پشت‌پرده سفر مشکوک وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به باکو

سفر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به جمهوری آذربایجان و دیدار با مقام‌های عالی سیاسی - نظامی باکو نشان‌دهنده برنامه‌ریزی دو طرف برای آغاز عملیات نظامی جدید علیه ارمنستان و ایجاد موازنه در مرز مشترک با ایران است.
کد خبر: ۶۰۳۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵ - 15July 2023

پشت‌پرده سفر مشکوک وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به باکوبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، چهارشنبه گذشته یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در سفری رسمی و سه روزه به باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان رفت. این سفر در حالی انجام شده که چندی پیش سرویس امنیتی باکو با انتشار خبری مدعی شده بود، شهروندی افغان را که قصد حمله به سفارت رژیم صهیونیستی داشته، دستگیر کرده است. پس از اعلام این خبر مشکوک الی کوهن، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی بدون ارائه مدارک قابل استناد، انگشت اتهام را به سوی ایران گرفت.

این نمایش مضحک در حالی روی پرده رفت که هفته پیش در جریان نشست وزیران امور خارجه جنبش غیرمتعهد‌ها (عدم تعهد)، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کرد. پس از این دیدار برخی رسانه‌ها از آغاز فصل جدید روابط تهران- باکو خبر می‌دادند و امیدوارانه به دنبال بازگشایی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران بودند؛ اما اقدام اخیر باکو (با هماهنگی رژیم صهیونیستی) نشان داد همسایه شمالی ایران به دنبال افزایش سطح تنش و بازی در زمین تل‌آویو است.

در ماه‌های اخیر جنگ نیمه سخت رژیم صهیونیستی علیه تهران تشدید شده است. طبق این نقشه، رژیم صهیونیستی قصد دارد با داستان سرایی در زمینه تلاش ایران برای هدف قراردادن صهیونیست‌ها در یونان، قبرس، ترکیه، جمهوری آذربایجان، عراق و ... در روابط دوجانبه تهران با کشور‌های نام برده اخلال ایجاد کند.

به عبارت دیگر، سرویس خارجی رژیم صهیونیستی با ایجاد بحران ساختگی در روابط تهران با دولت‌های نام برده به دنبال آسیب زدن به روابط دوجانبه ایران با همسایگان و مخدوش کردن تصویر کشورمان میان رسانه‌ها و افکار عمومی است. در نگاه صهیونیست‌ها این سیاست می‌تواند روابط طبیعی ایران را با کشور‌های جهان از مسیر طبیعی خارج و وارد نوعی روابط سیاسی- امنیتی کند.

همچنین انتشار اخبار جعلی می‌تواند زمینه‌سازی باکو- تل‌آویو برای آغاز دور جدید عملیات‌های ضد امنیتی و خرابکاری در عمق خاک ایران باشد. به گزارش جروزالم پست، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به همراه شاخار کاتز رئیس دفتر وزیر جنگ، گای مارکیزنو دبیر نظامی و درور شالوم رئیس دفتر سیاسی- نظامی وزارت جنگ برای سفری سه روزه راهی باکو شدند.

طبق اخبار منتشر شده، در این سفر قرار است گالانت علاوه بر دیدار به با علی‌اف و وزیر دفاع جمهوری آذربایجان، با رئیس اداره مرزبانی باکو نیز دیدار و گفتگو کند. هدف از این دیدار‌ها توسعه همکاری‌های راهبردی در زمینه فناوری، همکاری پدافندی و صنعتی اعلام شده است.

با توجه به سابقه فعالیت نیرو‌های موساد در مرز مشترک ایران و جمهوری آذربایجان، سفر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به همسایه شمالی زنگ خطر جدی را برای نهاد‌های اطلاعاتی- نظامی کشورمان به صدا درمی‌آورد. ارسال پهپاد‌ها و ریزپرنده‌ها به داخل عمق خاک ایران برای خرابکاری و جاسوسی، امکان اسکان و جعل هویت نیرو‌های موساد برای ورود به ایران، سرقت اسناد هسته‌ای، عملیات تروریستی شاهچراغ (ع) تنها بخشی از اقدامات ضد امنیتی باکو علیه ایران بوده است.

دولت سیزدهم تا امروز بر مبنای سیاست احترام متقابل و احترام به تمامیت ارضی، خواستار کاهش تنش‌ها و بهبود روابط با باکو بوده است، اما رفتار دولت علی‌اف نشان دهنده برنامه این کشور برای ادامه سیاست‌های ضدایرانی در راستای همکاری با تل‌آویو است. با تکرار رفتار غیر دوستانه باکو، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در اقدام متقابل ایروان را به انواع تسلیحات دفاعی مجهز کند تا به این وسیله موازنه قوا در منطقه قفقاز جنوبی برقرار شود.

در ماه مارس جیحون بایرام، وزیر امور خارجه باکو سفارت این کشور را در سرزمین‌های اشغالی افتتاح کرد و در ماه می‌اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی به مرز‌های شمالی ایران سفر کرد. این تحولات در حالی رخ داد که هم‌زمان دولت علی‌اف به بهانه حمله مشکوک به سفارتخانه این کشور در تهران، تمام فعالیت‌های سفارتخانه جمهوری آذربایجان را در ایران به حال تعلیق درآورده است.

در نگاه تحلیلگران موضوعات امنیت ملی و حوزه قفقاز جنوبی، جمهوری آذربایجان برای نیل به جاه‌طلبی‌های ژئوپلیتیکی در استان سیونیک ارمنستان و تکمیل مسیر دالان تورانی زنگزور، گزینه شراکت راهبردی با آنکارا و تل‌آویو را انتخاب کرده است. در این سیاست باکو با تکیه بر روابط نزدیک با ترکیه و رژیم صهیونیستی به دنبال ایجاد موازنه قدرت و توسعه ماجراجویی‌های ژئوپلیتیکی در برابر ایران، روسیه و ارمنستان است.

بهره سخن

طبق آمار منتشر شده از سوی مؤسسه صلح بین‌المللی استکهلم، باکو میان سال‌های ۲۰۱۶ الی ۲۰۲۰ میلادی قریب به ۷۰ درصد تسلیحات خود را از رژیم صهیونیستی وارد کرده است. در جریان جنگ قره‌باغ نیز مستشاران و تسلیحات نظامی رژیم صهیونیستی نقش مهمی در شکست ایروان و پیروزی باکو ایفا کردند.

سفر یوآو گالانت به جمهوری آذربایجان و دیدار با مقام‌های عالی سیاسی- نظامی باکو نشان دهنده برنامه ریزی دو طرف برای آغاز عملیات نظامی جدید علیه ارمنستان و ایجاد موازنه در مرز مشترک با ایران است.

در چنین شرایطی لازم است علاوه بر حفظ کانال‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها با باکو و کنترل فعالیت‌های رژیم صهیونیستی، نهاد‌های نظامی- امنیتی اقدامات لازم، پیش‌دستانه و بازدارنده‌ای برای جلوگیری از شعله‌ور شدن آتش هرگونه جنگ مجدد در منطقه قفقاز در دستور کار قرار دهند.

منبع: راهبرد معاصر

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار