در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

کارشناس مسائل بین‌الملل: کاهش نفوذ آمریکا در تحولات سیاسی غرب‌آسیا/ نتانیاهو به‌دنبال تغییر ساختار داخلی رژیم صهیونیستی است

زارعی گفت: اقدامی که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ارتباط با اصلاح ساختار داخلی این رژیم انجام داده در واقع یک نوع تغییر رژیم سیاسی به نفع دولت محسوب می‌شود.
کد خبر: ۶۰۶۹۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰ - 31July 2023

کارشناس مسائل منطقه: اصلاحات قضائی یک نوع تغییر رژیم سیاسی به نفع دولت نتانیاهو است / کاهش تاثیر آمریکا در تحولات سیاسی منطقه«سعدالله زارعی» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس پیرامون آخرین وضعیت و تحولات سرزمین‌های اشغالی اظهار داشت: اقدامی که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ارتباط با اصلاح ساختار داخلی این رژیم انجام داده در واقع یک نوع تغییر رژیم سیاسی به نفع دولت محسوب می‌شود.

زارعی افزود: این موضوع موجب می‌شود تا هرگونه پیگیری حقوقی از دولت را از دایره مخالفان آن اعم از مخالفان حقوقی و حقیقی خارج می‌کند و این دولت است که تعیین می‌کند که چیزی باید قانون باشد و چه چیزی هم باید قانون نباشد. در واقع این ساختار جدیدی در داخل حاکمیت رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود.

کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: البته این موضوع داخل خود تنش‌زا است به خاطر اینکه وقتی راه قانونی برای اعمال تغییر در تصمیمات دولت بسته می‌شود، مخالفان چاره‌ای ندارند جز اینکه به راه‌های غیرقانونی روی بیاورند. این موضوع یعنی تشنج و درگیری از داخل پارلمان به خیابان‌های کشید شده است.

وی خاطرنشان کرد: همانگونه هم که «اسحاق هرتزوک» رئیس رژیم صهیونیستی هم به آن اشاره کرد وقتی راه قانونی برای طرف مقابل که اینجا مردم هستند بسته می‌شود یا باید ساکت شوند و یا اعتراض کند و این موضوع یعنی تشویق مردم به اعتراض در خیابان است.

زارعی اضافه کرد: این موضوع اصلاحات قضائی نتانیاهو با سابقه بیش از ۷۰ ساله رژیم صهیونیستی مغایرت دارد و مشکل جدیدی را مقابل این دولت و رژیم صهیونیستی باز می‌کند. ضمن اینکه وقتی این تنش‌ها هم به فلسطینی‌ها کشیده می‌شود موجب سوار شدن فلسطینی‌ها بر شکاف‌های داخلی صهیونیست‌ها شوند و خواسته‌های فلسطینیان را تعقیب کنند.

کارشناس مسائل منطقه عنوان کرد: این موضوع همچنین قدرت جدید را به مخالفان این رژیم در میان فلسطینی‌ها می‌دهد و به نظر می‌رسد که با این وضعیت هم سرزمین‌های ۱۹۴۸ و هم سرزمین‌های ۱۹۶۷ میلادی تحت تاثیر این مصوبه «کنست» قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: پیرامون تحت تاثیر قرار گرفتن روابط رژیم صهیونیستی با آمریکا به دلیل تصویب طرح اصلاحات قضائی باید به این نکته مهم اشاره کنم که علی رغم اختلاف‌هایی که تل‌آویو و واشنگتن باهم دارند، ولی روابط آن‌ها با هم روابطی راهبردی است. در حقیقت دو طرف اختلافات راهبردی باهم ندارند.

زارعی افزود: البته در این میان یک مسئله‌ای وجود دارد و این است که همبستگی اسرائیلی-آمریکایی تا پیش از این تعیین کننده معادله‌ای بوده که رژیم صهیونیستی در آنجا قرار داشته است. ولی الان با توجه به تضعیف موقعیت آمریکا در منطقه، این روابط راهبردی خیلی کمکی به حل مسائل رژیم صهیونیستی در این منطقه نمی‌کند.

کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: حال در این میان زمانی که آمریکایی‌ها قدرت اعمال فشار بر حوزه عربی را تا حد زیادی از دست دادند دیگر این روابط کار خاصی را نمی‌تواند برای رژیم صهیونیستی انجام بدهد. بر این اساس از تاثیر آمریکا در تحولات سیاسی به شدت کاسته شده است.

وی در پایان گفت: بر این اساس وقتی به ساختار رژیم صهیونیستی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که چهار پایه دارد که یک پایه مهم آن روابط خارجی است و در مقوله روابط خارجی هم شاهد هستیم که آمریکا در کانون این موضوع قرار دارد. بر این اساس وقتی روابط رژیم صهیونیستی و آمریکا آن تاثیر خودش را از دست می‌دهد این پایه مهم قدرت رژیم صهیونیستی دچار ضعف می‌شود.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها