یادداشت/ حجت‌الاسلام ابراهیمی

فرهنگ فراگیر عزاداری اباعبدالله الحسین علیه‌السلام

عزاداری برای اباعبدالله الحسین (ع) یک عزاداری معمولی نیست؛ بلکه یک فرهنگ فراگیر است و زمان و مکان نمی‌شناسد.
کد خبر: ۶۰۷۰۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۷ - 31July 2023

عزاداری برای اباعبدالله(ع) یک فرهنگ فراگیر استگروه استان‌ها دفاع‌پرس - حجت الاسلام «سیدامیر ابراهیمی» مسئول نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس لرستان؛ السَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ. رنگ و بوی حزن انگیز محرم در همه جا پیچیده است. قرن‌ها از غروب غریبانه عاشورا و کربلای ۶۱ هجری می‌گذرد، یاد رشادت، پایداری، عدالت خواهی، شهامت و شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و ۷۲ پای مرد صحرای کربلا دوباره در دل‌ها جان گرفت.

محرم  آمد تا آوای فداکاری و مقاومت در برابر بیداد در جهان هستی طنین افکند و طلسم استکبار و استبداد را در هم شکند و به افسون ناامیدی در برابر زورگویان و قدرت طلبان به ظاهر غالب خاتمه دهد.

‌تاریخ این فاجعه جانکاه، تاریخ فداکاری بی‌مانند در راه مبدأ و عقیده‌ و احترام از شرف و کرامت حقّ‌ و کوشش برای آزادی و نجات جوامع محروم است، پس شگفت‌انگیز نیست اگر صدایش در جهان پیچید، و بانگش در گوش‌ها مانند بانگ اذان برجا و پایدار مانده، و با آن که قریب به هزار و چهارصد سال است که گویندگان و نویسندگان از آن سخن می‌گویند، اهمیت آن همچنان در دل‌ها باقی است، و بر آن رادمردان باایمانی که در راه ایمان به خدا، و اجرای احکام خدا استقامت ورزیده و شربت شهادت نوشیدند، درود می‌فرستند.

عزاداری برای اباعبدالله الحسین (ع) یک عزاداری معمولی نیست؛ بلکه یک فرهنگ فراگیر است. وقتی تبدیل به فرهنگ شد، دیگر زمان و مکان نمی‌شناسد، از این رو تا نسیم محرّم به مشام جان می‌وزد، پوشیدن لباس عزا و سیاه پوش کردن کوچه و خیابان‌ها و مساجد و تکیه‌ها شروع می‌شود. البته در غیر محرم نیز عزاداری برای امام حسین (ع) در فرصت‌های مناسب برگزار می‌شود، شیعیان به دستور اولیای دین مخصوصاً به دستور امامان بعد از امام حسین برای زنده نگه داشتن اهداف امام و فرهنگ عاشورا تلاش و کوشش می‌کنند.

امام باقر (ع) در زمینه برپایی عزا در خانه‌ها برای امام حسین می‌فرماید: «باید بر حسین ندبه و عزاداری و گریه کنید. بر اهل خانه خود دستور دهید که بر او بگریند. با اظهار گریه و ناله بر حسین مراسم عزاداری بر پا کنید. یکدیگر را با گریه و تعزیت در سوگ حسین ملاقات کنید.

رمز جاودانگی نهضت حسینی نیز زنده نگه داشتن و بزرگداشت شعائر بوده است. امام خمینی فرمود: «الان هزار و چهارصد سال است که با این منبرها با این روضه‌ها و با این مصیبت‌ها و با این سینه زنی‌ها (دین اسلام) را حفظ کرده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار