آیین ۸۰۰ ساله علم بندان در ماسوله+ تصاویر

آیین سنتی علم بندان ماسوله با قدمتی بیش از ۸۰۰ سال هر ساله در ماه محرم الحرام با حضور هزاران نفر در این شهرک تاریخی برگزار می‌شود.
کد خبر: ۶۰۹۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸ - 01August 2023

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، هیأت‌های مذهبی، اتفاقات بزرگی را در کشور رقم می‌زنند که متأسفانه در جامعه تنها برگزاری مراسم‌های مذهبی هیأت‌ها مدنظر قرار گرفته است. سازمان هیأت با دارد با اجرای طرح «حماسه هیأت» نگاه مردم به هیأت‌ها را تغییر دهد و این گذاره را هم به هیأت‌ها برساند که باید برای تمام اقشار مردم برنامه و اقدام داشته باشند.

آیین ۸۰۰ ساله علم بندان در ماسوله+ تصاویر

در این برنامه ابتدا بناست، شناسایی از اتفاقات خوب و رویداد‌های اجتماعی یعنی در اصل کنش اجتماعی هیأت‌های مذهبی صورت گیرد. در گام دوم این اتفاقات داوری و ارزیابی شود و برگزیده‌ها در سطح ملی حمایت شوند.

یکی از آئین‌های سنتی و مذهبی که سابقه بسیار بلندمدت دارد، مراسم سنتی علم بندان ماسوله است. این مراسم بیش از ۸۰۰ سال قدمت دارد و در بقعه امامزاده «عون بن محمد بن علی (ع)» در شهرک تاریخی ماسوله با آن معماری زیبای تاریخی خود برگزار می‌شود.

آیین ۸۰۰ ساله علم بندان در ماسوله+ تصاویر

در مراسم سنتی علم بندان ماسوله ابتدا اهالی ۴ محله مسجد بر، کشه سر، خانه بر و اسد محله ماسوله قطعات علم را به رواق این بقعه تحویل می‌دهند و پس از اجرای مراسم نوحه خوانی ریش سفیدان علم‌ها را می‌بندند.

این علم‌ها به علمداران ۴ محله برای برپایی عزاداری تا پایان محرم و صفر تحویل داده می‌شود. هرسال هزاران نفر از مردم شهر‌های مختلف استان گیلان و ایران برای دیدن این مراسم به این شهر سفر می‌کنند.

این مراسم سنتی علم بندان عصر روز ششم ماه محرم در شهرک تاریخی ماسوله با حضور هزاران نفر از عاشقان ابی عبدالله الحسین (ع) برگزار می‌شود.

آیین ۸۰۰ ساله علم بندان در ماسوله+ تصاویر

براساس روایات قدیمی امامزاده «عون بن محمد بی علی (ع)» بعداز قیام مختار به خون خواهی و انتقام شهادت امام حسین (ع) از دشمنانش و افرادی که در روز عاشورا نعل اسبان را تعویض کرده و بر جنازه شهدای دشت کربلا تاختند برخاست.

آیین ۸۰۰ ساله علم بندان در ماسوله+ تصاویر

شخصی به نام «ابوشلمه» برای نجات جان خود به ایران و سمت دیلم آمد. این فرد به شهر ماسوله که کمی بالاتر از مکان فعلی قرار داشت و شغل اکثر مردان آن به دلیل وجود معدن آهن آهنگری بود، آمد و با توجه به مهارت خود درحرفه به این شغل مشغول شد. امامزاده «عون بن محمد» به دنبال وی تا ماسوله آمده و بعداز وقایعی در شهر ماسوله کنونی دفن شد. بعداز حدود ۱۰۰ سال از این ماجرا با ورود امام رضا (ع) به ایران عده‌ای از سبزوار به دیدار ایشان رفته و امام (ع) نیز آدرس محل دفن امامزاده «عون بن محمد» را به آن‌ها داد تا برای این امامزاده گنبد و بارگاه ساخته شود.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار