مدیر مستند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی:

گرایش مستندسازان بر سوژه‌های اجتماعی بالا است

مرادی کرمانی ضمن ارائه توضیحاتی درباره فرآیند ثبت تقاضای تولید از سوی مستندسازان، از بالا بودن گرایش به موضوعات اجتماعی خبر داد.
کد خبر: ۶۰۸۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵ - 06August 2023

گرایش مستندسازان بر سوژه‌های اجتماعی بالا استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «هومن مرادی کرمانی» مدیر مستند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در گفت‌وگویی درباره وضعیت ثبت طرح، قرارداد و رجوع مستندسازان به مرکز گسترش اظهار داشت: اگر بخواهیم تعداد طرح‌هایی که امسال به مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی ارائه شده را با سال گذشته مقایسه کنیم، تا این مقطع زمانی افزایش دو برابری داشته است و همچنین توانسته‌ایم تعداد قرارداد‌های بیشتری منعقد کنیم. تمایل مستندسازان هم بیشتر در حوزه اجتماعی است.

وی در پاسخ به اینکه شائبه که اعلام اولویت‌های حمایتی از سوی مرکز، به معنای آن است که از تولید مستند با موضوع‌های دیگر حمایت نمی‌شود هم توضیح داد: قطعاً ما سعی می‌کنیم به اکثر موضوعات مهم و موضوعاتی که کمتر به آن‌ها پرداخته شده بپردازیم، البته موضوع «آب» و «جمعیت» از موضوعاتی هستند که در حال حاضر مهم و جزو مسائل روز کشور هستند و امسال یک نگاه ویژه‌تری به این دو موضوع در تولیدات خود خواهیم داشت.

فرآیند ارائه طرح‌های مستند به «مرکز» چگونه است؟

مرادی کرمانی درباره فرآیند ارائه طرح به مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی هم گفت: مرکز از ۲ سال گذشته به دو شکل مستند تولید می‌کند. مورد اول مستند‌های استانی و مورد دوم مستند‌های ملی؛ فرآیند تولید مستند‌های استانی به این شکل است که حتماً فیلم‌ساز باید بومیِ استان باشد و موضوعاتی که ارائه می‌کند هم به همان استان مرتبط و همچنین در آن استان مستند ساخته شود. مستندسازانی که در استان حضور دارند، باید طرح‌هایشان را به اداره کل ارشاد آن استان ارائه کنند و اداره کل ارشاد طرح‌ها را به مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی معرفی کند و همزمان طرح‌شان را در سامانه مرکز، در بخش استانی ثبت کنند.

وی افزود: بعد از آن طرح‌ها در کارگروه استانی بررسی می‌شود و در قسمت اصلی هم که شامل مستند‌های ملی می‌شود، مستندسازانی که حداقل سه نمونه کار کارگردانی یا تهیه‌کنندگی مستند دارند، باید از طریق سامانه طرح‌شان را ثبت کنند که در کارگروه مستند مرکز گسترش بررسی می‌شود. نکته دیگری که ما در این دو بخش تاکید داریم، این است که طرح‌هایی که دارای دمو یا تریلر هستند، در اولویت بررسی قرار می‌گیرند.

طرح‌های دارای دمو امتیاز بیشتری می‌گیرد

این مدیر مرکز گسترش توضیح داد: دمو باید بین ۳ تا ۵ دقیقه باشد که معرف شخصیت‌ها، موضوع و جغرافیای آن فیلم است. طرح‌هایی که دارای دمو باشند، امتیاز بیشتری هم در تایید طرح خواهند داشت. البته در تایید طرح‌ها، چه کارگروه مستند استانی و چه کارگروه مستند؛ ملاک‌هایی که برای تایید یک طرح وجود دارد، این است که در مرحله اول رزومه فیلمساز در نظر گرفته می‌شود که اگر رزومه قابل قبولی داشته باشد و همچنین از لحاظ کیفی فیلم‌های قبلی‌اش مورد تحسین و توجه قرار گرفته باشد، قطعاً در تایید طرح‌اش تاثیر دارد. مرحله بعدی هم این است که موضوع طرح در اولویت تولید قرار داشته باشد و به آن موضوع هم کمتر پرداخته شده باشد و همچنین از ساختار خلاقانه برخوردار باشد.

مرادی کرمانی در پایان با اشاره به اینکه مستندسازان امکان ثبت چند طرح اولیه را در سامانه دارند، توضیح داد: برای ثبت طرح، هر شخص می‌تواند یک طرح برای بررسی ارائه کند و زمانی که آن طرح بررسی و نتیجه‌اش مشخص شد، در صورت پذیرفته نشدن فیلمساز می‌تواند برای ارائه طرح بعدی اقدام کند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار