)

۱۷) میاندار اسلام؛ روحانیت باید وسط میدان باشد. (آیا ترغیب به آمدن وسط میدان بود یا تأکید بر ماندن در وسط میدان؟!)

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار