به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاعپرس، برنامه تلویزیونی ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) با معرفی زندگینامه شهید سرلشکر خلبان عباس دوران، آخرین عملیات و خاطرات همرزمان این شهید والامقام، ساعت ۱۶:۳۵ از شبکه یک سیما پخش میشود.
شهید عباس دوران در سال ۱۳۲۹ در شهر شیراز به دنیا آمد. وی پس از طی دوران کودکی و اخذ مدرک دیپلم در سال ۱۳۴۹، به خدمت سربازی رفت.
پس از پایان دوره وظیفه و در سال ۱۳۵۱ به دلیل علاقه زیادی که به یادگیری خلبانی داشت، وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی شد و پس از طی دوره مقدماتی پرواز در ایران، برای ادامه تحصیل و فراگیری دوره تکمیلی خلبانی به آمریکا اعزام شد و با اخذ نشان و گواهینامه خلبانی از دانشکده خلبانی پایگاه نیروی هوایی کلمبوس به کشور بازگشت و با درجه ستواندومی در پایگاه هوایی همدان مشغول خدمت شد.
شهید دوران با شروع جنگ ایران و عراق در پست افسر خلبان شکاری و معاونت عملیات فرماندهی پایگاه سوم شکاری مشغول خدمت شد و پس از مدتی، برای ادامه پروازهای جنگی به پایگاه ششم شکاری بوشهر منتقل شد.
وی در ۷ آذر ۱۳۵۹ و در جریان جنگ تحمیلی در عملیات مروارید، اسکله الامیه و البکر را غرق کرد. از آنجایی که بخش مهمی از صادرات نفت عراق از طریق این دو سکوی عظیم نفتی واقع در مصب اروندرود عملی میشد، با انهدام این سکوهای نفتی عملاً صادرات نفت عراق از طریق دریا قطع شد. وی همچنین یکی از افراد مؤثر و تأثیرگذار در عملیات فتحالمبین بود.
صدام حسین، رئیس جمهور وقت عراق، پیش از جنگ و در اجلاس سران عدم تعهد در هاوانا، میزبانی بغداد را برای اجلاس بعدی اعلام کرده بود تا نقش فردی صلح طلب را بازی کند. وی با ترسو خواندن خلبانان ایرانی گفته بود: «هیچ خلبان ایرانی جرأت نزدیک شدن به آسمان بغداد برای برهم زدن اجلاس را نخواهد داشت».
در حالی که تلاشهای دیپلماتیک برای تغییر محل اجلاس عدم تعهد از سوی وزارت خارجه و دولت ایران به نتیجه نرسید، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در صدد انجام حملاتی در بغداد بودند تا نبود امنیت این شهر برای برگزاری اجلاس را ثابت کنند.
شهید عباس دوران برای جلوگیری از تشکیل کنفرانس سران غیر متعهدها در تاریخ ۲۰ تیرماه ۱۳۶۱ مأموریت داشت تا پایتخت عراق را ناامن کند. در ۳۰ تیرماه ۱۳۶۱ شش خلبان نیروی هوایی با سه فروند هواپیمای جنگنده برای این عملیات آماده شدند که یکی ازآنها شهید دوران بود.
طبق دستور هر سه تا مرز پرواز میکنند، آنگاه یکی جدا شده و دو فروند دیگر به فرماندهی شهید دوران وارد خاک عراق میشوند. هواپیماها در حدود ۳۰ کیلومتری شهر بغداد با سه دیوار آتش در مقابل خود مواجه میشوند. پس از عبور از دیوارهای آتش دشمن، چند گلوله به یکی از هواپیماها برخورد میکند.
با اصابت این گلولهها، موتور سمت راست هواپیمایی که شهید دوران در آن بود از کار میافتد، اما بازهم تصمیم به ادامه عملیات میگیرند. در ادامه هواپیماها به سمت جنوب شرقی شهر بغداد که پالایشگاه «الدوره» در آنجا بود به مسیر خود ادامه میدهند. پدافند دشمن بسیار قوی ساخته شده، اما تمام بمبها روی این پالایشگاه تخلیه میشود.
خلبانان پس از تخلیه بمبها به مسیر خود که در نهایت به سالن کنفرانس سران غیر متعهدها ختم میشد ادامه میدهند. در همین زمان هواپیمای محمود اسکندری که به شدت آسیب دیده با مهارت بالای خود از مهلکه میگریزد و به پایگاه هوایی نوژه بر میگردد؛ هواپیمای شهید دوران نیز مورد اصابت چندین گلوله ضدهوایی قرار میگیرد، بهطوری که از دم هواپیما تا محل قرار گرفتن کابین خلبان آتش میگیرد.
در این هنگام، منصور کاظمیان، خلبان کابین عقب به درجهها و نشانگرها نگاه کرده و متوجه میشود که همه آنها از کار افتادهاند؛ بنابراین تصمیم به خروج از هواپیما و ایجکت خود و شهید دوران میگیرد، اما قبل از کشیدن دستگیره خروج اضطراری، صندلی ایجکت کابین عقب عمل کرده و کاظمیان به صورت خودکار به بیرون پرتاب میشود.
شهید دوران با صرف نظر کردن از خروج اضطراری، هواپیمای فانتوم صدمه دیده خود را که در آتش میسوخت، با هدف ناامن جلوه دادن شهر بغداد، به هتل محل برگزاری هفتمین دوره اجلاس سران جنبش غیر متعهدها کوبیده و مانع از برگزاری این اجلاس میشود. این عملیات تحت عنوان عملیات بغداد نام گرفت.
انتهای پیام/ 112