عباسی در گفت‌وگوی ویژه خبری؛

نفوذ در مراکز تصمیم‌سازی خطرناکتر و عینی‌تر از همه است/ از جناحی کردن نفوذ بپرهیزیم

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز درخصوص خطر نفوذ گفت: در بین تمامی اشکال نفوذ؛ نفوذ در مراکز تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری خطرناکتر و عینی‌تر از همه است.
کد خبر: ۶۰۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹ - 03December 2015

نفوذ در مراکز تصمیم‌سازی خطرناکتر و عینی‌تر از همه است/ از جناحی کردن نفوذ بپرهیزیم

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، «حسن عباسی» رئیس مرکز بررسیهای دکترینال امنیت بدون مرز در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما با اشاره به وجود مسئله عزت در دکترین مقام معظم رهبری در سیاست داخلی و خارجی گفت: تأکید اصلی؛ تلاش برای بستن منفذهایی است که می تواند نافی عزت باشد.

وی گفت: تأکیدات اخیر ایشان به مسئله نفوذ ناشی از شرایطی است که درهای کشور در زمینههای مختلف باز شود و دشمنی که در شرایط گذشته نتوانست به ما ضربه بزند از شرایط جدید استفاده کند و موفق به نفوذ شود.

عباسی تصریح کرد: عزت همواره دغدغه مقام معظم رهبری بوده و البته در دوران اخیر حساسیت ایشان به آن افزایش یافته است.

وی نفوذ اقتصادی، امنیتی، نفوذ در مبانی نرم افزاری، علمی و فکری را انواع آن دانست و گفت: در بین تمامی اشکال نفوذ؛ نفوذ در مراکز تصمیم سازی و تصمیم گیری خطرناکتر و عینیتر از همه است.

رئیس مرکز بررسیهای دکترینال امنیت بدون مرز گفت: مسئله نفوذ را باید مرتبط با امنیت و منفعت ملی ببینیم و از جناحی کردن آن بپرهیزیم.

وی افزود: اگر ملتی اولویتهایش در سالهای متمادی در مراکز تصمیم گیری تغییر کند آن ملت در نهایت عقب خواهد ماند.

عباسی با بیان اینکه پیشتر دشمنان در پی اجرای سیستم فروپاشی از درون بودند، گفت: هم اکنون آنان به روشی روی آوردهاند که پوسته جمهوری اسلامی حفظ شود و در درون به لیبرالیسم سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تبدیل شود.

رئیس مرکز بررسیهای دکترینال امنیت بدون مرز با اشاره به فعالیت صدها مرکز تحقیقاتی و اندیشکده در آمریکا برای رسیدن به تصمیماتی علیه ایران افزود: سازمان ملل و سازمانهای وابسته به آن مهمترین و بهترین ابزار این مراکز برای اعمال نفوذ در کشور است و نمونههای اقدامات آنان را در سیاستهای صندوق بین المللی پول و حتی یونیسف و یونسکو میتوان دید.

وی گفت: نظر مقام معظم رهبری تکیه بر اقتصاد مقاومتی است در حالی که در برابر آن برخیها الگوهای دیگری ارائه میدهند.

عباسی با تأکید بر توجه به مسئله مقابله با نفوذ به ویژه در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور، افزود: اگرچه 30 تا 40 اندیشکده در ایران در زمینههای مختلف، مسئله نفوذ را رصد میکنند اما این کافی نیست و مقابله با آن باید در مراکز آموزش عالی کشور نهادینه شود.

رئیس مرکز بررسیهای دکترینال امنیت بدون مرز با تأکید بر لزوم دیپلماسی فعال در ساز و کارها، مناسبات و سازمان های بین المللی گفت: یک خوش بینی مطلق در برخی افراد، مراکز علمی و جامعه نسبت به این سازمانها وجود دارد در حالی که نباید به آنان خوش بینی مطلق داشته باشیم و این مسئله باید به تردید تبدیل شود.

وی با بیان اینکه برخیها در کشور معتقدند که در عصر جهانی شدن استقلال معنا ندارد، افزود: بر اساس این دیدگاه، میتوان وابستگی متقابل و حتی عام داشته باشیم و این دیدگاه اگر نهادینه شود در آینده دچار مشکل خواهیم شد.

عباسی با تأکید بر لزوم مستقل ماندن در همه عرصهها، گفت: باید مسئله نفوذ، شناخت منفذها و ساختار مقابله با آن به گفتمان عمومی تبدیل شود و جامعه در قبال آن حساس باشد و تنها در این صورت است که میتوان نظام را از درون واکسینه کرد.

رئیس مرکز بررسیهای دکترینال امنیت بدون مرز افزود: آن قدر که مسئله نفوذ مد نظر مقام معظم رهبری است از سوی مسئولان جدی گرفته نشده و بعضاً جناحی با آن برخورد میشود.

«سید جلال دهقانی فیروزآبادی»عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه، نفوذ را مستلزم حضور فیزیکی و سخت افزاری و یا نرم افزاری و مجازی دانست.

فیروزآبادی با اشاره به تقابل گفتمانی میان انقلاب اسلامی و لیبرالیسم، گفت: وقتی در شرایط جدید تماسها و تعاملات بیشتر میشود احتمال نفوذ هم افزایش مییابد.

وی هنجارسازی، اسطوره سازی و تعریف یک سبک زندگی تجربه نشده را ازجمله راههای نفوذ در کشور دانست و افزود: با این راهها ارزشهای بومی تغییر میکند و ارزشهای دیگر جایگزین آن میشود.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: باید توجه ویژهای به اندیشکدهها و مراکز تحقیقاتی برای جلوگیری و مقاله با نفوذ شود.

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: نفوذ یک حوزه فراگیر است و همه ابعاد انسان را در بر میگیرد و مقابله با آن هم نیاز به سرمایه گذاری همه گیر و همه جانبه دارد.

این استاد دانشگاه سازمان های بین المللی را از ساز و کارهای اعمال قدرت کشورهای قدرتمند دانست و افزود: باید کاری کنیم تا در این سازمانها در ضریب نفوذ آنها بکاهیم و با یک استراتژی و راهبرد مشخص، فعالانه عمل کنیم.

وی گفت: ممکن است برخی مسئولان دچار ناخودآگاهی شوند و اولویتها را چیز دیگری ببینند اگرچه همه آنان مسئله نفوذ را جدی میدانند.

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: برای مقابله با نفوذ باید وابستگی هایمان را کم کنیم و ایجاد قدرت در درون است که کشور را نفوذناپذیر میکند.

نظر شما
پربیننده ها