به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، «محسن علی اکبری» تهیه کننده سینما و تلویزیون در پی دیدار اخیر مقام معظم رهبری با جمعی از خانواده شهدا و گلایه ایشان نسبت به کم کاری در خصوص شهدا و تأکیدشان مبنی بر اینکه خاطرههای شهدا باید باز زبان هنر زنده نگه داشته شود اظهار داشت: متأسفانه مدیران فرهنگی در دولتهای مختلف بیانات رهبری را نشنیده گرفتند و آنطور که باید و شاهد به فرمایشات مهم معظم له توجه نکردند و نکات ظریفی که ایشان اشاره میکردند برایشان ملاک کار نبوده است.
تهیه کننده فیلمهای سینمایی «جنگ کودکانه» و «کتاب قانون» افزود: حقیقتاً بنده نمیدانم علت این سهل انگاریها از سوی مدیران فرهنگی چیست؟ آیا دشمن در پشت پرده این مباحث را مدیریت میکند؟ یا مدیران از روی جهل این کار را انجام میدهند و درک درستی از اوضاع ندارند؟
وی با تأکید بر اینکه عدم تخصص و تعهد در میان مدیران فرهنگی باعث معضلات شدید در عرصه فرهنگ و هنر شده است تصریح کرد: ما هر روز با کوچکتر شدن اشل ظرفیت مدیران در عرصه فرهنگ و هنر مواجهیم و این اتفاق ما را با مشکلات بیشتر مواجه میکند! کم کاری در عرصه فرهنگ و هنر تنها به مورد شهدا باز نمیگردد و متأسفانه ما در زمینههای بسیاری دچار کمبود و نقصان هستیم.
این سینماگر در همین راستا یادآور شد: حضرت آقا در طول ۲ دهه گذشته حداقل ۲۰ بار مباحث مهمی نظیر بحث تهاجم فرهنگی، جنگ نرم، ولنگاری فرهنگی، ابتذال فرهنگی و فرهنگ سازی را مطرح کردند. ایشان به کرات دغدغههای مهم شان را اعلام کردند، اما اسفا که کسی گوش نکرد و همین باعث شده تا ما امروز حجاب برایمان بدل به یک معضل شود. بی تردید اگر کار فرهنگی شده بود امروز نیاز به برخود قهری برای حفظ حجاب در جامعه نبود و فرهنگ میتوانست اصالت حجاب را تأمین کند.
علی اکبری خاطرنشان کرد: بی شک وقتی برخورد قهری در جامعه صورت میگیرد و دو طرف ماجرا با یکدیگر درگیر میشوند به نفع کشور نیست. کم کاری در حوزه فرهنگ به جایی رسیده که امروز معضل حاکمیت حفظ حجاب شده و همه اینها به دلیل بی فکری مدیران فرهنگی در ادوار مختلف است که بیانات حضرت آقا را اطاعت نکردند.
این تهیه کننده سینما متذکر شد: مدیران سینمایی و مدیران تلویزیونی میتوانستند در این سالها با ساخت فیلم و سریال منطق حجاب را برای نسل جوان عنوان کنند و بگویند چرا ما برای حفظ حجاب اصرار میورزیم. ما اینها را نگفتیم و به جایی رسیدیم که باید امروز دعوا را حل کنیم و باید ساعتها بحث و جدل شود و ارتباط خانوادهها کمرنگ شود. چون کار فرهنگی نشده و نیامدیم از زبان هنر این موارد را مطرح کنیم.
تهیه کننده سریالهای تلویزیونی «مردان آنجلس» و «ایوب پیامبر (ع)» در همین راستا یادآور شد: زمانی که سریال «مریم مقدس (س)» پخش شد بنا به آمار حدود ۶ ماه فروش لوازم آرایشی در کل کشور به شدت کم شد؛ آن زمان دورانی بود که آرایش خلیجی غلیظ برای بانوان مد شده بود، اما همین سریال باعث شد تا آرایش بانوان ملایم شود. این کار فرهنگی است، اما متأسفانه تداوم نداشت و این عدم تداوم لطمه زننده است.
وی تأکید کرد: در رابطه با شهدا هم وضعیت همین است. ما سالها کار نکردیم حالا میخواهیم کار کنیم، اما مسیر را اشتباه میرویم. مثلاً افرادی را میآوریم برای این کارها که نه در دفاع مقدس بودند نه مدافعان حرم را دیدند و نه عشق و شور و حال شهدا را درک کردند. ما بچههایی را برای ساخت این فیلمها انتخاب میکنیم که این بچهها با این مقوله آشنایی ندارند و در نتیجه فیلمی ساخته میشود که به جای دفاع مقدس، فیلمی جنگی و آمریکایی است و ارتباطی با دفاع مقدس ما ندارد.
علی اکبری تصریح کرد: ما اگر فیلم دفاع مقدسی واقعی را بخواهیم بشناسیم باید به فیلمهای زنده یاد رسول ملاقلی پور رجوع کنیم که به معنای واقعی دفاع مقدس است. این فیلمهایی که این روزها به اسم دفاع مقدس ساخته میشد و حتی در جشنوارههای متعدد شرکت میکند و جایزه هم میگیرد فیلم جنگی است و نشانی از دفاع مقدس ندارد. اهداف و انگیزه و آرمانهای شهدا در این فیلمها نیست و درک درست از شهادت در این فیلمها کمرنگ است.
وی در پایان این گفتوگو افزود: امیدوارم مدیران ما با توجه به بیانات اخیر مقام معظم رهبری به خود بیایند و تدبیر کنند و از نظر مدیران با تجربه گذشته استفاده کنند. این بسیار بد است که مدیران پیشکسوت و متعهد در خانه هستند و کسانی سکان مدیریتی را در ارشاد و صدا و سیما به دست گرفته اند که شناختی از جریانات انقلاب ندارند. واقعاً چرا باید مدیریت یک شبکه به یک جوان داده شود که اصلاً نمیتواند درک درستی از کارش داشته باشد؟ بسیاری از این افراد درکی از مباحث فرهنگی و خانواده ندارند و از این رو باید از مدیران کارکشته و دلسوزان نظام بیشتر بهره برداری شود.
منبع: سینماپرس
انتهای پیام/ ۱۳۴