یادداشت/ ایرج کوشکی احمدی

قیام امام حسین (ع)؛ مافوق یک اثر اجتماعی و مقطعی است

قیام امام حسین (ع) مافوق یک اثر اجتماعی و مقطعی است و هیچ گاه دچار ضعف زمان و کمی و کاستی‌ها و دست خوش اقتضائات دوران‌ها نشده است.
کد خبر: ۶۰۶۴۴۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۳ - 28July 2023

قیام امام حسین (ع) مافوق یک اثر اجتماعی و مقطعی است

گروه استان‌ها دفاع‌پرس - «ایرج کوشکی احمدی» مدرس درس آشنایی با دفاع مقدس؛ قیام امام حسین (ع) پرچم و نماد اکمل بعثت پیامبر اسلام (ص) است، زیرا اسلام واقعی وهدف از تشکیل حکومت اسلامی در زمان پیامبر(ص) با ظهور و خروج امام حسین (ع) تمام کاستی‌ها و ناراستی‌های حکومت اسلامی در آن به منصه ظهور و به نمایش در آمد و مشخص شد که پایه‌های یک حکومت اسلامی چه شاخصه هایی باید داشته باشد.

به جرأت باید گفت که اگر قیام امام حسین نبود چه بسا تمام زحمات وتلاش‌های پیامبر و علی (ع) «هبنا منثورا» می‌گشت،  لذا وقتی به این عامل وعلت قیام اذعان داریم باید بپذیریم که استمرار موفقیت و هدف از بعثت پیامبر(ص) و حکومت علی (ع) منوط به واقعه عاشورا است.

قیام امام حسین تفسیر نمونه واکمن از تعریف  «عشق » اگر بخواهیم مصداقی برای تعریف عشق و عشق ورزی بیاوریم ، همانا یعنی قیام امام حسین. زیرا عشق در خودش فنا ونیستی و گذشت از آنچه من دارم مفهوم می‌یابد وخود را پروانه وار وارد آتش و حجله‌ی عاشقی و معشوقی می‌کند . خوب آیا نمونه و مصداقی به مانند امام حسین برای تثبیت تعریف عشق سراغ داریم؟

امام حسین برای تفسیر کامل این عشق، مقدمات و ضروریات آن را گام به گام و با آگاهی کامل در مسیر ریل گذاری و رسیدن به هدف بر صفحه تاریخ ثبت کرده است که به عنوان نمونه به ذکر چند مطلب اشاره می‌کنم: اقدام اولیه امام حسین قبل از قیام که بسیار حائز اهمیت است، روشنگری و روشن کردن اذهان جامعه ی آن دوران با استناد و رجوع دادن به آیات قرآنی در موقعیت‌های گوناگون که بتواند تفسیر کامل از اصول ،اهداف و ویژگی‌های قیام و همچنین چرایی و علت قیام  و در واقع اتمام حجت بر جامعه را روشن نماید.

امام حسین با ذکر وتفاوت آیات متعدد وذکر مشکلات وموانع موجود در هر عصری را ازجمله برخورد فرعون با موسی و تشبیه حکومت و رفتار یزید به فرعون زمان موسی به معرفی حرکت خود و تنویر اذهان مردم و وادار کردن آنها به تعمق و تامل اقدام می‌کرد.

یکی از خصوصیات و موارد اخص در قیام ها و نهضت‌ها و انقلاهایی که در طول تاریخ اتفاق افتاده است، این بوده که آن قیام و نهضت بتواند در پیاده کردن اهداف و انتظارات آن متولیان تاثیر گذاری نتیجه بخش باشد. با مطالعه و کالبد شکافی این نهضت‌ها و قیام‌ها، حداکثر آن اهداف و انتظارات پیاده گردیده است اما دچار بزرگترین ضعف و نقصان شده اند و پیشرفت آنها همواره کند و دچار انحراف هم شده اند و در گذر زمان محکوم به شکست گردیده اند. اما قیام امام حسین (ع) مافوق یک اثر اجتماعی و مقطعی است و هیچ گاه دچار ضعف زمان و کمی و کاستی‌ها و دست خوش اقتضائات دوران‌ها نشده است، واین البته یکی از معجزات الهی این قیام تلقی می‌شود. 

شاه کلید اساسی قیام امام حسین ، حفط و تثبیت کلام الهی در دورانهای سخت است، یعنی چه ؟ یعنی اینکه امروزه دنیای اسلام با دنیایی رو به رو شده است که هیچ مماشات و انعطافی با اسلام ندارند، کاملا مخرب ومتصاد هستند و در دنیایی واقع شده ایم که می‌خواهند اثری از اسلام و دین الهی نماند. لذا اهداف و منشور و دستورات هر قیامی که توانست در برابر دنیای کفر والحاد مقاومت و مبارزه نماید ، باید گفت آن قیام جاودان و ماندگار است، که تاثیرگذاری قیام امام حسین(ع) هنر و خاصیتش در این برهه از زمان نمایان می‌شود که دشمنان دین الهی به انواع و انحا مختلف و با تجهیزات پیشرفته ی مدرن در اوج مادی‌گرایی سعی در شکست و انزوای تاثیرگذاری این نهضت را دارند اما همواره دچار شکست و یاس می‌شوند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها