در نشست خبری رئیس شورای شهر تهران با اصحاب رسانه مطرح شد؛

ضرورت توجه مردم به اخطارهای کارشناسی مبنی بر ناایمن بودن ساختمان‌ها/ تداوم مبارزه با مافیای ساخت‌ و ساز

مهدی چمران در نشستی خبری به تشریح علت و چگونگی وقوع دو حادثه در منطقه خلازیر و جوانمرد قصاب پرداخت و بر ضرورت مقابله با مافیای ساخت و ساز برای تامین امنیت مردم تاکید کرد.
کد خبر: ۶۰۸۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ - 07August 2023

ضرورت توجه مردم به اخطارهای کارشناسی مبنی بر ناایمن بودن ساختمان‌ها/ تداوم مبارزه با مافیای ساخت‌ و سازبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، «مهدی چمران» رئیس شورای اسلامی شهر تهران در نشستی خبری به مناسبت فرا رسیدن روز خبرنگار با اصحاب رسانه که در سالن دکتر شیبانی این شورا برگزار شد، با اظهار تاسف از وقوع حادثه در منطقه خلازیر تهران اظهار داشت: در این منطقه ساختمان‌های ناایمن زیادی وجود دارد که اگر به آن‌ها توجه کرده باشید، ناپایداری آن‌ها را با چشم هم می‌توانید ببینید که متاسفانه هم اکنون نیز مردم قابل توجهی در این ساختمان‌ها زندگی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: حادثه ساختمان‌های خلازیر به این صورت روی داد که همکاران ما به همراه ماموران برای تخریب برخی از ساختمان‌ها رفته بودند که به دلیل ناایمن و سست بودن ساختمان‌ها، با تخریب یک ساختمان ضربه ناشی از تخریب به چند ساختمان دیگر نیز سرایت کرد و آن‌ها هم فرو ریختند.

چمران اضافه کرد: یکی از وظایف شهرداری این است که با بررسی‌های لازم و با حکم قانونی، اقدام به تخریب ساختمان‌های ناایمن کند تا آسیب بیشتری به مردم وارد نشود. همانگونه که می‌دانید متاسفانه در آن منطقه با مافیای ساخت و ساز روبرو هستیم که کار ساخت ساختمان‌ها را انجام می‌دهند. ما حتی یک بار برای تخریب برخی از این ساختمان‌ها به همراه نیروی انتظامی رفتیم که با مسائل و مشکلات فراوان و خاصی روبرو شدیم.

وی عنوان کرد: البته در این منطقه از دو ماه قبل اخطاریه‌های متعددی را مبنی بر ناایمن و غیرمجاز بودن این ساختمان‌ها نصب کرده بودیم.

چمران تصریح کرد: حادثه دوم نشت گاز در یک ساختمان سه طبقه در جوانمرد قصاب بود که یک ساختمان بر اثر انفجار گاز فروریخت و به ساختمان‌های اطراف هم آسیب وارد کرد.

وی پیرامون لایحه باغات افزود: شهرداری لایحه را به شورا ارائه کرده است، اما هنوز هیچ جوابی از کمیسیون‌ها ارائه نشده است. این درحالی است که داد و فغان بلند شده که می‌خواهند باغات را از بین ببرند!

رئس شواری شهر تهران ادامه داد: تا امروز تعداد ۱۹ ساختمان از همین موارد پروانه دریافت کردند که پروانه باغ نداشتند و دیوان و قوه قضاییه حکم داده‌اند که باید پروانه دریافت کنند و پروانه گرفتند و ساختند. البته آن‌هایی هم که حکم گرفته‌اند فقط دو باغ بوده که شرایط خاصی داشتند. برای مثال در یک باغ در منطقه ۱۸ می‌خواستند یک یا دو اتاق بسازند که مجوز گرفتند و ساختند.

وی خاطرنشان کرد: باغ باید باغ بماند و هیچ بحثی هم روی آن نیست. در سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ باغ‌های بزرگ منطقه یک را شهرداری خریداری کرد و فشار شدیدی وارد کردیم که این خرید انجام شود چون در منطقه یک بود با قیمت گران خریداری شد که استفاده عمومی از آن صورت می‌گیرد.

چمران اضافه کرد: از تمام اعضای دوره گذشته شورای شهر تهران هم دعوت می‌کنیم تا در جلسه‌ای حضور داشته باشند و مشکلات را بگویند. زیرا همان‌گونه که می‌بینید و مشخص است درخت‌ها در حال نابودی هستند و ساختمان‌ساز‌ها می‌گویند ما نمی‌توانیم رأی بگیریم و ساخت و ساز کنیم و دیوان حکم می‌دهد که شهرداری باید پروانه صادر کند. اما اگر روش درستی را اتخاذ کنیم دستور ساخت ۶۰ درصد ساختمان‌ها داده نمی‌شود و ما درصد کمتر را اختصاص خواهیم داد. اینکه از کجا فهمیدند و فضاسازی می‌کنند، نمی‌دانیم.

رییس شواری شهر تهران یادآور شد: برنامه هفتم در زمان تهیه مقدار زیادی اشکال داشت، ولی اشکال آن نپرداختن به شهرداری و شورا نبود. البته در برنامه هفتم نه تنها به مدیریت شهری اشاره‌ای نشد بلکه به آن حمله نیز شده بود. شهرداری باید زمین‌های خود را در اختیار سایر سازمان‌ها قرار می‌داد که شهردار تهران در جلسه هیات دولت نسبت به این موضوع اعتراض کرد و این موارد به دنبال اعتراضات حذف شدند.

وی عنوان کرد: با هماهنگی سریع با شهر‌های کشور مواردی را تهیه و به رئیس مجلس و رئیس فراکسیون مدیریت شهری ارسال کردیم و به صورت دائم نیز با آن‌ها ارتباط داریم و گفتیم اگر نیاز بود توضیح بیشتری می‌دهیم.

چمران تصریح کرد: بودجه امسال به میزان ۷۸ هزار میلیارد تومان از سوی شهرداری پیشنهاد شد و شورا این رقم را به ۶۵ هزار میلیارد تومان کاهش داد و در کمیسیون تلفیق نیز پیشنهاد دادیم که علاوه بر این، ۱۰ هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم و این بودجه برای حمل و نقل عمومی اختصاص داده شده است.

رئیس شورای شهر تهران افزود: پیرامون تهیه اتوبوس‌های لازم برای شهر تهران باید بگویم که اولین اقدامی که آغاز کردیم خرید اتوبوس و سپس واگن مترو برای تهران بود. سال‌ها قبل بحث مهم ما این بود که اعتبار حتما در بودجه درنظر گرفته شود، اما متاسفانه عملیاتی نشد. ضمن اینکه قضیه ۶۳۰ دستگاه واگن هنوز باقی مانده و حل نشده که البته به مراحل پایانی خودش رسیده است.

وی ادامه داد: بانک مرکزی دستور اختصاص بودجه برای تهیه اتوبوس را به بانک شهر داده و پول آن تأمین شده و منتظر تأیید شورای پول و اعتبار و یا هیات سه نفره سران قوا هستیم تا قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن عملیاتی شود و تا ۴۰ روز دیگر این قرارداد نهایی شود.

چمران خاطرنشان کرد: وزارت صمت و شهرداری این موضوع را دنبال می‌کنند و طرف خارجی نیز قبول کرده که به ۷۹۰ دستگاه واگن برسد. البته ما اصرار داشتیم که ۱۸ ماه زمان تحویل این واگن‌ها به ۱۴ ماه کاهش پیدا کند. ضمن اینکه در کنار این موضوع، مسئله بازسازی واگن‌ها را نیز دنبال کردیم.

رئیس شواری شهر تهران اضافه کرد: پیرامون تهیه اتوبوس‌های برقی هم باید بگویم قرارداد خرید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی نیز منعقد می‌شود و قطعا ورود آن به سال آینده موکول خواهد شد، اما تأمین آن نویدی امیدوارکننده برای خودکفایی و کاهش آلودگی هوا خواهد بود.

وی اظهار داشت: موضوع دیگر اینکه خوشبختانه از اعتبارات سال قبل و اضافه درآمد در فروردین و اردیبهشت برای انعقاد قرارداد خرید اتوبوس پرداخت کردیم. ما به صورت مرتب از کارخانه‌ها بازدید می‌کنیم و فشار وارد می‌کنیم که کارخانه‌ها خوش قول بیش از این تعداد اتوبوس به ما تحویل دهند. واقعاً هم این کارخانه‌ها به میدان آمده اند و می‌سازند و آمادگی فروش را دارند.

انتهای پیام/ 134

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار