عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

زمانه به‌نفع و جذب مردم به‌سمت قرآن پیش می‌رود/ قرآن‌سوزی خلاف آزادی بیان است

مبلغی به قرآن‌سوزی‌های صورت گرفته اشاره کرد و با بیان اینکه هرکسی که منطق را می‌فهمد، می‌داند این اقدامات آزادی‌بیان نیست و این اتفاقات حمله‌ی به‌آزادی‌بیان است، گفت: زمانه با هوش مصنوعی به‌نفع و جذب مردم به‌سمت قرآن پیش می‌رود.
کد خبر: ۶۰۵۷۶۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۷ - 25July 2023

آیت‌الله «احمد مبغلی» عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با بیان قرآن‌سوزی‌های صورت گرفته یک مسئله‌ی حیاتی و مهم برای سرنوست و کیان اسلامی است، اظهار داشت: باید فعالیت، نگاه، مطالعه و رویکرد همایش‌های مختلف معطوف به مسئله و موضوع قرآن و حاشیه‌هایی باشد که در نقاط مختلف دنیا سعی می‌شود دنبال شود چراکه بحث، بحث کوچک و معمولی نیست.

وی عنوان کرد: وقتی سخن از یک مطالعه‌ی‌ فقهی و حقوقی به‌میان می‌آید باید به دو عنصرِ، موضوع و حکم توجه کنیم لذا همیشه حکم تابع موضوع است و اگر درباره موضوع شناسی کم بگذاریم و سطحی عبور کنیم با مشکل روبرو خواهیم شد چراکه موضوع ابعاد گسترده‌ای دارد که شناخت آن مسائله فقهی و اجتماعی و سیاسی را ذوابعاد می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اساساً در موضوع‌شناسی گاهی یک موضوع پزشکی می‌تواند دارای ابعاد اجتماعی و فرهنگی و... باشد پس موضوعات امروزی مطالعه‌ی میان رشته‌ای می‌طلبند؛ بخاطر همین اینجا در مسئله‌ی قرآن‌سوزی  هسته‌ی اصلی هجمه به مقدسات است که ابعاد حقوقی، سیاسی، بین‌المللی و نسلی و .. دارد.

قرآن‌سوزی با هدف قبح ریزی از مسئله است/ هجوم به هویت دینی

مبلغی به موضوع قرآن‌سوزی‌های اخیر پرداخت و با بیان اینکه این اتفاق یک مبارزه با هویت دینی است چون یک امر وقتی مکرر رخ می‌دهد؛ نشان می‌دهد یک نوع هجوم به هویت دینی ردیابی می‌شود، ادامه داد: هدف از تکرار قرآن‌سوزی این است که قبح مسئله ریخته شود تا مسلمان دچار انفال و تضعیف هویت شوند. لذا بحث هویت دینی بحث مهمی است که باید به آن توجه شود.

وی با بیان اینکه همگان می‌دانند قرآن کلام الهی است و با بیان اینکه بخاطر اتصال قران به‌خدواند این کتاب اهمیت دارد و ویژگی آن اطمینان دادن و آرامش‌بخش بودن آن برای تمام بشریت است درحالی که مخاطب آن لزوماً مسلمانان نیستند، تصریح کرد: قرآن به‌دلیل اینکه کلام‌الله خداوند است در فضای تکنولوژی و رسانه‌هایی که شکل گرفته است وقتی ارائه می‌شود یک نفوذ و حضور عجیب پیدا می‌کند و هرچه زمانه به‌جلو پیش می‌رود با ظهور هوش مصنوعی و رمزگشایی که می‌تواند از زبان قرآن داشته باشد حتماً مردم جهان به این کتاب آسمانی و الهام‌بخش بودن آن بیشتر توجه خواهند کرد. 

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: دشمن بخاطر اینکه قرآن باید در شرایط و فضای آرام شنیده شود به‌دنبال خارج کردن فضا از شرایط آرام به سمت شرایط ناامن و امنیتی است تا صدای قرآن خاموش شود. ما می‌دانیم که لطیف‌ترین مسائل اخلاقی و انسانی در قرآن وجود دارد و با تکنولوژی‌هایی که هر روز ظهور می‌کنند این تعابیر از حیث زبانی رمزگشایی خواهد شد لذا زمانه به‌نفعِ و جذبِ مردم به‌سمت قرآن پیش می‌رود که نمی‌توان ابعاد آن را انکار کرد پس گویی یک ضدیت با کلام خدا دامن زده می‌شود تا هویت دینی تضعیف شود و زمینه عرضه کلام خدا کم‌رنگ شود.

اهانت به قرآن، هجوم به‌آزادی است

مبلغی اهانت به قران را هجوم به‌آزادی بیان دانست، تاکید کرد: هرکسی که منطق را می‌فهمد، می‌داند این اقدامات آزادی‌بیان نیست و این اتفاقات حمله‌ی به‌آزادی‌بیان است چراکه قرآن خودش بیان است و جلوگیری از تکثیر آن خودش مانع شدن نسبت به آزادی‌بیان است. اهانت به قرآن هجوم به انسانیت است چون انسان مخاطب و به‌عنوان زیرساخت تفکر الهی و دینی در قرآن است.

وی با طرح این سوال که مگر همه غرب ادعا نمی‌کنند به‌دنبال صلح هستند، ادامه داد: چه کتابی بیشتر از صلح گفته است و بر اجتماع انسانی مترکز شده و اخلاق را ترویج داده است و دشمنی را مسبب دوری از عدالت دانسته است. چه کتابی مساجد را در تعامل قرار داده است؟ قرآن پاسخ این سوالات است. 

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار